Kolak: Baterijski vlak donosi održivu budućnost za hrvatsku željeznicu

13.05.2025.

20:07

Autor: I.Z./Dnevnik/HRT

Povijesni je dan za hrvatsku željeznicu. U promet je pušten prvi baterijski elektromotorni vlak, visokotehnološki i održivi proizvod domaće industrije. Vlak iz Končareva pogona prometovat će na dionici Zagreb - Bjelovar koristeći se strujom i baterijama na ne-elektrificiranim dijelovima pruge. Predsjednik Uprave Končara Gordan Kolak kazao je u središnjem Dnevniku HTV-a kako je iz Končareve perspektive baterijski elektromotorni vlak segment održivosti. 

 Ulaže se u nova tehnološka rješenja


- S ovim elektrobaterijskim vlakom prvi put rješavamo problem zelenog transporta na dijelovima ne-elektrificiranim prugama, čiji se transport odvijao s dizel vlakovima. Ti vlakovi su jako stari, bučni s velikim emisijama CO2, dodao je Kolak.

Naglasio je da se puno ulaže u modernizaciju transporta. Ulaže se u neka nova tehnološka rješenja.

- Ovaj vlak je jedan od najboljih odgovora upravo na gorući problem - kako riješiti pitanje održivog zelenog transporta na ne-elektrificiranim dijelovima pruge, rekao je. 

"Otvorili smo opciju više za hrvatske željeznice"


Kažemo, ovo je desetljeće željeznice. Znamo da Europa obilato financira takve projekte i ovaj je u konačnici financiran europskim novcem. Djelomično, koliki je onda zapravo problem činjenica da je 60 posto željeznica još uvijek neelektrificirano?

- Pa postavlja se pitanje ima li smisla ući u potpunu elektrifikaciju svih tih pruga ako imamo kvalitetno rješenje upravo za te pruge. Sama činjenica da ćemo imati baterijske vlakove koje imaju doseg već od 100 kilometara govori o tome da možda nije ni potrebno elektrificirati sve pruge, jer je pitanje naravno i fizibilnosti investicije u elektrifikaciju u odnosu na rješenje tog transporta baterijskim vlakovima. Ja mislim da smo mi ovime ipak otvorili opciju više za hrvatske željeznice i ipak osigurali jednu kvalitetnu alternativu takvim kapitalno intenzivnim projektima. Ovo su rješenja koja su vrlo pouzdana, kvalitetna, zelena, održiva, a rješenja koja su tehnološki napredna i stvarno je vrlo ugodno voziti se u jednom takvom vlaku u kojem je u konačnici ta razina buke svedena, poručio je. 

Hoće li veća ulaganja u obranu utjecati na zelenu tranziciju?


Europa se zbog geopolitičkih okolnosti sad nekako više orijentirala na ulaganja u obranu. Hoće li zbog toga ta ulaganja u zelenu tranziciju patiti i kako će to utjecati na tvrtke koje ulažu te održive projekte?

- Pa još uvijek bih rekao da je to na deklaratornoj razini. Još uvijek nisam vidio da se nešto dramatično ulaže u obranu. Na kraju krajeva, imao sam prilike biti i pripadnikom Oružanih snaga Republike Hrvatske i Ministarstva obrane i znam da se o toj temi govori već 30 godina, a još uvijek nisam vidio da su europske zemlje nešto dramatično povećale svoje ulaganje u obranu. Tek ostaje za vidjeti, ali hoće li to utjecati na ulaganja u elektroenergetsku infrastrukturu, ja mislim da neće. Mislim da neće, prije svega zato što i logika promišanja o tome zašto se ulazi u promjenu energetskog miksa govori o sasvim drugačijim razlozima. Naime, Europa energetski počiva na uvozu nafte i plina. I naravno da je intencija se orijentirati prema obnovljivim izvorima energije. Sama orijentacija prema obnovljivim izvorima energije traži puno veća ulaganja u elektroenergetiku, naglasio je Kolak.

Končar značajno povećao knjigu narudžbi


Kolak je rekao kako je Končar u prvom kvartalu ove godine značajno povećao knjigu narudžbi. Ona je sad na dvije milijarde i 150 milijuna eura.

- Veća je značajno u odnosu na isto razdoblje prošle godine. U prvom kvartalu smo ugovorili 416 milijuna eura novih poslova. Ta dinamika ugovaranja nama pokazuje da nestaje taj tempo ulaganja i promišljanja u elektroenergetsku infrastrukturu, da se to i dalje nastavlja. Svakodnevno svjedočimo upravo o takvom jednom trendu i držimo da je to jedan proces koji neće tako brzo stati, poručio je Kolak. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!