Na takozvana daleka putovanja još uvijek se ne odlazi kao u pretpandemijsko doba. Tako je posvuda u svijetu, a ne samo u Hrvatskoj. U dalekoj Maleziji, gdje je bila naša ekipa, oslanjaju se uglavnom na goste iz njima susjednih zemalja. Sve čine kako bi privukli Europljane i Amerikance...
Kuala Lumpur - sjecište raznih kultura, središte biznisa i shoppinga, ali i tradicije. Ulice starogradske jezgre prepune turista, nakon pandemije uglavnom iz Tajlanda, Kambodže, Vijetnama i okolnih zemalja. Nepregledan je broj štandova s hranom. Street food dio je kulture i tradicije jugoistočne Azije.
- Street food u Kuala Lumpuru, ali i u cijeloj Maleziji vrlo je pristupačan. Na primjer, riža, komad mesa i povrće s pićem stoji samo 2 i pol eura, kaže Rose Daud, turistička vodičica iz Kuala Lumpura.
Jela od svježih i kvalitetnih namirnica pripremaju se pred kupcima, konzumiraju ih i domaći i gosti. Ista priča i 100-tinjak kilometara južnije, u tradicionalnoj Melaki, gradu koji su davno osnovali Portugalci.
- Prodajemo prženu piletinu, paradajz, okruglice od riže, kaže jedan ugostitelj.
- Mi smo kušali puno toga, tajlandsku, kinesku, malezijsku hranu... Sve je dobro, rekao je jedan kupac.
Gastronomija jedan od glavnih aduta
Malezijska veleposlanstva diljem svijeta promiču svoju gastronomiju kao jedan od glavnih turističkih aduta.
- Kada putujete, želite dobro jesti. Neka hrana je ljuta, ali imate velik izbor različitih kuhinja, a postoje i internacionalni restorani, ističe Kennedy Mayong Onona, veleposlanik Malezije u Hrvatskoj.
Iako se turizam intenzivnije razvija tek posljednjih 20-ak godina, domaći nastoje valorizirati svu malezijsku tradiciju, kulturu i običaje. Uz stanovništvo pretežito muslimanske vjere, u Maleziji žive i mnogi hinduisti. Za sve je turiste neizostavan posjet njihovom hramu u Kuala Lumpuru.
Jedan od najvećih hinduističkih kipova u Aziji visok je 43 metra. Potrebno je prijeći 272 stepenice, a onda još 100-tinjak da bi došli do pećine unutar koje se nalazi hram.
U najpoznatijem svetištu izvan Indije, hinduisti se dolaze pokloniti bogu Muraganu. I to je tek jedna lokacija koju u Maleziji promiču među turistima.
Osim svojim posebnostima i niskim cijenama hrane, u Maleziji privlače goste i pristupačnim cijenama smještaja. Noćenje u hotelu s 5 zvjezdica i to za dvije osobe stoji oko 120 eura, barem triput manje nego u Europi.
- Troškovi su mali pa si možemo dopustiti niske cijene naših usluga. Porezi su manji nego u Europi, vlada nas podupire, imamo olakšice, kaže Gavin Rupert, direktor hotela Interkontinental, Kuala Lumpur.
PDV u Kuala Lumpuru iznosi 6%, a na nešto udaljenijem i turistički razvikanom otoku Langkawi situacija je još bolja. Cijeli je otok duty free zona, što goste osobito privlači.
- Mi smo otvoreni 365 dana, nemamo glavnu sezonu, radimo bez obzira je li kišno vrijeme ili ne, kaže Jasmine Keh, direktorica hotela Mercure Langkawi Pantai Cenang, Langkawi.
Majmuni vole doći u goste
Cijelu godinu otvoreno je i luksuzno naselje s kućicama na vodi, dugim pješčanim plažama i elitnom uslugom. Praznih kreveta nema. Nedaleko, usred džungle, još jedno slično. Za 140 eura dnevno u kućici može boraviti četveročlana obitelj. A goste se upozorava da zaključavaju balkonska vrata jer majmuni vole doći u goste.
Majmune susrećemo i u rezervatu mangrova. Zaustavljamo se u spilji šišmiša, ali hranu ostavljamo u brodu.
- Ovi majmuni su vrlo ljubazni, ali ako imate hranu - skočit će i uzet vam je. Zato morate biti oprezni na Langkawiju. Majmuni znaju imati lošu narav i biti agresivni, no ponekad su miroljubivi, kaže Sivaraj Nithiananthan, turistički vodič s Langkawija.
Nakon vožnje brodom uz pratnju orlova, neponovljivo iskustvo za posjetitelje svakako je i vožnja najstrmijom žičarom na svijetu, odakle seže pogled i do susjednog Tajlanda. Raznovrsnom ponudom gostoljubivi domaćini nastoje privući Europljane koji se tek počinju vraćati.
- Ali nemamo ih još tako mnogo kao prije pandemije, imamo možda 30% ondašnjega broja, kaže Adrian Chung, direktor resorta Berjaya, Langkawi.
Ipak, zrakoplovi iz Istanbula prema Kuala Lumpuru ovih su dana puni.
- Putnicima uvijek izrazimo toplu dobrodošlicu, pokušavamo s njima održati lijep kontakt, uvijek s osmjehom, kaže Ibrahim Polat, kuhar u Turkish Airlinesu.
Desetak sati vožnje i nije neki naporan pothvat za doživljaj sasvim drukčijeg dijela svijeta. Osobito što je Malezija cjelogodišnja ljetna destinacija pa je broj turista koji je posjećuju, a koji je otprilike jednak onome u Hrvatskoj, raspoređen na sva godišnja doba tako da nepodnošljivih gužvi - nema.