Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) provela je istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom koje je pokazalo da su prihodi svih trgovaca u tom sektoru iz uzorka AZTN-a u 2024. iznosili 8,41 milijardu eura, što je nominalan rast za 8,8 posto.
Uzorak AZTN-a bio je ukupno 41 poduzetnik koji, prema ostvarenim prihodima, predstavljaju najznačajnije poduzetnike koji djeluju na tržištu trgovine na malo mješovitom robom.
Iz AZTN-a navode da su u 2024. bila tri trgovca manje u odnosu na 2023. To su La-Vor Trade i Decentia, koje je preuzeo Studenac, odnosno TP Varaždin, koji je preuzeo Narodni trgovački lanac (NTL). Napominju da su sami kvalitativni i kvantitativni pokazatelji o prodajnim mjestima u kojima su ranije poslovali La-Vor Trade i Decentia obuhvaćeni kroz upitnike Studencu i NTL-u te postoji kontinuitet praćenja stanja na tržištu i u odnosu na ta prodajna mjesta.
U 2024. bilježi se ukupno 5.266 prodajnih mjesta svih trgovaca iz uzorka AZTN-a, što je 126 prodajnih mjesta više u odnosu na prethodnu 2023.
Konzum plus i dalje najveći
Najveći trgovac na malo mješovitom robom u 2024. je Konzum plus. Njegov tržišni udio lani je iznosio 20 do 30 posto i bilježi blagi pad tržišnog udjela u odnosu na 2023., uz jednoznamenkasti rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom. U 2024. je Konzum imao 636 prodajnih mjesta.
Iz AZTN-a navode kako se bilježi nastavak rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom članica Schwarz Grupe.
Lidl u 2024. bilježi jednoznamenkasti rast prihoda prema relativnim pokazateljima, a tržišni udio mu je iznosio 10-20 posto. Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, također bilježi jednoznamenkasti rast prihoda i tržišni udio 5-10 posto. Zbirno, obje članice Schwarz grupe u 2024. bilježe tržišni udio 20-30 posto. Ujedno se bilježi trend blagog smanjenja tržišnog udjela Schwarz grupe u 2024. u odnosu na 2023.
Od 41 poduzetnika u uzorku, lani je njih 35 zabilježilo rast prihoda.
Najveći nominalni rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom zabilježio je Konzum plus, a zatim slijedi Studenac, pri čemu oba bilježe rast prihoda u iznosu većem od 100 milijuna eura. Treći po rastu prihoda je Lidl, a slijede ga Plodine, Spar i Kaufland. Sva četiri bilježe rast prihoda u iznosu od 50 do 100 milijuna eura. Nakon njih su NTL, Tommy, Eurospin i KTC, koji bilježe rast prihoda u iznosu od 20 do 50 milijuna eura.
Regionalni trgovci koji su ostvarili značajniji rast prihoda u nominalnom iznosu su Boso, s između 10 i 20 milijuna eura, te Ribola, Djelo Vodice, Trgovina Krk, Bakmaz, NewMIP te Slavonija Bošković, koji su imali rast prihoda u iznosu od pet do 10 milijuna eura.
Studenac je u 2024. po broju prodajnih mjesta i dalje na prvom mjestu, s njih 1.411, no ista su pretežno malog formata, tipa male prodavaonice i samoposluge, napominje se u istraživanju.
Lista 10 najvećih trgovaca
Top 10 u 2024. predvodi Konzum plus, a slijede Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, NTL i Trgovina Krk. Bilježi se i jedna promjena u poretku, jer se NTL probio na devetu poziciju, navode iz AZTN-a.
Najveći porast tržišnog udjela unutar prvih deset trgovaca u 2024. u odnosu na 2023. zabilježili su Studenac i NTL, a slijede ih Plodine i KTC.
Supermarketi i dalje dominantan tip maloprodajnog mjesta
Rezultati istraživanja pokazali su da je u 2024. u supermarketima ostvaren najveći prihod u djelatnosti trgovine na malo mješovitom robom u RH, u iznosu od 4,4 milijarde eura. U usporedbi s 2023., bilježi se rast od otprilike 390 milijuna eura, odnosno postotni rast od 9,7 posto.
Slijede hipermarketi u kojima je u 2024. ostvaren prihod od 1,66 milijardi eura, što je rast od 6,4 posto. U samoposlugama je ostvaren prihod od nešto manje od 1,62 milijardi eura, ili 7,1 posto viši, a u malim prodavaonicama od 731 milijun eura, što je rast od 12,6 posto.
Iz AZTN-a ističu da su supermarketi kao tip prodajnog mjesta i nadalje dominantni u strukturi prodaje prema kriteriju ostvarenog prihoda, kao i prema kriteriju neto prodajne površine.
- U 2024. u trgovini na malo mješovitom robom izrazito dominira kupovina u supermarketima i hipermarketima jer više od dvije trećine, preciznije 72 posto ukupnog prihoda, ostvareno je prodajom u supermarketima, 52,3 posto, i hipermarketima, 19,7 posto, navode.
U ukupnom broju prodajnih mjesta prema tipu, u 2024. najviše je, kao i prethodne 2023., bilo samoposluga - 41,3 posto, a zatim slijede male prodavaonice - 39,9 posto, supermarketi s udjelom od 15,9 posto te hipermarketi s udjelom od 2,9 posto.
Trgovačke marže najviše kod pekarskih i konditorskih proizvoda
Rezultati istraživanja pokazali su da su prosječne marže za prehrambene proizvode u prošloj godini bile najviše u kategoriji pekarskih i konditorskih proizvoda, a zatim u kategoriji svježeg voća i povrća.
Kada se uspoređuju prosječne brutomarže u 2024. u odnosu na 2023. za osam promatranih kategorija roba, rezultati istraživanja pokazuju kako se u šest kategorija bilježi neznatno povećanje prosječne bruto marže (meso i mesne prerađevine, pekarski proizvodi, mlijeko i mliječni proizvodi, bezalkoholna pića i voda, konditorski proizvodi te osnovni prehrambeni proizvodi), dok se u preostalima dvjema kategorijama bilježi neznatan pad prosječne brutomarže (meso peradi i jaja, svježe voće i povrće).