Internetske prijevare u porastu, kako ne nasjesti na lažne ponude

17.10.2025.

21:53

Autor: M.M./Potrošački kod/HRT

Internetske prijevare u porastu
Internetske prijevare u porastu
Foto: Ilustracija / Shutterstock

Internetske prijevare su u porastu. Građanima se putem maila i društvenih mreža nude unosna ulaganja ili nagrade, brendirana roba po ekstra sniženju, mobiteli, tehnika pa čak i bageri. Iza njih često se kriju krađa podataka ili novca s bankovnih računa. Prevaranti su postali sve uvjerljivi pa se postavlja pitanje - kako ne upasti u njihove zamke? 

Marković Krtić: Najviše prijevara vezano za kupovinu automobila


- Svakodnevno dobivamo što putem maila, što putem telefona, da je netko nešto naručio i da to ili nije dobio, ili je dobio, ali je to krivo. I kada pokuša kontaktirati trgovca povratno, nitko se ne javlja, sva komunikacija u tom trenutku prestaje, rekla je Danijela Marković Krtić, Europski potrošački centar.

Istaknula je kako u zadnjih godinu dana najviše je prijevara vezano za kupovine automobila prekogranično - Njemačka, Nizozemska, Italija.

- Kada ljudi naruče preko interneta, preko jedne web stranice, auto, kupe ga, plate i kada dođu po njega, ili toga auta nema, ili ga kupe i odvoze nekih 50 kilometara i auto jednostavno prestane raditi. Kada se pokuša kontaktirati trgovca, on se više ne javlja, rekla je. 

Zitek: Treba prijavljivati svaki oblik i slučaj prevare


Neven Zitek, voditelj odjela za kibernetičke incidente u SPAN-u ističe kako kriminalci postaju sve domišljatiji i iskorištavaju činjenicu da smo danas sve više digitalni, sve više vezani uz svoje uređaje i da sve više radnji obavljamo upravo putem mobilnih telefona i putem računala.

- To njih onda ne ograničava ni s vremenom, ni s mjestom iz kojeg mogu izvršiti prevare, jer sve na internetu je međusobno povezano, pa tako i ti kriminalci mogu biti i u Hrvatskoj, i izvan granica Hrvatske ili na drugom kraju svijeta, rekao je. 

Ističe kako je prva prepreka u otkrivanja kriminalaca činjenica da ljudi najčešće ne prijavljuju.

- Možda se srame činjenice da su bili žrtva prevare što onda i policiji otežava djelovanje. Osobno vjerujem da kad bi bilo više prijava da bi se stvorio dovoljan pritisak koji bi onda uz pomoć međunarodne suradnje otvorio i mogućnost da se nešto doista i napravi. Znamo da je to građanima slaba utjeha u teškoj situaciji, ali vjerujem da treba prijavljivati svaki oblik i slučaj prevare jer onda to otvara mogućnosti i istrage, naglasio je.

Ako zvuči predobro da bi bila istina, sigurno nije istina


Više od 29 posto građana u Hrvatskoj nailazi na probleme kod online kupnje. Najčešće je riječ o dostavi pogrešnog proizvoda ili pošiljka nikada ne bude dostavljena.

Gotovo 17 posto građana prijavljuje probleme, no kako je uglavnom riječ o proizvodima iz drugih zemljama članica Unije ili iz trećih zemlja, problem se najčešće ne riješi.

Bolji poznavatelji online tržišta kažu: ako zvuči predobro da bi bila istina, sigurno nije istina. Evo što kažu građani.

Borzan: Jednim klikom kupnja – jednim klikom povrat


Za godinu dana na snagu bi trebao stupiti zakon koji prodavateljima na internetu nameće uvođenje takozvanog gumba za otkazivanje, jednostavnog alata kojim će potrošač s dva klika moći odustati od kupnje.

Cilj je spriječiti kupce da pod pritiskom lažnih kratkotrajnih akcija ili ograničene dostupnosti robe, donose ishitrene odluke.

Zastupnica u Europskom parlamentu Biljana Borzan najavila je važnu novost za sve koji kupuju preko interneta – od sljedeće godine na snagu stupa zakon koji će potrošačima omogućiti jednostavan izlazak iz online kupnje, jednako lako kao i ulazak u nju.

- Ono što smatram da je izuzetno važno za potrošače koji kupuju preko interneta je da će sljedeće godine konačno stupiti na snagu zakon koji će omogućiti izlazak iz trgovine, iz kupovine jednako jednostavno kao i ulazak, rekla je.

Dosad je, istaknula je, postupak povrata bio dug i kompliciran.

– Do sada je situacija funkcionirala tako da ste jednim klikom nešto kupili, a ako biste se predomislili ili shvatili da proizvod nije dobar izbor, morali ste proći bezbroj kompliciranih koraka da biste poništili kupovinu. Mnogi su zbog toga odustajali od povrata i zadržavali proizvod koji zapravo nisu htjeli – objasnila je.

Novim pravilima to se mijenja.

– Sada jednim klikom kupujete, jednim klikom ćete moći vratiti proizvod. Mislim da je to izuzetno bitna stvar, istaknula je Borzan.

Naglasila je i da potrošači moraju biti upoznati sa svojim pravima te podsjetila kako, prema zakonu, imaju pravo vratiti proizvod u roku od najmanje 14 dana.

– Često na stranicama piše da neki trgovci daju i duži rok, zato se treba dobro informirati. Ako ste nešto kupili, a ispostavi se da to nije ono što ste očekivali – jer niste mogli vidjeti proizvod uživo, opipati ga ili provjeriti detalje – sada ćete ga moći jednako jednostavno vratiti kao što ste ga i kupili, poručila je eurozastupnica.

Srednjoškolci o online kupnji i zaštiti podataka


Europska komisija počela je pooštravati zaštitne mjere za maloljetnike na Snapchatu, YouTubeu i Google Playu u sklopu Akta o digitalnim uslugama.

Tim aktom reguliraju se internetski posrednici i platforme za trgovanje, aplikacije, društvene mreže, dijeljenje sadržaja.

Cilj je spriječiti nezakonite i štetne aktivnosti.

Razgovarali smo sa srednjoškolcima o njihovim iskustvima kod online kupnje i o zaštiti vlastitih podataka.

U nastavku pogledajte cijelu emisiju:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!