Rujan donio blagi pad cijena hrane

03.10.2025.

13:33

Autor: M.Z./HRT/Hina

Kupovina prehrambenih namirnica
Kupovina prehrambenih namirnica
Foto: Ilustracija / Shutterstock

Cijene hrane blago su pale u rujnu budući da je pojeftinjenje mlijeka i mliječnih proizvoda te biljnih ulja prevagnulo nad skupljim mesom, izvijestila je u petak agencija UN- a za hranu i poljoprivredu FAO.

FAO indeks cijena košarice osnovnih prehrambenih proizvoda iznosio je u rujnu u prosjeku 128,8 bodova i bio je niži za 0,7 posto nego u kolovozu, prema revidiranom podatku.

U odnosu na lanjski rujan, indeks pokazuje rast cijena osnovnih prehrambenih proizvoda za 3,4 posto.

Mlijeko i mliječni proizvodi pojeftinili su u rujnu treći mjesec zaredom, i to za 2,6 posto u odnosu na kolovoz, odražavajući oštar pad cijena maslaca, za čak 7,0 posto, uz nagovještaje poboljšane ponude iz Oceanije i slabiju potražnju za sladoledom na Sjevernoj polutki.

U odnosu na prošlogodišnji kolovoz cijene mlijeka i mliječnih proizvoda bile su više za 7,0 posto.

Osjetno su na početku jeseni pojeftinila i biljna ulja, za 1,2 posto u odnosu na kolovoz, budući da je pad cijena palminog i sojinog ulja prevagnuo nad poskupljenjem suncokretovog i repičinog ulja zbog smanjene opskrbe iz Europe i Crnomorske regije.

Na godišnjoj razini biljna ulja bila su pak skuplja za 18 posto.

Cijene žitarica pale su pak u rujnu za 0,6 posto, zakočene prigušenom globalnom potražnjom za pšenicom i obilnom žetvom u Rusiji, Europi i Sjevernoj Americi. Uteg su im bila i očekivanja dobrog uroda kukuruza u Brazilu i SAD-u.

U odnosu na lanjski rujan žitarice su bile jeftinije za 7,5 posto.

Najsnažnije su u rujnu pale cijene šećera, za čak 4,1 posto u odnosu na kolovoz, uz neočekivano dobar urod šećerne trske u Brazilu i povoljne vremenske prilike koje najavljuju dobre rezultate u Indiji i na Tajlandu.

Cijene šećera spustile su se tako na najnižu razinu od ožujka 2021., pokazuju podaci agencije UN-a.

Meso ponovo poskupjelo, proizvodnja pšenice trebala bi porasti


Meso je ponovo poskupjelo u rujnu, za 0,7 posto u odnosu na prethodni mjesec, i dosegnulo najvišu razinu otkada FAO objavljuje podatke. Govedina je poskupjela na krilima snažne potražnje iz SAD-a, ali i ostatka svijeta, dok je rast cijene ovčetine potaknula ograničena ponuda iz Oceanije.

U odvojenom izvješću o ponudi i potražnji na svjetskim tržištima žitarica FAO je ponovo blago podigao procjenu proizvodnje žitarica u tekućoj godini, na 2,971 milijardu tona, novu najvišu razinu otkada objavljuju podatke.

To bi značilo da će biti veća za 3,8 posto nego lani, izračunali su FAO-vi stručnjaci zahvaljujući obilnijem urodu svih kultura.

Proizvodnja pšenice trebala bi porasti za 1,3 posto, na 809,7 milijuna tona, procjenjuje FAO, koji je blago izmijenio predviđanja iz rujna na temelju boljih očekivanja za žetvu u Australiji te obilnog uroda u Europi i Rusiji.

Urod kukuruza u SAD-u trebao bi pak dosegnuti najvišu razinu otkada se prate podaci, s trećinom udjela u svjetskoj proizvodnji, i nadoknaditi slabije prognoze za Europsku uniju zbog suše i visokih temperatura.


Svjetska potrošnja žitarica trebala bi u sezoni 2025/2026.,po novim FAO-vim prognozama, dosegnuti 2,930 milijardi tona, najviše otkad agencija objavljuje podatke, uz rast od 2,2 posto u odnosu na prethodnu sezonu.

Snažan rast potrošnje odražava prije svega pojačanu upotrebu kukuruza i ječma u stočnoj hrani i industriji.

Brojnije svjetsko stanovništvo značit će pak veću potrošnju pšenice, dodaju.

Zalihe žitarica trebale bi do kraja aktualne sezone, u srpnju 2026., dosegnuti najvišu razinu otkada FAO objavljuje podatke, od 900,2 milijuna tona, prema revidiranim prognozama.

Svjetska trgovina žitaricama trebala bi pak u tekućoj sezoni porasti za 2,5 posto i dosegnuti 497,1 milijun tona, potaknuta snažnom potražnjom za krupnozrnatim žitaricama u Europskoj uniji, Meksiku i Turskoj na početku sezone, te obilnim izvozom pšenice iz Australije i SAD-a.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!