Adanić: MOL želi od JANAF-a isto što i s INA-om, ali to neće ići

08.10.2025.

19:43

Autor: Mladen Sirovica/P.F./Dnevnik/HRT

Završen je prvi krug pregovora JANAF-a i MOL-a o mogućoj isporuci nafte Mađarskoj i Slovačkoj preko terminala u Omišlju. Dogovor o novom ugovoru, cijeni i količinama još nije postignut, no u Janafu poručuju da su optimistični. Na tu temu gost središnjeg Dnevnika HTV-a bio je predsjednik Uprave JANAF-a Stjepan Adanić. 

Razgovori s MOL-om konstruktivni, JANAF spreman isporučiti pun kapacitet nafte


Predsjednik Uprave JANAF-a Stjepan Adanić otkrio je koliko je tvrtka blizu postizanju dogovora s MOL-om.


- Zadnjih tjedana bila je velika tenzija između Mađarske i Hrvatske u vezi optužbe mađarskog ministra vanjskih poslova u vezi ratnog profiterstva za Hrvatsku. Taj slučaj riješio je premijer Plenković u dogovoru s Orbanom u Kopenhagenu prošli tjedan i na neki način promijenio paradigmu. I mi smo danas u prvom krugu razgovora imali vrlo konstruktivne razgovore s predstavnicima MOL-a gdje smo na neki način razgovarali o našim kapacitetima, našim mogućnostima i o njihovim potrebama, rekao je Adanić.

Dodao je kako su MOL-u rekli da bi bilo dobro da oni koriste kapacitet JANAF-a puno više nego što sad koriste.

- On je iskorišten oko 20% sad za mađarsku stranu i ponudili smo im da sve kapacitete koje oni imaju, prerađivačke kapacitete u dvije rafinerije u Százhalombatti i u Bratislavi, transportiramo naftu, rekao je Adanić.

Kazao je kako je MOL ponudio nekoliko varijanti.

- Ponudili su varijantu od 2 milijuna tona pa su ponudili varijantu od 6 milijuna tona i 9 milijuna tona. O tom smo pričali. Razgovori su bili konstruktivni, racionalni, realni i razboriti. To je najbitnije. MOL je naš dugogodišnji uvodni partner, mi s njima surađujemo već godinama, nije to nikakva novost. Oni znaju naše kapacitete, mi znamo njihove kapacitete, oni znaju naše mogućnosti, mi znamo njihove mogućnosti, istaknuo je Adanić.

Dodao je da su MOL-u ponudili kompletan kapacitet te da su sljedeći razgovori 27. i 28. listopada kada će se doznati hoće li to prihvatiti ili ne.

- Mi smo u svakom slučaju spremni organizacijski i tehnički njima dostavljati naftu prema njihovim potrebama. Ako je veći kapacitet, manja je cijena. Ako je manji kapacitet, veća je cijena. To je njima isto tako jasno. Nije to ništa novo, izjavio je Adanić što se tiče cijena transporta nafte.

Naveo je kako JANAF ima metodologiju izračuna cijene i da je zadana pravnim okvirom i internim aktima.

- Naša metodologija je prošla međunarodnu recenziju. Imamo američke stručnjake koji su promatrali našu metodologiju, naše pravne interne akte i došli su do zaključka da su naše cijene konkurentne zajedno s drugim europskim naftovodima sličnog tipa, istaknuo je Adanić.

MOL bi htio od JANAF-a napraviti ono što je napravio s INA-om


Adanić je komentirao i priopćenje MOL-a u kojem kažu da su predložili JANAF-u da prouči najbolje međunarodne primjere vlasničke strukture zapadnoeuropskih transportnih kompanija, gdje prisutnost korisnika nafte kao suvlasnika jamči pravedno određivanje cijena i kontinuiranu dostupnost usluga te znači li to da bi im JANAF trebao dati povlaštene uvjete jer su preko INA-e suvlasnici JANAF-a.

- Tu se provlači jedna ideja. Mislim da bi oni htjeli napraviti iz JANAF-a ono što su napravili s INA-om. Međutim, to neće ići, sigurno, definitivno. Što se tiče cijena transporta nafte, one su svugdje u svijetu negdje između 2 i 3 %. To nije odlučujuća cijena. Odlučujuća cijena za pravac konkretne dobave je cijena nafte. Oni dobivaju diskont od Rusa i oni jednostavno tu imaju određeni interes. I dok taj interes postoji, dok postoji taj pravac od družbe preko Ukrajine do Mađarske, oni će to koristiti jer to je njima u interesu, pojasnio je Adanić.

Dodao je da su Mađari u NATO-u, u EU-u te da bi bilo normalno i logično da koriste kapacitete JANAF-a.

- Mi imamo kapacitete, organizacijski smo ekipirani da to možemo napraviti. Mi smo njima u fer odnosu ponudili da njima te kapacitete koje oni dobivaju preko Družbe, to je nekih 10,2 milijuna tona godišnje, nadoknadimo preko Jadranskog naftovoda s normalnim cijenama, s poštenim cijenama, s cijenama koje mogu biti usporedive sa svim drugim naftovodima, naglasio je Adanić.

Zadnje kapi nafte isporučene NIS-u, sve ovisi o novoj licenci


Govoreći o važnosti dobivanja licence za transport nafte Naftnoj industriji Srbije Adanić je rekao da su je sada dobili na tjedan dan, do 15. u ovom mjesecu.

- Međutim, tu licencu treba dobiti i NIS. Ako oni to dobiju tijekom dana i sutrašnjeg dana, mi možemo još određenu količinu nafte, ako će oni imati potrebe, dostaviti tamo. Međutim, ako ne dobiju, mi ćemo morati to zaustaviti. Mi smo zadnje kapi nafte, da tako kažem, isporučili danas njima i oni nemaju više u našim rezervoarima u našim cijevima svoje nafte. Mi smo poštovali te sankcije, kao što su Amerikanci rekli, točno na današnji dan, rekao je Adanić.

Govorio je i kako funkcionira JANAF u takvim uvjetima, gdje se zapravo tjedan za tjedan donose strateške odluke zbog produljenja licence NIS-u iz tjedna u tjedna.

- Situacija je vrlo dinamična. Mi smo dinamična uprava, rješavamo probleme kad dođu, na dnevnoj bazi, ali i predviđamo probleme. Mi smo na neki način bili tako nekako vidoviti, da tako kažem, da smo od 2020. godine do danas akumulirali odlična financijska sredstva za tzv. crne dane. Pripremili smo se na neki način. Imamo velike investicijske projekte ove godine i sljedeće godine, a imamo određena financijska sredstva koje čuvamo upravo za te pozicije, pojasnio je Adanić.

Dodao je da su u JANAF-u napravili strest test za slučaj da više neće moći transportirati naftu za Srbiju.

- Mi znamo varijantu A, varijantu B i mi možemo preživjeti i normalno poslovati u određenom vremenu. Nitko ne vjeruje da će ta situacija trajati zauvijek, kazao je Adanić.

Naveo je kako Naftan industrija Srbije mora dobivati naftu od Jadranskog naftovoda jer je to jedini dobavni pravac prema njima.

- Oni moraju riješiti vlasništvo, moraju se riješiti ruskog vlasništva na što Rusi moraju pristati. Oni su većinski vlasnici tamo, imaju 56%. Rusi se moraju dogovoriti sa Srbima oko rješavanja tog problema. Kad se dogovore stvar je riješena i mi ćemo transportirati količine nafte kao što smo i dosad transportirali, a to je 3,3 milijuna tona na godišnjem nivou, istaknuo je Adanić.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!