Stopić o Trumpovim carinama: Kina nije imuna na novu situaciju, ali ima svoje karte

11.04.2025.

09:18

Autor: V.K./U mreži Prvog/HR/HRT

Carinski rat
Carinski rat
Foto: HTV / HRT

Američki predsjednik Donald Trump ponovno je iznenadio svijet promjenom stajališta o uvođenju carinskih tarifa. Je li tromjesečna odgoda recipročnih carina strategija ili je preokret rezultat financijskih potresa na tržištima? Koliko će stalno mijenjanje pravila igre utjecati na daljnju vjerodostojnost komunikacije Trumpove administracije? Kako će trgovinski rat SAD-a i Kine utjecati na svjetsku ekonomiju? 

Krešo Vugrinčić, financijski analitičar, InterCapital, rekao je u emisiji U mreži Prvog kako je situacija na tržištima imala utjecaj da se odluka Donalda Trumpa promijeni.

- Njegova glavna meta je Kina. Smatram da je logično da se u jednom periodu pregovori događaju. Trumpova administracija je rekla da Amerika ide agresivno kako bi pozvali zemlje za stol i da krenu pregovarati, istaknuo je.

Dodaje kako je Trump u kampanji naglašavao carine te da su to svi očekivali.

- Ovih 10 posto ne vjerujem da će se maknuti, ali manje-više svi mogu živjeti s time. Između inicijalno najavljenih carina i ovih 10 posto, gdje će biti ishod, nitko ne zna, naglasio je Vugrinčić.

Što se tiče obveznica, zanimljiva se dinamika događa, ponajprije kada je tržište krenulo padati, dogodila se prirodna reakcija, a to je da cijene obveznica rastu stoga što iz dionica investitori slijevaju svoja sredstva u obveznice kao siguran instrument, istaknuo je.

- Nakon toga se to promijenilo i prinosi na dionice su krenuli rasti, a cijene obveznica su krenule padati. Što se tiče Kine, to može biti čimbenik određenog pritiska, dodao je.

Zvonimir Stopić, profesor na Odsjeku za globalnu povijest Sveučilišta Capital Normal u Pekingu, naglasio je kako već niz godina odnosi Kine i SAD-a nisu u najboljem svjetlu.

- Postoji velika razina nepovjerenja još od prvog mandata Donalda Trumpa. Mislim da se Kina i spremala na ovakvu situaciju diversificirajući trgovinu kako ovakav scenarij neće biti udarni kako bi to bilo 2016. godine, rekao je.

Dodaje kako Kina nije imuna na novu situaciju, ali ona ima svoje karte kojima može djelovati.

Kina se okreće trećim tržištima


- Kina sada ima fokus na trećim tržištima kod kojih tarife za Kinu nemaju efekt. No nije samo problem prodaja, već i kvaliteta proizvoda. Kineski automobili su kvalitetniji od američkih, naglasio je.

Jučer nije bilo potresa na kineskim burzama.

- Kinezi upravljaju svojom valutom kako bi osigurali sebi bolju poziciju po pitanju izvoza i oni mogu sebe, kroz upravljanja valutom, napraviti konkurentnijim bez obzira na carine, no teško je da ovakvu carinu mogu ublažiti upravljanjem valuta, istaknuo je.

Dodaje kako je dolar izgubio status najsigurnije valute.

Vugrinčić smatra kako ovo ne bi trebao biti rat bez granica, stoga što će zbog njega nastradati ne samo ove dvije zemlje nego i cijeli svijet.

- Teško je reći da je došlo do manipulacije tržištem, ali da ima puno obrisa toga. Kruži snimka gdje se Trump u Ovalnom uredu šali s kolegama tko je koliko zaradio, a činjenica je da s toliko velikim pomacima tržišta može se zaraditi značajni iznos, kazao je.

Trump nema preferencije ni prema kome


Što se tiče pregovora, smatra kako bi bilo logično da neki prirodni saveznici Amerike imaju bolje uvjete, no Trump je za sada pokazivao kako nema preferencije ni prema kome.

Na pitanje kolika bi šteta mogla biti za Kinu, Stopić je naglasio kako se ona već okrenula drugim tržištima.

Kada se govori o usporedbama SAD-a, EU i Kine, što se tiče proizvodnje, Kina stoji bolje, ali po mnogim stvarima stoji lošije od SAD-a ili EU, naglasio je.

- To je zemlja koja je velikim dijelom još u razvoju, ali problem Trumpa je ne ono što je Kina danas, već što će ona postati sutra, ako joj se razvoj ne uspori, naglasio je.

Na pitanje hoće li ta situacija utjecati na kamatne stope, Vugrinčić je odgovorio da je situacija neizvjesna.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!