10:21 / 04.02.2021.

Autor: Hina/HRT

Sindikat pozvao Vladu da zaustavi propadanje željeznice

Putnički vlak

Putnički vlak

Foto: Ivica Galovic / PIXSELL

Aktualnu i prošle vlade prozivaju za propadanje željeznica, neosigurane željezničko-cestovne prijelaze na kojima se gube životi i isklizavanje teretnih vlakova pri malim brzinama.

Sindikat hrvatskih željezničara pozvao je u četvrtak članove Vlade da zaustave propadanje željeznice i osiguraju novac za održavanje pruga jer se na nekima od njih danas vozi pet puta sporije nego u vrijeme Franje Josipa.

Zaostatak kapitalnog održavanja zahvatio je već dvije trećine pruga, a stanje skretnica i kolodvorskih kolosijeka još je mnogo lošije. Građani stradavaju na nezaštićenim prijelazima. Na prugama na kojima se u vrijeme cara Franje Josipa vozilo 100 kilometara na sat, sada se vozi 20 kilometara na sat, ističe Sindikat u javnom pismu premijeru Andreju Plenkoviću te ministrima Zdravku Mariću i Olegu Butkoviću.

Aktualnu i prošle vlade prozivaju za propadanje željeznica, neosigurane željezničko-cestovne prijelaze na kojima se gube životi i isklizavanje teretnih vlakova pri malim brzinama.

Članovima Vlade poručuju da će biti odgovorni ako se na uništenim prugama ponovi nesreća kakva se 1974. dogodila u Zagrebu.

- Ako dođe do nesreće, prvo će se postaviti pitanje tko je odlučio da se pruga ne obnavlja u ciklusima predviđenima pravilima struke, poručuje Sindikat.

Ističu i da se željeznicu ne može prepustiti projektima EU-a jer je realni tempo modernizacije iz europskih fondova 20 do 30 kilometara pruge godišnje, a u Hrvatskoj je zaostatak kapitalnog održavanja oko 1800 kilometara te se i dalje povećava.

Željeznica se našla u začaranom krugu propadanja. Prijevoz robe na tako lošim prugama je preskup pa je korisnicima povoljnije prevoziti kontejnere kamionima, a prijevoz putnika nije atraktivan zbog vrlo malih brzina i čestih kašnjenja.

Sindikat upozorava i da je zbog izostanka kapitalnog održavanja u teškoćama tvrtka osnovana upravo radi redovnog održavanja pruga - Pružne građevine d.o.o.

Ta je tvrtka u 2020. zbog otkazivanja već ugovorenih poslova imala gubitak oko 50 milijuna kuna. No, dodaju, da država financira kapitalno održavanje na 80 do100 kilometara pruga godišnje, Pružne građevine imale bi dovoljno prihoda za funkcioniranje, za obnovu mehanizacije te bi postale regionalni lider.

- Više je nego apsurdno i žalosno to što Pružne građevine d.o.o. iz administrativnih razloga ne smiju sudjelovati u izvođenju projekata koje financira EU, iako smo vama i vašim prethodnicima prezentirali slovenski model organizacije, kojim bi problem bio otklonjen. Zbog toga Pružne građevine d.o.o., ali i državni proračun, izgubili su dosad milijarde kuna, jer su izvođači, umjesto Pružnih građevina, najčešće stranci koji u Hrvatskoj ne plaćaju poreze i doprinose, ali ni PDV, ističe Sindikat u pismu premijeru i ministrima.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!