Nakon što su na snagu stupile američke sankcije Naftnoj industriji Srbije te Janaf Srbiji prestao isporučivati naftu, ta zemlja, prema riječima njezina predsjednika, ima najviše 90 dana kako bi promijenila ruskog suvlasnika u industriji nafte. Nakon tog roka opskrba bi mogla biti otežana, i zato Mađarska danas nudi povećanje isporuke nafte i derivata Srbiji. Istodobno, i Janafu je u interesu da što prije vrati znatan dio prihoda od opskrbe NIS-a, no za danas najavljeni razgovori odgođeni su za ponedjeljak.
Pred Srbijom su teški dani ako NIS ne uspije riješiti natpolovični dionički udio u vlasništvu sankcioniranih Gazpromovih tvrtki. Na to su bili upozoravani 8 mjeseci, a sada je američka prijetnja sankcijama i ispunjena.
U središnji Dnevnik HTV-a uživo se iz Beograda javio novinar Marin Ćurić te izvijestio što na sve kažu građani Srbije, strahuju li od zime bez nafte i derivata.
- Nikome u Srbiji nije svejedno, s obzirom na razvoj situacije. Zima dolazi, sezona grijanja je počela, naftne rezerve sada su se počele prazniti, rekao je Ćurić.
Istaknuo je kako srbijanski ekonomski analitičari ističu kao moguća tri scenarija.
- Prvi, kao najmanje izvjestan, je izlazak Gazproma iz vlasničke strukture Naftne industrije Srbije. To čak ni Rusi ne spominju, prema tome to je najmanje vjerojatno. Drugi scenarij je da Naftna industrija Srbije pokuša nastaviti poslovanje pod sankcijama, naravno, nadajući se da će neke tvrtke htjeti poslovati s njima, unatoč strahu i bojazni od sekundarnih sankcija. I ona treća, najvjerojatniji scenarij je da Gazprom značajno smanji svoje vlasnički udio u Naftnoj industriji Srbije na razinu koja bi Amerikancima bila prihvatljiva, izvijestio je Ćurić.
Naveo je kako ponudu JANAF-a za ulazak u vlasničku strukturu NIS-a u Srbiji gotovo neprijateljski dočekujeu iako kategorički nitko još uvijek nije odbacio tu mogućnost.
- Što će učiniti država Srbija, koja u proteklih osam mjeseci nije učinila ništa ili malo, znajući da će sankcije prije ili kasnije stupiti na snagu. Vrijeme je ovdje ključno jer bi Srbija mogla izgubiti jednog važnog punjača državnog proračuna. Mogla bi nastupiti uistinu kriza - rast inflacije, pad BDP-a i sve ono drugo što to povlači za sobom, kazao je Ćurić.
Dodao je kako bi mirovanje pančevačke rafinerije posebice pogodilo petrokemijski sektor te kako se na nekim benzinskim postajama već se ne može plaćati inozemnim kreditnim karticama.
Doznajte i kako građani Srbije vide ovu situaciju i njezin mogući rasplet.
Drugi dan otkako je ostala bez glavnog dobavnog pravca iz Hrvatske, Srbiji pomoć nude Mađari.
- Trenutačno se nafta u Mađarsku doprema dvama naftovodima. Bilo bi protivno temeljnim interesima Mađarske kada bi jedan od ta dva naftovoda bio zatvoren. Naravno, stojimo uz naše srpske prijatelje, u stalnom smo kontaktu, a budući da MOL, kao najveća energetska kompanija u regiji, ima važnu ulogu u opskrbi naftom i isporuci goriva u Srbiji, i oni mogu računati na povećane isporuke MOL-a, rekao je mađarski ministar vanjskih poslova Peter Szijjarto.
Podsjetio je ponovno i kako Mađarska ne može dopustiti da zemlja ovisi samo o jednom naftovodu. Sada se njihovo tržište opskbljuje naftovodima Družba i Janaf.
- Ovdje nije samo retorika treba nam dva, nego je pitanje čije će to derivate dobiti Srbija. Hoćemo dobiti od Rusa kupljenu sirovu naftu prerađenu u Szaszalombati ili Bratislavi, dakle prerađenu rusku naftu pa je dolje poslati cisternama u Srbiju kao dizel ili benzin, rekao je predsjednik Vlade Andrej Plenković.
Dodaje kako nije normalno da europske zemlje kupuju jeftine ruske energente čime se zatim financira ruski ratni stroj. Zato je i predloženo uvođenje carina na uvoz ruske nafte.
- Promijenjena politika dovodi u ovom slučaju Mađarsku na primjer u poziciju da joj neće biti isplativa sirova ruska nafta pojeftinijoj cijeni nego će ona nakon tih tarifa to jest carina biti skuplja nego bilo koja druga nafta koja će se dovest tankerima recimo u Omišalj, istaknuo je Plenković.
Odgovara i Vučiću koji je jučer u žaru retorike ponudio kupnju hrvatskih strateških tvrtki:
- Janaf nije na prodaju dakle stvar jednostavna.
Eneretski stručnjak Jakić kao rješenje za NIS, ako se situacija uskoro ne stabilizira, navodi još jednu opciju - opskrbu naftom željeznicom iz Bugarske.
- Napravi se vlak s 20,30 50 cisterni. To je ozbiljan posao, nije jednostavno. Treba te vagone postaviti, ukrcati, postaviti ventile, zatvoriti ventile. Tamo željeznička infrastruktura nije dostatna za tako velike vlakove ako će oni voziti svaki drugi dan, pojasnio je energetski analitičar Ivica Jakić.
Sankcije nisu trajne. Amerikanci će ih ukinuti kad većinski vlasnici NIS-a više ne budu Rusi. O toj bi temi telefonski sastanak trebali održati Janaf i NIS sa svojim američkim odvjetnicima - u ponedjeljak.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!