14:23 / 07.10.2021.

Autor: Studio 4/IMS/M.Š./HRT

Gorivo i plin sve skuplji, linijski prijevoznici u očaju

Hrvoje Meštrović

Hrvoje Meštrović

Foto: Studio 4 / HRT

Naftni derivati sve su skuplji, a svijet se suočava i s ogromnim povećanjem cijena prirodnoga plina. Hoće li ovi događaji utjecati i na cijeli niz drugih poskupljenja u Hrvatskoj?

- Ovo je zadnji od udaraca koje primamo posljednjih godina. Nama je gorivo glavni resurs, mi bez toga ne možemo obavljati posao, cijena direktno utječe na našu mogućnost poslovanja. Gorivo je preko 20% porasla cijena u odnosu na 2018. kada smo već bili u linijskom prijevozu u nezgodnoj situaciji, ističe Hrvoje Meštrović, predsjednik Sindikata autobusnih linijskih prijevoznika.

S posljednjim povećanjima, ističe, zahvaćen je cijeli sektor, autobusi, kamioni i drugi.

- Radi Covid krize dogodilo se da ljudi sve manje koriste javni prijevoz. Imali smo dosta vremena i ograničen kapacitet, prijevoznici su mahom zatvarali linije. Dan danas nisu otvorene neke linije koje su zatvorene, dodaje Meštrović. 

Dodaje da su preživjeli praktično zbog pomoći za radna mjesta, a te subvencije zapravo sada više nema. 

- Uz povećanje cijena goriva, doći će do kolapsa. Postavit će se pitanje što s radnicima koji su ostali bez državne pomoći. Opet, kada se nanovno pokrenu linije, s kime ćemo raditi?, pita se Meštrović. 

Postavlja se i pitanje trošarina na gorivo.

- Mađarska je od nas jeftinija za jednu kunu po litri. Austrija za 1,04kn, Slovenija za 50lp, a BiH za 2,62kn. To su ogromne razlike u cijenama, a što direktno utječe na profitabilnost tvrtki. Netko tko vozi i toči gorivo u drugim državama, on je kod nas značajno konkurentniji. 

Cijene karata će sigurno ići gore.

- Ali pitanje je li to građani mogu platiti. To je začarani krug u kojem ćemo opet izgubiti. Povećanje cijena u realnosti nama neće spasiti tvrtke i poslovanja. Trebamo direktnu pomoć za da se održi linijski prijevoz, kao i za povremene prijevoznike. 

Što se tiče prijevoza učenika Meštrović kaže da je problem u tome što Ministarstvo obrazovanja subvencionira 75% troška putne karte za svakog pojedinog učenik, ali da to nije zapravo stvarni trošak.

- Kada su bile samoizolacije i škola on-line, imali ste situaciju da su neki učenici ostajali doma. Ne voze se svi. Vi imate recimo pad od 20% u broju prijavoza i to ne možete nikako nadoknaditi. Troškovi su isti, imamo isti broj polazaka, neovisno o tome koliko je učenika na on-line nastavi, dodaje predsjednik Sindikata autobusnih linijskih prijevoznika.

Na pitanje razmišlja li se o obnovi voznog parka autobusima na zelenu energiju.

- Svi bi to htjeli, bili bi apsolutno sretni. Ali u ovom trenutku to je nemoguće. Postoje fondovi za pristup, ali oni su zaključani za ruralna područja i sve prijevoznike s tih područja. Za sve privatnike u ovom trenutku je to nemoguće. Moguće je za gradske prijevoznike i željeznicu. To je velika nepravda u našoj državi, zašto bi naše selo bilo zapostavljeno. Postoji intencija države da se to promijeni, ali to je intencija, potrebna je tranzicija, mjere. To je skuplja varijanta nego ovo danas.

Mali prijevoznici su najugroženiji, u ovim su trenucima banke i leasingi došli im pred vrata, poručuje Meštrović. 

- Oni su pred zidom. Ove vrijedne obitelji koje su radile godinama, otići će možda u osobni bankrot, polako će nestajati. Oni su svoju imovinu dali, ne znam kako će se snalaziti i preživjeti, ali to je trenutačno jedan od naših većih problema. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!