Na snazi odluka o objavi dodatne, sidrene cijene

15.05.2025.

Zadnja izmjena 15:15

Autor: Silvana Skočajić/P.F./V.K./Dnevnik/HRT/Hina

Na snagu je stupila Vladina odluka o isticanju dodatne, takozvane sidrene cijene kao mjere izravne kontrole cijena u trgovinama. Zbog svega danas u trgovinama logistički kaos. Sidrena cijena je ona koju su trgovci imali 2. svibnja ove godine za pojedine proizvode.

Ta se obveza odnosi na sve trgovce registrirane za maloprodaju na području Hrvatske, uključujući i prodaju putem interneta ili na tržnicama - osim ako je riječ o OPG-ovima koji prodaju vlastite proizvode.

Trgovci su dužni istaknuti sidrenu cijenu i u letcima, plakatima, digitalnim oblicima oglašavanja (u trgovini i online) te na mrežnim stranicama.

Sidrena cijena odnosi se na dodatnu maloprodajnu cijenu koju je trgovac primjenjivao na određeni proizvod iz kategorije FMCG proizvoda (robe široke potrošnje) 2. svibnja ove godine. Ta cijena se ne odnosi na proizvode u akciji, već na redovnu najnižu cijenu primijenjenu u prethodnih 30 dana.

Obveza vrijedi za sljedeće kategorije proizvoda: hranu (npr. tjestenina, meso, voće, povrće, dječja hrana), piće (voda, sokovi, alkoholna i energetska pića), kozmetiku (proizvodi za njegu i čišćenje tijela), sredstva za čišćenje (deterdženti, sredstva za posuđe i kamenac), toaletne potrepštine (toaletni papir, pelene, higijenski ulošci), proizvodi za kućanstvo (vrećice za smeće, kuhinjski ručnici, hrana za kućne ljubimce).

Vlada je 2. svibnja donijela odluku kojom trgovcima uvodi obvezu svakodnevne objave ažuriranih cjenika na internetskim stranicama i to u datotekama pogodnim za automatsku obradu i usporedbu, kao i isticanja dodatne cijene artikala.

Očekuje se da će te mjere, poznatije kao izraelski model kontrole cijena, omogućiti kvalitetnu usporedbu cijena kod raznih trgovaca. Naime, one će omogućiti relativno jednostavnu izradu aplikacija za usporedbu cijena, na korist potrošača.

U jednoj kvartovskoj trgovini u Zagrebu ovih dana je bilo mnogo posla. 

- Program koji koristim nas je pratio u tome i u ponedjeljak je programski to bilo riješeno što je najvažnije, isprintati, i lijepili smo pomalo. Evo danas moramo sve do kraja završiti. U pitanju je oko 1300  artikala - znači fizički svaku cijenu, skinuti i stavit drugu, pojasnila je  vlasnica obiteljskog obrta u Zagrebu Melita Husnik.

Na ovaj način kupci bi trebali lakše pratiti rast ili pad cijena.

- S 1. lipnjom već smo dobili dosta najava dobavljača i cijene konstatno rastu. Mi kao mali tu ne možemo pomoći, istaknula je Husnik.

Malih trgovina u Hrvatskoj ima oko 9000 i obrtnici apeliraju na resorno Ministarstvo da ih izuzme od obveze isticanja dodatne cijene.

- Nama je potpuno razumljivo i jasno da isticanjem transparentnosti cijena jamčimo potrošačka prava, ali moramo napraviti razliku i uvažiti razliku između male obiteljske kvartovske trgovine i velikih trgovačkih lanaca, smatra predsjednik Hrvatske obrtničke komore Dalibor Kratohvil.

A veliki trgovački lanci uz isticanje dodatne cijene moraju redovito na internetu objavljivati cjenike.

- Dosta je potrošača krivo shvatilo da će oni moći gledati cjenike na web stranicama trgovačkih lanaca. Neće biti te informacije na web stranicama za nas potrošače. Te infomacije će biti dostupne vlasnicima aplikacija koji rade usporedne cijene. Mi ćemo onda kao potrošači morati imati neku aplikaciju da bismo mogli to pratiti, objasnila je predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević.

- Radi se o stotinama tisuća cijena, radi se o stotinama stranica, o velikim podacima i trenutno ne bi bilo moguće da određeni korisnik dođe na web stranicu trgovca i da on sam može usporediti sve podatke . Zato je poanta svega da ti podaci budu elektronski čitljivi te da ih određeni pružatelji usluga mogu izvesti i napraviti aplikaciju, naglasio je državni tajnik Ministarstva gospodarstva Goran Romek.

Nove mjere trebale bi povećati transparetnost cijena i potrošačaka prava.

- Uvijek je naglasak na trgovcima. Zašto Vlada nije donijela i odluku kojom bi se obvezali proizvođači i distributeri da objavljuju svoje cijene pa bi onda imali kompletan uvid u cijeli dobavni lanac i tko stvarno diže cijene, rekao je predsjednik Udruge trgovine u HUP-u Martin Evačić.

Ako je zakon djelovao u Izraelu, u Španjolskoj, djelovao je u Grčkoj, djelovao je u Italiji pa nismo mi valjda najgori da neće dati nikakvog rezultata, smatra Knežević.

A najbolji rezultat bio bi da se cijene stabiliziraju te da inflacija prestane rasti.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!