Lockheed Martin predstavio besposadni helikopter U-Hawk

14.10.2025.

07:45

Autor: B.B.B./HRT

S-70UAS "U-Hawk"
S-70UAS "U-Hawk"
Foto: Sikorsky / Lockheed Martin / HRT

Američki proizvođač zrakoplova Lockheed Martin predstavio je na izložbi Udruge kopnene vojske SAD-a (AUSA) novi besposadni helikopter S-70UAS U-Hawk, nastao preinakom legendarnog UH-60L Black Hawka u potpuno autonomni sustav.

Riječ je o projektu tvrtke Sikorsky, članice Lockheed Martin grupe (NYSE: LMT), koji je od koncepta do funkcionalnog prototipa razvijen u samo deset mjeseci.

Novi U-Hawk ima 25 posto više teretnog prostora od standardnog Black Hawka zahvaljujući uklanjanju pilotske kabine i ugradnji automatiziranih preklopnih vrata s rampom. Klasične komande zamijenjene su jeftinijim sustavom upravljanja fly-by-wire treće generacije, povezanom s autonomnom tehnologijom MATRIX.

- Sikorsky razvija rješenja 21. stoljeća pretvaranjem UH-60L Black Hawka u potpuno autonomnu platformu za logističke i borbene zadatke, izjavio je Rich Benton, potpredsjednik i glavni direktor Sikorskog. 

- Prototip smo razvili u manje od godinu dana, a sve izmjene mogu se brzo i isplativo replicirati u većem obujmu. U-Hawk nastavlja nasljeđe Black Hawka kao vodećeg višenamjenskog helikoptera i otvara vrata novim sposobnostima besposadnih sustava, dodao je.

Prvi let besposadnog U-Hawka planiran je za 2026. godinu, a projekt vodi razvojna skupina Sikorsky Innovations.

Uklanjanjem kokpita i unutarnjih komponenti, U-Hawk nudi više prostora za transport oružja, zaliha i besposadnih kopnenih vozila.

Helikopter može prihvatiti duže terete, poput projektila ili HIMARS modula s šest raketa, prevoziti do četiri kontejnera Joint Modular Intermodal Container (dvostruko više od sadašnjih mogućnosti), lansirati roj izviđačkih ili borbenih dronova, prenositi unutarnje spremnike goriva za dulji dolet ili produženo djelovanje u zoni operacija.

S maksimalnim doletom od oko 3000 km i mogućnošću neprekidnog djelovanja do 14 sati, U-Hawk nadmašuje većinu klasičnih helikopterskih platformi u logističkoj i izviđačkoj ulozi.

Poput Black Hawka, može i dalje bočno ukrcavati teret te vanjski podići do 4.080 kg pomoću kuke.

Autonomni let – bez pilota


U-Hawkom se ne upravlja iz kokpita, već pomoću tableta. Operator unosi ciljeve misije, a sustav MATRIX samostalno generira letni plan i koristi kamere, senzore i algoritme za sigurno upravljanje i navigaciju.

Na dodir tipke otvaraju se vrata i spušta rampa za ukrcaj, a isti se postupak automatski koristi prije uzlijetanja.

- U-Hawk je ekonomično rješenje koje koristi zajedničke komponente s postojećom flotom Black Hawka. Uklanjanjem kabine i posade smanjuju se troškovi rada i održavanja, istaknuo je Igor Cherepinsky, direktor Sikorsky Innovationsa.

Lockheed Martin U-Hawk tako predstavlja prvi potpuno autonomni višenamjenski helikopter u obitelji Black Hawk, koji bi u budućnosti mogao služiti za logistiku, potporu borbenim postrojbama, pa čak i za koordinaciju besposadnih sustava u složenim zračnim i kopnenim operacijama.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!