09:08 / 20.07.2021.

Autor: M.M./Dobro jutro Hrvatska/HRT

Oglašavanje i zaštita potrošača: Predobro da bi bilo istinito

Svi smo mi potrošači

Svi smo mi potrošači

Foto: Dobro jutro Hrvatska / HRT

Bilo da pregledavate TV, prelistavate novine ili ste na internetu, reklame i oglasi iskaču odasvud.

Kamilo Antolović, marketinški stručnjak, stalni sudski vještak za oglašavanje, Predsjednik Suda časti HGK rekao je da je oglašavanje, komuniciranje i marketing nametljivo, sugestivno pa često manipulativno i zavaravajuće.

- Ako se poruka ne zapazi i ne utječe na potrošače onda je promašena njena svrha i novac je investiran u ništa i tu leži opasnost oglašavanja, komuniciranja i marketiranja u kontekstu da ako se poruka nametne i zapazi često može biti agresivna, manipulativna i mimo zakona i etike, rekao je.

Istaknuo je da postoje tri mehanizma kako potrošači mogu reagirati na poruke koje smatraju da su agresivne i prijevarne.

1. prijaviti nadležnim državnim organima - inspekcijama
2. prijaviti etičkim vijećima 
3. sami potrošači

- Širenje lošeg glasa o proizvodu, pričanje drugim ljudima i stvaranje percepcije o proizvodu da je loš najgora je kazna za oglašivača, odnosno poduzeće koje se oglašava, istaknuo je.

- Moja iskustva pokazuju da je najveći broj primjedbi i zavaravanja u pretjerivanju u svojstvima proizvoda. Proizvod za koji nemate podatke ili imate informacije koje su oskudne morate dodatno provjeriti. Ako na internetu vidite čarobni lijek za kralježnicu, da vam raste kosa, da jedna kapljica opre 500 tanjura..., te neobične tvrdnje moraju vam skrenuti pozornost da to provjeravate na relevantnom mjestu, naglasio je.

Andrea Lučić, doc, Katedra za marketing, Ekonomski fakultet u Zagrebu

Andrea Lučić, doc, Katedra za marketing, Ekonomski fakultet u Zagrebu

Foto: Dobro jutro Hrvatska / HRT

- Kada je nešto predobro automatski upućuje da se potencijalno radi o obmanjivanju, rekla je Andrea Lučić, doc, Katedra za marketing, Ekonomski fakultet u Zagrebu.

Istaknula je da je veliki problem taj što je praksa marketinške komunikacije lišena gotovo bilo kakve diskusije o moralnoj prihvatljivosti, te je došlo do moralne nijemosti što dovodi do toga da se relativizira sve što se pušta u medije i druge oblike kanale komunikacije.

Istaknula je i da moramo osnažiti svoju vjeru da svojom aktivnošću i glasnim zagovaranjem onoga što je ispravno, dijeljenjem negativnog iskustva pa i poduzimanjem pravno-formalnih aktivnosti ostvarujemo prava koja su nam zakonom zajamčena, a to je da ako smo obmanjeni da imamo pravo taj proizvod vratiti i dobiti novac natrag. Problem je što je to teško dokazati, ali zbog toga ne smijemo odustati, naglasila je.

Kamilo Antolović, marketinški stručnjak, stalni sudski vještak za oglašavanje, Predsjednik Suda časti HGK

Kamilo Antolović, marketinški stručnjak, stalni sudski vještak za oglašavanje, Predsjednik Suda časti HGK

Foto: Dobro jutro Hrvatska / HRT

Antolović je rekao kako su potrošači slabo educirani o svojim pravima i mogućnostima, te naglasio da svatko može prijaviti ako smatra da postoji kršenje zakona ili etičkih normi.

Dodao je i da je Sud časti u zadnjih 10-ak godina imao je stotinjak primjedbi potrošača.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!