16:12 / 15.03.2019.

Autor: Renata Waldman/V.K./HRT

Svjetski je dan potrošača

Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL

Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL

Foto: - / PIXSELL

Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta u Tehničkom muzeju Nikola Tesla obilježilo je Svjetski dan potrošača te dodijelilo nagrade iz natječaja "Pametno s pametnim tehnologijom - Zaštita potrošača u digitalnom svijetu".
Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta u Tehničkom muzeju Nikola Tesla obilježilo je Svjetski dan potrošača (WCRD) te dodijelilo nagrade iz natječaja "Pametno s pametnim tehnologijom - Zaštita potrošača u digitalnom svijetu".

Ukupno je zaprimljeno 118 radova, a najuspješniji su bili učenici Osnovne škole Zrinskih i Frankopana iz Otočca, Trgovačke i tekstilne škole iz Rijeke, Srednje škole Glina te Osnovne škole prof. Blaž Mađer iz Novigrada Podravskog. Škole su nagrađene za najbolji video rad, infografiku, plakat i strip. Dodijeljene su im pametne ploče koje su primile njihove ravnateljice.

Ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat rekao je da je natječaj osmišljen kako bi edukacija o pravima potrošača stigla do osnovnih i srednjih škola.

- Koliko god želimo digitalizaciju kao alat, ta ista digitalizacija, internet, mrežne djelatnosti i mrežne tehnologije sa sobom nose određene prijetnje. Njima ćemo se znati oduprijeti jedino ako ih dobro upoznamo i budemo li znali sve što one kao negativni aspekt danas mogu nuditi ili čime nas mogu dovest u neugodnu situaciju, izjavio je Horvat.  Podsjetio je kako postoji novi model financiranja edukacije i upoznavanja potrošača s njihovim pravima.

Na pitanje novinarke uživaju li europski i hrvatski potrošači jednaku zaštitu, voditelj predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj Branko Baričević izjavio je kako svi građani EU-a imaju jednak stupanj zaštite, no kako je pitanje koliko su hrvatski potrošači toga svjesni.

- Za hrvatske građane zaštita potrošača je još uvijek nova stvar, za razliku od onih koji su 60 godina u Uniji i koji imaju dulju tradiciju i iskustvo, rekao je Baričević.

Zaključio je kako hrvatski potrošači moraju voditi računa o tome da su pronevjere i prijevare moguće te da postoji način na koji mogu istjerati pravdu i zaštititi se.

U Osijeku organiziran Održivi doručak

Povodom Svjetskog dana potrošača, Centar za edukaciju i informiranje potrošača u Osijeku organizirao Održivi doručak kako bi još jednom upozorio na problem bacanja hrane. Jer porazna je činjenica da se u Hrvatskoj na godinu baci čak 380 tisuća tona hrane. I to više od polovine u kućanstvima.

Ukusan doručak - idealan početak dana. I još k tomu zdrav, formula za dug život.

U ovoj se kuhinji spremaju zanimljivi, šareni obroci. Od namirnica s domaćih OPG-ova. I ništa se ne baca.

- Držimo do okoliša, koristimo papirnatu recikliranu ambalažu, koristimo staklenu ambalažu. Znači sve poslužujemo u teglicama. Tako da je naša vizija da ljude potaknemo da sve gledaju na taj način, rekla je Matea Čornok.

Da bi drukčije počeli promišljati već se dvije godine provodi i europski projekt "Srdačno, hrana". Namijenjen ponajprije navikama u kućanstvima, jer smo po bacanju namirnica pri vrhu zemalja članica Europske unije. To se mora promijeniti.

Situacija je takva da mi imamo 53%  bačene hrane upravo iz kućanstava. Znači, često puta mi kao potrošači mislimo kako najviše bacaju trgovački centri ili ugostiteljski objekti. To je daleko od toga. Najviše bacamo u kućanstvu, naglašava Tanja Popović Filipović, koordinatorica projekta "Srdačno, hrana".

- Moramo početi promišljati u tom kontekstu i smanjiti količine stvaranja otpada, posebice stvaranja otpada od hrane i plastike, istaknula je Anamarija Krišto.

O ozbiljnosti ovoga problema dovoljno govori činjenica da se u Europskoj uniji na godinu baca čak 88 milijuna tona hrane. U novcu, to je godišnji proračun za različite potpore svim državama članicama.

- Isto tako 10% ukupno bačene hrane je upravo zbog nerazumijevanja oznaka "upotrijebiti do" i "najbolje upotrijebiti do", rekla je Popović Filipović.

Pa se u Europskoj komisiji razmišlja da se ukine rok "najbolje upotrijebiti do" jer primjerice tek trećina hrvatskih građana razumije razliku između navođenja roka trajanja.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!