Čulo pojasnio digitalni "sveračun", projekt "Susjed poštar" i monetizaciju imovine

02.10.2025.

Zadnja izmjena 19:56

Autor: Mladen Sirovica/P.F./Pe.F./Dnevnik/HRT/Hina

Ivan Čulo
Ivan Čulo
Foto: HTV / HRT

U logističkom centru Hrvatske pošte u Velikoj Gorici predstavljena je nova usluga "sveračun",  servis za razmjenu elektroničkih dokumenata, koja poduzetnicima omogućuje razmjenu i arhiviranje elektroničkih dokumenata, prije svega e-računa. Stoga će na adrese više od 250.000 velikih i malih tvrtki te obrta stići upute kako se mogu prijaviti na tu uslugu i na taj način izbjeći tiskanje papirnatih računa i to sve uz manju naknadu. Investicija je vrijedna gotovo milijun eura.

O uvođenju digitalne usluge "sveračun" za poduzetnike


O digitalizaciji Hrvatske pošte i drugim temama u središnjem Dnevniku HTV-a govorio je predsjednik Uprave Hrvatske pošte Ivan Čulo s kojim je razgovarao novinar Mladen Sirovica.

Čulo je objasnio koji je cilj usluge "sveračun". Žele zadržati tržište za Hrvatsku poštu u digitalnom okruženju.

- Možda se netko tome nije nadao od Hrvatske pošte, ali mi u našoj strategiji želimo biti potpuno digitalni. I ovo je prva usluga, prvi korak koji će digitalizirati ne samo Hrvatsku poštu, nego digitalizirati društvo u cjelini. Ovo je usluga koju mi, na temelju zakona fiskalizacije 2.0, nudimo našim poduzetnicima, pojasnio je Čulo.

Dodao je da su za preko 250.000 pravnih subjekata u Republici Hrvatskoj praktički otvorili digitalni poštanski kovčežić i dali im sto besplatnih računa već sada.

- Već od ovoga trenutka naši poduzetnici i obrtnici mogu se javljati preko sveračuna.hr, prijaviti se, registrirati se i početi koristiti svoje besplatne račune. To je jedan od prvih koraka kako ćemo mi ponuditi ne samo gospodarstvenicima i pravnim subjektima, nego i fizičkim osobama u naredno koji dolazi pred nas, kazao je Čulo.

Otkrio je i s kojim bi rezultatom, što se tiče poduzetnika, bio zadovoljan.

- Mi smo uvijek zahtjevni, uvijek visoko dižemo ljestvicu. Ja bih htio da preuzmemo sve. To neće biti moguće jer tržišna je usluga, tržišna je kategorija. Za početak ćemo biti zadovoljni sa 60-70% tržišta, rekao je Čulo.

"Susjed poštar" za dodatnu zaradu građana i bržu dostavu


Dosta je pažnje privukao je i projekt "Susjed poštar". Čule je odgovorio kako će to funkcionirati i zašto Hrvatske pošte misle da bi susjedi potencijalno bili dobri poštari.

- Sam broj prijava koji nam se dogodio samo dva dana od objave ovog pilot projekta nam daje vrlo visoku razinu samopouzdanja da će projekt biti više nego uspješan. Naši poštari u nekim velikim zgradama kao što su Mamutica u Zagrebu, koja je primjer veličine uvijek na razini Hrvatske, troše i po nekoliko sati u jednom ulazu, rekao je Čulo.

Pojasnio je i zašto.

- Kad imate nekoliko stotina ili tisuća poštanskih sandučića, onda se doslovce poštaru zavrti u glavi dok ne podijele sva svoja pismena. Građani koji žive u tom ulazu, koji su zainteresirani, imaju slobodno vrijeme. Naši dragi umirovljenici mogu zaraditi neki dodatni prihod, praktički u papučama i u pidžami dijeliti pisma po svojim sandučićima koje oni jako dobro poznaju, pojasnio je.

Kazao je i zašto ima se to financijski isplati.

- Tri do četiri sata u jednom ulazu košta jako puno našeg poštara, odnosno i nas. Naš poštar će odraditi hrpu drugih stvari na cesti i po ulicama, a u samom ulazu će to odraditi naši dragi građani, koji će imati mogućnost zaraditi neki svoj dodatni prihod, primjerice od 100 do 300 eura. Bit će po ulazu oko 1 euro po poštanskom sandučiću u neto iznosu, najavio je Čulo.

Kašnjenja pošiljki zbog problema na tržišta rada


Čulo je govorio i o problemu koji se pojavljuje u posljednje vrijeme - dosta pošiljki kasni, a neke nikad ni ne dođu. 

- I sam sam bio prisutan na nekoliko konferencija u proteklih nekoliko dana. Jedan zajednički nazivnik svim velikim kompanijama koje rade na tržištu je problem tržišta rada. Svi mi, pogotovo Hrvatska pošta koja ima 9000 radnika, imamo kao i turistički sektor problema sa zapošljavanjem radnika. Imamo 9000 radnika i u ovom trenutku imamo 200 radnika koji su nerezidenti Hrvatske, dakle stranih radnika. Projektom "Susjed poštar" želimo smanjiti potrebu za stranom radnom snagom jer, nažalost, strana radna snaga ima još uvijek problema sa snalaženjem našeg pisma, istaknuo je Čulo.

Istaknuo je kako je istrenirati i obučiti strane radnike da distribuiraju po imenu i prezimenu dosta zahtjevno, a u konačnici i skupo.

- Kod nas je zaista vrijeme novac, svaka minuta je vrlo detaljno proračunata što pošta može i što koliko može odnijeti. Ako se  se on dobro ne snalazi s pismima, on gubi jako puno vremena i ne može puno posla napraviti i onda nije produktivan, naveo je Čulo.

Dodao je da sve što rade u proteklo vrijeme rade na bazi produktivnosti.

- Segment naše kvalitetne pošte usmjerujemo prema onim visokovrijednim pošiljkama, prema preporučenim pošiljkama, prema paketu 24 uslugama, a za račune, izvješća od banaka i bilo kakva druga pismena koja idu isključivo samo u poštanski sandučić dajemo priliku i mogućnost da diverzificiramo takvu vrstu radne snage i da ljudi koriste svoj ulaz za svoje vrijeme, rekao je Čulo.

Hrvatska pošta planira monetizirati neaktivnu imovinu i fokusirati se na logistiku


Na kraju je prokomentirao veliku imovinu koju ima Hrvatska pošta, a koja često nije u odgovarajućoj funkciji te je prazna.

- Mi smo u proteklih 7-8 godina napravili ogromnu transformaciju kompanije. Investirali smo preko 250 milijuna eura. Imamo dosta neaktivne imovine i to samo govori da smo cijelu tu transformaciju, investicijski ciklus, proveli bez prodaje te naše vrijedne imovine. Da, Hrvatska pošta ima nekretnine u gotovo svakom većem gradu u centru grada, objasnio je Čulo.

Dodao je i zašto su tako napravili.

- Oblik posla i struktura pošiljke koju mi dostavljamo značajno se mijenja. Od pisama i preporuka mi danas idemo prema paketima, prema logistici koja je značajno zahtjevna za obradu, značajno zahtjevna za dostavu i naše pozicije u centru grada nisu adekvatne da s kamionima i velikim vozilima po noći radimo problem i stanarima okolnih ulica, i prostori koji su u tim gradovima nisu adekvatni za taj posao, istaknuo je Čulo.

Kazao je i hoće li ta imovina ići u funkciju.

- Izgradili smo naš veliki logistički centar, izgradili smo novi centar na Kukuljanovu, izgradili smo veće kapacitete u Zadru, Osijeku, Bjelovaru, Splitu. Kapacitiramo se za te logističke usluge na taj način. A u budućem razdoblju ćemo razmišljati o monetizaciji te imovine. Definitivno ćemo tu imovinu staviti na tržište u ovom ili onom obliku. To je segment koji ćemo u narednom periodu raspravljati u strateškom smislu i s vlasnicima i s našim stakeholderima, najavio je Čulo.

Hrvatska pošta predstavila "sveračun"

Hrvatska pošta predstavila "sveračun"

Foto: Goran Stanzl / Pixsell

Hrvatska pošta predstavila "sveračun", uslugu digitalnog slanja i primanja računa


Predsjednik Uprave Ivan Čulo ranije danas govorio je i na predstavljanju usluge "sveračun". Kazao je da je novi servis, koji je u funkciji od danas, namijenjen svim poreznim obveznicima upisanim u registar obveznika PDV-a, obveznicima poreza na dohodak od samostalne djelatnosti i obveznicima poreza na dobit, koji nisu upisani u registar obveznika PDV-a, te jedinicama lokalne i regionalne samouprave kao i javnim poduzećima koji su upisani u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika.


Čulo je istaknuo da je putem aplikacije "sveračun" omogućeno slanje, primanje i pohrana e-računa i ostalih dokumenata.


Uz ostalo, omogućena je razmjena B2B i B2G (business to government) računa, fiskalizacija izdanih i primljenih e-računa, izvještavanje Porezne uprave o e-računima za koje nije moguće napraviti izdavanje, odbijenim e-računima i naplaćenim e-računima.


Moguće je i arhiviranje svih izdanih i primljenih e-računa.


Sve informacije o novom proizvodu Hrvatske pošte mogu se pronaći na web stranici sveracun.hr.


Usluga "sveračun" Hrvatska pošta prepoznala je kao početnu točku digitalizacije društva, za početak, digitalizirajući gospodarstvo. Zbog toga je otisnula 250 tisuća primjeraka novina s osnovnim informacijama o "sveračunu" koje će podijeliti svim pravnim subjektima u Hrvatskoj.


Radi se, naveo je Čulo, o digitalnim poštanskim kovčežićima za plaćanje, a svaku pravnu osobu koja se registrira na aplikaciju čeka 100 besplatnih računa.

Nakon sklapanja ugovora s Poštom veliki klijenti plaćat će uslugu slanja računa 12 centi, a manji gospodarstvenici i obrtnici plaćat će prepaid uslugu gdje cijene kreću od 34 centa.


Primanje dokumenata, odnosno računa u digitalni poštanski kovčežić bit će besplatno, kao i arhiviranje svih računa. 


Za sve one koji su malo manje digitalno pismeni, Čulo predlaže da odu u neku od 1017 poslovnica Hrvatske pošte gdje će im sve oko "sveračuna" biti objašnjeno.


Direktor Upravljanja proizvodima Hrvatske pošte Višeslav Majić istaknuo je da se radi o najboljoj platformi za razmjenu digitalnih računa.


Proizvod je, naveo je, pomno planiran i ispitan. Uvjeren je da će "sveračun" napraviti velike promjene na tržištu jer će, naglasio je, izmijeniti način i modalitet kako se digitalna razmjena provodi.


Korisnici neće imati ugovorne obveze, penale, mjesečne preplate već će samo plaćati poslane račune. Uključene su i transakcije preko međunarodne PayPal mreže.


Vrijednost investicije je nešto manja od milijun eura.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!