Na terminal Rijeka Gateway stigle dvije velike dizalice

17.10.2024.

Zadnja izmjena 19:46

Autor: Dajana Kruneš/N.J./T.D./Dnevnik/HRT

Najmoderniji kontejnerski terminal u ovom dijelu Europe ulazi u završnu fazu. Na terminal Rijeka Gateway stigle su prve dvije, od četiriju, dizalica za prekrcaj kontejnera. Terminal bi s radom trebao početi iduće godine, a Rijeci i Hrvatskoj osigurati ključnu poziciju kao glavne luke Jadrana za kontejnerski prijevoz robe.


Reporterka HTV-a Dajana Kruneš javila se iz Rijeke u Dnevnik te rekla kako ulaganja idu dalje, tako da ono što vidimo danas mijenjat će se u idućim godinama. Razgovarala je s direktoricom komercijalnih poslova tvrtke Rijeka Gateway Majom Borčić koja je rekla kako je trenutačno u tijeku faza 1.

- U nju je ulaganje oko 200 milijuna eura i imamo nekih 50 komada opreme, koja je gotovo sva elektrificirana i napajana će biti iz obnovljivih izvora energije. Dok u toj fazi 2 širimo se, naši kapaciteti će tada biti do milijun kontejnera i naša obala se produžuje za nekih 300 metara s obzirom na sadašnjih 400 i dodajemo još opreme. Rijeka je oduvijek bila poznata kao pomorsko čvorište i nama je iznimno drago da je upravo ovaj projekt nešto što doprinosi vraćanju tog starog sjaja, rekla je.

Nova radna mjesta


Dotaknula se zapošljavanja.  

- Otvaramo nova radna mjesta, konkretno u prvoj fazi to će biti oko 300 radnih mjesta. S fazom 2, naravno, taj broj će i rasti, a uvijek očekujemo i rast popratnih sadržaja uz logistiku kao porast u nekim infrastrukturnim ulaganjima kao što su željeznica ili cesta, te skladišta, proizvodnja i sve ostalo vezano uz logistiku. Imamo u principu jako puno projekata s fakultetima i sa srednjim školama kroz koje privlačimo radnu snagu. Moramo reći da je odaziv mladih snaga vrlo velik i interes je velik. Pružamo najviše što možemo da omogućimo tim mladim ljudima usavršavanje u nekom modernom okruženju, u internacionalnoj zajednici, rekla je.


Dobar susjed


Istaknula je kako se trude biti dobar susjed.

- Uložili smo napore i sredstva u to da smanjimo čim više emisiju štetnih plinova kroz elektrifikaciju. Ujedno to će utjecati na smanjenje nekakve buke. Imamo najmodernije tehnologije koje će nam omogućiti da ta svjetlost i buka, koje najviše zabrinjavaju građane, se smanje, zaključila je Borčić. 

Terminal će imati i onaj financijski, odnosno fiskalni značaj. U prvoj fazi, u proračun, putem koncesijskih naknada, carina, poreze i ostalih davanja trebalo bi se sliti oko 100 milijuna, a onda u drugoj fazi oko 200 milijuna eura.

Novinarka Jelena Tomac javila se u Dnevnik HTV-a te okrila da bi ovaj projekt trebao vratiti Rijeci status najvažnije kontejnerske luke u ovom dijelu Europe. 

- Riječki terminal bit će tehnološki najmoderniji na ovim prostorima s kapacitetom preko milijun kontejnera godišnje. Izravno će otvoriti 300 radnih mjesta, a posredno još i više, rekla je novinarka.

U prvoj fazi, koja završava krajem iduće godine, ulaganja iznose 200 milijuna eura. U narednih 10 godina uložit će se još 180 milijuna eura, dakle investicija je vrijedna 380 milijuna eura.

-  Inače, ove impozantne dizalice koje su stigle u riječku luku, dvije ostaju ovdje, a dvije odlaze uskoro u luku Trst. One su visoke 138 metara, teže 1700 tona, a duž obale kretat će se po posebnim šinama. One su potpuno električne, napajat će se isključivo iz obnovljivih izvora energije, koriste tehnologiju za rad uz što manje buke, svjetlosnog zagađenja, kao i za sprječavanje zagađenja mora, dodala je.

Preostale dvije dizalice u Rijeku bi trebale stići početkom iduće godine.

Četiri dizalice nosit će imena četiriju istaknutih žena iz riječke povijesti i sadašnjosti, dok će prostor terminala postati Trg snažnih žena Grada Rijeke.


- Današnji dolazak, iskrcavanje i rasterećenje dizalica bit će prekretnica i to će biti prvi korak da postanemo susjedi grada Rijeke i lokalnog stanovništva. Iznimno smo ponosni što svoju poslovnu priču gradimo na temeljima riječke pomorske baštine i što s ovom investicijom, vrijednom oko 380 milijuna eura, pridonosimo razvoju grada, ali i šire, rekao je Peter Corfitsen, generalni direktor Rijeka Gatewaya.

- Terminal počinje s radom sljedeće godine, puno novih zapošljavanja, vrlo kvalitetna radna mjesta i ono što govorim stalno, Rijeka se vraća tamo gdje joj je mjesto i grad Rijeka uz ovaj projekt i uz projekte kao što je Porto Baroš kompletno mijenja svoju vizuru, kazao je Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke Uprave Rijeka.

- Ovakvi projekti su vrlo značajni ne samo za lokalnu i regionalnu već međunarodnu razinu i bitan su faktor ukupne strateške izgradnje logističkih pavaca i trgovinskih veza sa susjednim zemljama, rekao je Tomislav Rosandić, član Uprave Rijeka Gatewaya.

Ravnatelj Lučke Uprave Rijeka podsjetio je na potpisivanje koncesijskog ugovora s Rijeka Gatewayem u studenom 2021., ocijenivši da je to najveći ugovor u povijesti riječke luke, odnosno da je riječ o najvećem i najznačajnijem projektu u povijesti riječke luke.

I koncesionar i Lučka uprava su u međuvremenu ispunili sve prethodne uvjete iz koncesijskog ugovora završena je cesta DC 403, koja spaja terminal s riječkom obilaznicom, interna lučka prometnica, intermodalni terminal, obavljena je primopredaja koncesijskog područja te je koncesijski ugovor stupio na snagu u lipnju 2023., a Rijeka Gateway je u rujnu iste godine počeo s radovima.

Vukorepa je istaknuo da ukupna ulaganja u novi kontejnerski terminal iznose gotovo 600 milijuna eura.

- Od toga je ulaganje Lučke uprave u izgradnju 400 metara obale sa zaobaljem iznosilo oko 107 milijuna eura, ulaganje Lučke uprave i HŽ infrastrukture u izgradnju novog intermodalnog terminala oko 32 milijuna eura, a ulaganje Hrvatskih cesta u cestu DC 403 oko 70 milijuna eura. Lučka uprava uložila je u internu spojnu cestu oko 4,5 milijuna eura, a koncesionar, Rijeka Gateway u dvije faze ulaže 380 milijuna eura, rekao je Vukorepa.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!