Dekanić za HRT: Vladin mehanizam pri kraju prostora za intervenciju

11:25 / 19.06.2022.

Autor: T.D./Studio 4/HRT

Igor Dekanić

Igor Dekanić

Foto: Studio 4 / HRT

Cijene sirove nafte, plina, ali i motornih goriva konstantno rastu. Tako će znatno porasti i u srijedu. Ako se uz Europske sankcije Rusiji - nastavi energetski pritisak Rusije na Europu - čeka nas teška jesen i zima. Energetski stručnjak Igor Dekanić gostovao je u emisiji HTV-a "Studio 4" i komentirao cijene energenata. 

Rusija je već sada Njemačkoj smanjila isporuku plina za 60 posto, Italiji i Slovačkoj za 50 posto, a Francuskoj je opskrba potpuno obustavljena. Manje plina stiže i u Austriju te Češku. Za sada je izvjesno samo da se građani i poduzetnici moraju pripremiti na visoke cijene i sve scenarije.

No, koji je izlaz za Europu i može li takva energetska nestabilnost koja će u Europi trajati godinama biti i prilika za Hrvatsku i naš energetski razvoj?

- Vlada ima porez koji naplaćuje iz benzinskih, odnosno dizelskih goriva, ima trošarine. Ima obavezne troškove koje idu iz trošarina. Iz poreza se alimentira čitav državni pogon. Vlada ima mehanizam koji je sad pri kraju prostora za intervenciju. Tu je prostor za intervenciju manje od pola kune po litri na obje vrste goriva. Vjerojatno će to Vlada i učiniti ako pritisak na cijene ide prema gore. Za više od toga će trebati zadrijeti u PDV, rekao je u uvodu, tijekom gostovanja u Studiju 4 HTV-a, Igor Dekanić. 

"Svako daljnje smanjenje PDV-a ugrožava cjelokupnu proračunsku potrošnju u Hrvatskoj"

Istaknuo je da je PDV smanjen na neke kategorije proizvoda, svako daljnje smanjenje PDV-a ugrožava cjelokupnu proračunsku potrošnju u Hrvatskoj.

- Od PDV-a država dobro zarađuje na gorivu i čini financijsku stabilnost. Država u ovoj krizi čini što može. Mi smo u sličnoj situaciji kao što je bila 1973. - 1974. godina, rekao je.

"Slovenija i Mađarska nisu svoje autoceste financirale iz cijene benzina, a Hrvatska jest"

Komentirao je jeftiniji benzin u Sloveniji i Mađarskoj te podsjetio da Slovenija i Mađarska nisu svoje autoceste financirale iz cijene benzina, a Hrvatska jest. 

- Sve naše otplate za izgradnju autocesta i željezničke infrastrukture idu uz cijene goriva. Zato su susjedne zemlje jeftinije. Italija ima skuplje gorivo, ali ima stare subvencije kojim subvencionira tršćansku regiju na jeftinije cijene goriva, objasnio je.

Tržišna zamka

Dekanić je rekao da se cijela Europa poslije COVID-a i smanjenja potrošnje energije, smanjenja potrošnje cijena nafte i plina našla u tržišnoj zamci jer je previše počela vjerovati tržištu.

- Tržište je povoljno za potrošače kad imate višak robe na tržištu. Zato smo 2021. imali najjeftinije cijene sirove nafte i prirodnog plina u zadnjih 15 godina, dodao je.

Smatra da se dio današnjih viših cijena može pripisati dolarskoj inflaciji koja je postojala i prije ovog inflatornog skoka i velikim otplatama autocesta.

- Ova kriza mogla bi biti dobra prilika da Hrvatska temeljem strateških energetskih interesa postupanja u krizi i intervencija u energetsku sigurnost, nametne suvlasniku održavanje pogona rafinerije u Rijeci. I NATO-ov interes je da ima na jadranskoj obali i hrvatsku rafineriju pored nekoliko u Italiji, rekao je Dekanić.



Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!