Prema istraživanju HGK upućuju da se potrošnja za Crni petak i tijekom cijelog prosinca bit će veća no u istom razdoblju prošle godine. U prvih 20 dana studenog nastavljen je rast broja računa u trgovini na malo i očekuje se da će se taj rast dogoditi i do kraja mjeseca, a prema procjenama bit će izdano oko 5 milijuna računa.
Potrošnja bi mogla biti oko 108 milijuna eura što je 7 milijuna eura više nego lani.
O fenomenu Crnog petka i blagdanskoj potrošnji govorile su u emisiji "U mreži Prvog“, Danijela Marković Krstić, Europski potrošački centar, Ministarstvo gospodarstva i Izabela Delfa Mišić, gospodarska savjetnica, Nezavisni hrvatski sindikati.
Danijela Marković Krstić kazala je kako se potrošačima savjetuje da kada se ponuda čini izvrsnom - da stanu, pogledaju bolje i onda obave kupnju.
- Savjetujemo potrošačima da provjere kada kupuju online s kim obavljaju kupovinu. Ako ne znate za stranicu s koje kupujete, potrebno je pogledati „sitna” slova na kraju stranice, a to su opći uvjeti poslovanja. U njima trgovac mora predstaviti sebe. U slučaju da toga nema na stranici, savjetujemo poseban oprez, rekla je.
Dodaje kako su u porastu lažne stranice s robnim markama gdje su ogromni popusti.
Napominje kako potrošači moraju posebno pripaziti na kupovinu na društvenim mrežama.
- Kad bliješti popust od 80-90 posto, treba biti oprezan, naglasila je.
70 posto zaposlenih prima plaću nižu od prosječne
Izabela Delfa Mišić kazala je kako je prosječna bruto plaća u Hrvatskoj za rujan 2025 eura, što znači da 70 posto zaposlenih prima plaću koja je niža od prosječne.
- Udio troška hrane u raspoloživom prosječnom dohotku je 27 posto, dok je isti na razini EU 16 posto. Ranjivoj skupini građana, kao što su umirovljenici i građani s niskim primanjima, trošak hrane je između 50 i 60 posto. U posljednje vrijeme smo svjedoci postotnog rasta plaća, ali se postavlja pitanje zašto građani ne osjete to povećanje, zapitala se.
Dodaje kako plaće moraju rasti u bruto iznosima jer, kako kaže, za to prostora ima.
- Izradom blagdanskih potrošačkih košarica, vidjeli smo preslagivanja u cijenama i trgovci i dalje koriste načine kako bi imali dobit, rekla je.
Naglasila je kako je vidljivo smanjenje gramaža proizvoda, ali ne i cijene. Ista je cijena za manje grama.
- Potrošači mogu provjeriti određene web stranice jesu li lažne ili ne putem alata koji je razvio CARNET, a koji se zove CERT ifii web stranica, a savjetuje se i da se informiraju na portalu „Sve za potrošače”, ministarstva gospodarstva, kazala je.
U Hrvatskoj sniženja manja nego u zapadnoj Europi
U prosincu se očekuje potrošnja od 2 milijarde eura.
U Hrvatskoj su sniženja manja nego u zapadnoj Europi gdje su sniženja i do 90 posto. Delfa Mišić naglašava kako je tome razlog dobit.
- Istraživanja pokazuju kako trgovci zarađuju najviše, dok je trgovina nisko produktivna djelatnost, ali visoko profitabilna. Upravo u toj djelatnosti imamo veliki broj ljudi s niskom plaćom. Ako su radnici sudjelovali u stvaranju nove vrijednosti, očekujemo da isti jednako sudjeluju u raspodjeli ostvarene vrijednosti, naglašava.
Dodaje kako je ljudski kapital glavni resurs bilo koje zemlje, ali on se samo u Hrvatskoj predstavlja kao trošak i generator inflacije.
- Radnik nije trošak već investicija. Sve dok imamo pogrešnu percepciju o radniku, nikada nećemo krenuti uzlaznom putanjom, istaknula je.
Naglasila je kako se potrošnja prosječne košarice izrađuje na razini tročlane obitelji podijeljena u bogatu, srednju i skromnu košaricu. Ona ne čini samo jedan obrok, već više obroka za više dana. Ona podrazumijeva period od Badnjaka pa do Nove godine.
- Očekujemo rast iznosa, istaknula je.
Pogledajte više u videu: