Kina - neiskorišteni potencijal

02.11.2018.

19:18

Autor: Z.H./M.S./HRT

default error photo
Premijer Andrej Plenkovć u petodnevnom je posjetu Kini.
Premijer Andrej Plenković u petodnevnom je posjetu Kini. Razgovarao je s kineskim premijerom te održao radne sastanke s čelnicima velikih državnih kompanija koje se zanimaju za ulaganja u željeznice i cestovnu infrastrukturu. Sastao se i s predsjednikom Uprave tvrtke China Road and Bridge Corporation, koja je izvođač radova na izgradnji Pelješkog mosta.

Imamo potencijal postati mjesto iz kojeg će azijske tvrtke ulaziti u Europu

Iz Pekinga se javio Mladen Sirovica:



Kako je to danas izgledalo? Vojna dobrodošlica za premijera Plenkovića, a zatim rado viđen gost - Li Keqiang. Ovo je već njihov peti susret. Keqiang na početku nije propustio čestitati nam na svjetskom nogometnom srebru, a zatim se prešlo na ozbiljnije teme.

"Razgovarali smo o ključnim temama bilateralnih odnosa, prije svega jačanju suradnje na području investicija, osobito onih koje dolaze iz Kine u RH, povećanju trgovinske razmjene", otkrio je Plenković.

Održan je niz gospodarskih susreta, među ostalim i s čelnicima najveće brodarske kompanije na svijetu. Iako ne odbacuju mogućnost kupnje naših brodogradilišta, čini se da ih više zanimaju naši stručnjaci. "Poslali smo tim u Hrvatsku kako bismo uspostavio suradnju s Brodarskim institutom, koji ima vrlo dobre pogone za kvalitetne analize u brodogradnji", riječi su Xua Ziqina, potpredsjednika Uprave CSIC Shipbuilding Co.

Velike investicije očekujemo u infrastrukturi, posebno željeznicama - 3 milijarde eura u sljedećih 10-ak godina. "Natječaj koji je izašao KC-KZ-mađarska granica ukupne vrijednosti oko 300 mil. eura, raspisan je natječaj za most na Savi kod Gradiške, to su sve veliki projekti za koje postoji interes i kineskih izvođača", rekao je Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture.

Kineski izvođači već su na Pelješkom mostu. Iako su gradili neke od najdužih mostova na svijetu, kažu da ni onaj pelješki nije mačji kašalj. "Gradnja ovog mosta vrlo je složena. Iako nije predug, tehničke su karakteristike prilično zahtjevne. Imajući na umu zaštitu okoliša prema europskim standardima, moramo biti oprezni vezano za sve detalje", doznajemo od Lua Shana, predsjednika Uprave China Road and Bridge Corporationa.

Tijekom posjeta Kini naše će izaslanstvo imati priliku vidjeti i most dugačak 36 km, koji je gradio upravo CRBC i koji je donedavno bio najduži na svijetu.



S drugom po snazi svjetskom ekonomijom Kinom, koja raste po zavidnoj stopi od gotovo 7 posto, Hrvatska skromno posluje. U Kinu izvozimo šest puta manje nego što iz nje uvozimo - 24 posto našeg izvoza čine drvo i drvni proizvodi. Ohrabruje to što sve više naših proizvoda pronalazi put do rastućeg kineskog tržišta s više od milijardu 300 milijuna potrošača.

Dodjela posla izgradnje Pelješkog mosta kineskom konzorciju otvorila je vrata snažnijem partnerstvu. Odnedavno zajedničku tvrtku s Kinezima ima i Končar, koji zajedno s kineskim partnerom u Zagrebu proizvodi visokonaponska postrojenja. Put Kine kreću i hrvatski radari, parketi, lijekovi... I to nije sve. Drvo, preše i vatrogasna vozila čine čak polovinu hrvatskog izvoza, koji je lani dosegnuo rekordnu razinu.

Silva Stipić Kobali, direktorica Sektora za međunarodne poslove HGK kaže kako smo dosegnuli gotovo milijardu dolara izvoza i uvoza - od čega je izvoz oko 125 milijuna, što je rekord u posljednjih deset godina. Zdravko Jelčić, predsjednik Uprave Spin Valisa kaže da Kinezi polako kupuju i naša maslinova ulja, sardine, vina...

"Kinezi vole crveno vino. Tržište je rastuće. U zadnje dvije godine popularnost Hrvatske u Kini raste i nadamo se da će u budućnosti i nama ići sve bolje. Snažniji plasman prehrambenih proizvoda, nažalost, koče dugotrajne procedure i potrebni certifikati", kaže nam vinar Marin Plenković.

Certifikacija za proizvode prehrambenog podrijetla, posebice mliječne i mesne industrije napreduje. "Ovih dana očekujemo izaslanstvo kineskih institucija i očekujemo pozitivne pomake i rješenja vrlo brzo", kaže Stipić Kobali.

Kinezi su nedavno dokapitalizirali zadarsku luku s ambicijom jačanja kontejnerskog prijevoza. Žele ulagati i u riječku luku, preuzeti zadarski aerodrom. Uložili su u tvrtku Rimac, u Senju razvijaju energetske projekte, a u Krapinskim toplicama zdravstveni turizam. Ove smo godine ugostili i rekordnih 216 tisuća turista iz Kine.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!