Lažni popusti - potrošač treba reagirati i prijaviti propust

07:00 / 23.12.2021.

Autor: Dobro jutro Hrvatska/HRT

Ilustracija

Ilustracija

Foto: HRT / HTV

Način na koji trgovci prikazuju cijene svojih proizvoda i usluga, a posebno popuste na redovne cijene, pokazao se poprilično problematičan - uobičajena praksa je postala da se ono što je zapravo redovna cijena prikazuje kao akcija ili neka druga forma snižene cijene.

Tanja Popović-Filipović, predsjednica Centra za edukaciju i informiranje potrošača (CEIP) upozorila je u emisiji Dobro jutro Hrvatska na lažne popuste.

- Često je pitanje radi li se tu o nekakvom kršenju o zaštiti potrošača – odgovor je da, ako nas trgovac privuče u trgovinu sa 70 posto sniženja onda i očekujemo to sniženje. Međutim artikli budu na 15 ili 20 posto popusta, što bih ja svrstala pod zavaravajuću poslovnu praksu, kaže Popvić-Filipović i dodaje kako je druga stvar koja se često događa nenavođenje stare i nove cijene, što nije predviđeno pravilnikom o sniženjima.

Takva trgovačka praksa prepoznata je u EU-u i Velikoj Britaniji, a posebice je vidljiva na dan Crnog petka.

Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, Ana Knežević, objašnjava kako je u analizi osam velikih britanskih lanaca trgovina, među kojima je i Amazon, njih 99.5 posto prikazalo jednake ili čak više cijene prije Crnog petka.

- Ljudi nasjednu na psihologiju Crnog petka i ne provjeravaju cijene, rekla je.

Logično pitanje koje se postavlja je zašto se ne kažnjava trgovce radi te prakse?

- Novi zakon o zaštiti potrošača regulirati će to na način da će potrošač biti upoznat sa cijenom proizvoda koja je bila u posljednjih 30 dana kako se ne bi dešavale takve situacije. Također, kada potrošači zamijete situaciju koja je sporna i koja bi trebala biti sankcionirana prema zakonu o zaštiti potrošača, trebaju reagirati i prijaviti nadležnim institucijama, istaknula je.

Kad se radi o kupovini putem Interneta, čest je problem što se cijena mijenja tijekom kupnje.

- Potrošač treba platiti onu cijenu koju je vidio kad se odlučio na kupnju – sve to treba prijavljivati, mi tu nismo baš aktivni i često odmahnemo rukom, upozorava Knežević i dodaje kako inspekcija po zakonu prvo treba opomenuti trgovca, a ukoliko trgovac ne regulira cijene onda ga i kazniti.

Za novi zakon o 30 dana koji stupa na snagu sljedeće godine, Knežević ističe kako će potrošač teško moći znati je li to zaista cijena od prije 30 dana.

- Opet nije sigurno da nećemo biti prevareni. Tko nam jamči da trgovac opet neće korigirati cijenu u svoju korist?, pita se, i dodaje kako je prošlogodišnje izvješće državne inspekcije sa zimskog sniženja pokazalo kako je među 591 slučajem kontrole otkriveno 60 slučajeva prekršaja.

- Nisu bili jasno naznačeni uvjeti rasprodaje niti stara i nova cijena, nije bilo uputstvo i kome se potrošač može žaliti, a bilo je čak slučajeva prevare da je bila veća cijena na sniženju nego prije toga. Opreza uvijek treba biti kod potrošača, napominje.

Popović-Filipović ističe kako u slučaju sumnje na prijevaru trgovca uvijek treba reagirati zvanjem inspekcije. Dodaje kako je važno razmišljati i o naknadi štete radi izgubljenog vremena kako bi se proizvod reklamirao.

- Trebamo početi promišljati na taj način. U Hrvatskoj još uvijek nije prisutno razmišljanje 'koliko sam ja izgubio novca i vremena?'. Trebamo razmišljati u tom smjeru da se potrošačima nadoknadi i vrijeme i novac, kaže.

U ovo božićno vrijeme kada svi češće kupuju, Knežević napominje kako treba voditi računa da kod sniženja potrošač ima sva prava kao i kod kupnje robe po redovnoj cijeni.

- Važno je upozoriti da svi prije kupnje trebaju pitati da li, ako proizvod ne odgovara ili bude problema s njim, ga mogu vratiti ili zamijeniti, zaključuje.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!