20:27 / 11.01.2020.

Autor: Mladen Sirovica/IMS/Dnenik/HRT

Na autocestama premašen prihod od tri milijarde kuna

Marin Tironi/PIXSELL/arhiva

Marin Tironi/PIXSELL/arhiva

Foto: - / PIXSELL

Broj zaposlenih nastavit će se smanjivati prema prihvaćenom planu restrukturiranja, u posljednjih šest godina iz HAC-a je već otišlo 800 ljudi.
Na autocestama kojima upravljaju HAC i ARZ prošle je godine, prvi put, premašen prihod od tri milijarde kuna, uz porast od 4% u odnosu na 2018. Sve je više onih koji se na našim autocestama koriste bezgotovinskim načinima plaćanja pa su i gužve kakve smo gledali proteklih godina na naplatnim postajama, sve manje.

Rast prihoda nije iznenadio čelnike HAC-a. Turizam je bilježio rekordne rezultate, a velika većina gostiju dolazi automobilima. Analiza pokazuje da se zbog velikih popusta sve više vozača koristi ENC-om, njih čak 60%. Ako se tomu pridoda i 15 posto onih koji se služe karticama, vidljivo je da se sve rjeđe cestarina plaća gotovinom, tek je svaka četvrta kuna naplaćena na taj način.

- Na kraju, i protok je brži. Vidjeli ste i ove godine u tijeku turističke sezone nije bilo ni gužvi ni čekanja, protok je bio normalan - naglasio je Ivan Ribičić, direktor Sektora za naplatu cestarine HAC-a.

Od novih investicija u planu je nastavak izgradnje koridora 5C, i novih dionica, poput obilaznice kod Novog Vinodolskog. No stručnjaci upozoravaju da je HAC-ova zaduženost i dalje visoka, te da s novim dionicama treba biti oprezan.

- Opravdanost i isplativost se dokazuju na način da dokažemo da će na novim dionicama cesta i autocesta biti vozila. Znači, da nam se ne bi dogodilo da izgradimo autoceste ili ceste, a da su onda one prazne. Onda one nemaju nikakvu korist - napominje Marko Šoštarić, Prometni fakultet u Zagrebu.

Najavljuje se i nastavak priprema za novi sustav naplate cestarine. Riječ je o dvjema tehnologijama - naplati putem napredne verzije ENC-a koja će biti ugrađena u vozilo, te automatskom sustavu namijenjenom turistima.

To će donijeti veću protočnost automobila i manju emisiju štetnih plinova. Da je automatizacija nužna, slažu se i stručnjaci.

- Ljudi više neće morati biti na naplatnim kućicama, ali se oni mogu prenamijeniti na neke druge korisnije poslove. Mogu raditi nešto za povećanje sigurnosti prometa na autocestama, za povećanje razine usluge na autocestama - smatra Šoštarić.

Ipak, još se ne zna kada će točno biti uveden novi sustav naplate. Broj zaposlenih nastavit će se smanjivati prema prihvaćenom planu restrukturiranja, u posljednjih šest godina iz HAC-a je već otišlo 800 ljudi.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!