Je li hrvatski turizam na putu održivosti? Sudeći prema prvim nepotpunim podacima koje su predstavili ministar turizma i direktor Hrvatske turističke zajednice, odgovor bi mogao biti pozitivan.
Podaci pokazuju da Hrvatska ima stabilnu poziciju na svim važnim emitivnim tržištima, iako je na nekima od njih bilo negativnih oscilacija. U srcu sezone primjećuje se i manji broj kreveta u obiteljskom smještaju dok njihov broj raste u hotelima i kampovima koji su bili odlično popunjeni.
Turisti su u srpnju i kolovozu potrošili sedam posto više nego lani.
No sada počinje posezona za koju turistički radnici kažu da bi mogala biti jednako dobra kao i lani kada je zabilježen rast u dolascima i noćenjama od 10 posto.
Glavina i Staničić: Turizam u osam mjeseci u fizičkom i financijskom plusu
Hrvatsku je u prvih osam mjeseci posjetilo 17,2 milijuna turista, koji su ostvarili 89,8 milijuna noćenja, što je za 2 odnosno za 0,5 posto više nego u isto vrijeme lani, a porasla je i potrošnja turista, prvi su podaci koje su u srijedu na konferenciji za novinare iznijeli ministar turizma i sporta
Tonči Glavina i direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ)
Kristjan Staničić.
Naglašavajući da su izneseni podaci o dolascima i noćenjima turista privremeni te da će službeni biti idući tjedan, Glavina i Staničić istaknuli su da su zadovoljni rezultatima koji potvrđuju stabilnu poziciju Hrvatske na turističkim tržištima, koja postaje cjelogodišnja destinacija jer se rast dogodio u predsezoni, dok su srpnju i kolovozu broj turista i noćenja manji nego lani.
Kristjan Staničić i Tonči Glavina
Foto: Patrik Macek / PIXSELL
Rezultate treba gledati u kontekstu zadanih ciljeva koje hrvatski turizam ima pred sobom, a to je održivost i cjelogodišnji turizam, izjavila je novinarka Silvana Skočajić u podnevnom Dnevniku HTV-a.
Broj popunjenih kreveta u sezoni pokazao je da je popunjenost bila veća u hotelima i kampovima nego u obiteljskom smještaju. Hrvatska se nalazi među pet top turističkih destinacija kada je riječ o njemačkom tržištu.
Cjenovna konkurentnost vrlo je bitna, a izgleda da će biti i odlučujući faktor i za sljedeću sezonu, izjavila je Skočajić.
Da su cijene bile stabilnije rast bi možda bio i veći
Ministar Glavina ocijenio je da su rezultati mogli možda biti i bolji da su cijene bile stabilnije, ali i da turistička godina još traje i da će posezona po svim najavama biti dobra. Važnim je označio što se prvi puta ove godine rast turizma najviše osjetio u predsezoni, a manje u ljeti, što je i cilj svih strateških dokumenata o održivom i cjelogodišnjem razvoju turizma.
Zahvalio je svim turističkim i djelatnicima iz drugih sektora na trudu do sada ove godine, posebno onima, kako je rekao, koji su poslušali tržište u vezi cijena.
Za rezultate turizma i fizičke i financijske kazao je da su do sada ove godine rekordni, što je potkrijepio podacima i iz fiskalizacije, prema kojima je u djelatnostima turizma i ugostiteljstva u prvih osam mjeseci izdano 310,4 milijuna ili 3,6 posto više računa nego lani, a da im je vrijednost porasla 9,9 posto, na 5,9 milijardi eura.
"Gotovo pa idealna situacija"
- Trenutačno u turizmu imamo, kako sam to nedavno okarakterizirao, gotovo pa idealnu situaciju. Rast koji je ostvaren na razini godine nije generiran u dva ljetna mjeseca i to prvi put. Rezultati pokazuju da postajemo cjelogodišnja destinacija s daljnjom tendencijom rasta u predsezoni i posezoni. Dakle, na razini godine, prema prvim podacima e-vizitora, ostvarujemo 2% više turističkog prometa u dolascima i 0,5% veći promet u noćenjima, odnosno 17,2 milijuna dolazaka i 89,8 milijuna noćenja, kazao je ministar Glavina.
Rovinj, Dubrovnik, Poreč, Umag, Split, Medulin, Vir, Novalja, Zadar i Mali Lošnj ostvarili su najviše noćenja, rečeno je na predstavljanju rezultata ovogodišnjeg turizma.
Turistički promet prema destinacijama
Foto: HRT / HTV
U srpnju i kolovozu bilo je manje turista nego lani
Iako je u srpnju i kolovozu, kako su iznijeli, ukupno bilo nešto manje turista u Hrvatskoj nego u istim mjesecima lani, tj. 0,5 posto manje ili njih 9,6 milijuna, koji su ostvarili 1,3 posto manje noćenja ili 60,4 milijuna, ipak je potrošnja bila veća. Vrijednost izdanih 111 milijuna računa u srpnju i kolovozu zajedno, ili 2,8 posto više nego lani, bila je 3 milijarde eura ili 7 posto veća.
Takvim tempom Glavina vjeruje da će se do kraja ove 2025. godine dosegnuti ukupan prihod od stranih turista od 15,5 milijardi eura ili 3,8 posto više nego u 2024., u skaldu sa zadnjom projekcijom HNB-a.
Glavina je istaknuo i nešto veću popunjenost smještajnih kapaciteta (hotela, kampova i objekata u domaćinstvima) ove godine u odnosu na prošlu, kao i da su već primjetni rezultati ovogodišnjih zakonskih izmjena vezanih za strukturu smještaja.
Cilj je zaustaviti bujanje privatnog i nekvalitetnog smještaja, pa je tako na dan 15. kolovoza bilo oko 2.000 turističkih kreveta manje u objektima u domaćinstvu nego lani na isti datum, uz istodobno povećanje hotelskih i kreveta u kampovima za oko 1.600 odnosno oko 5.000, naglasio je Glavina. To znači, po njemu, da se sukladno Vladinim programima i strategiji turizmom učinkovito upravlja po načelima održivosti, skrenuvši pažnju i da su plaće u sektoru od 2106. do sada rasle za oko 90 posto te da su sada prosječno oko 1.600 eura.
U 2026. će sve ovisiti o cijenama i stvaranju proizvoda dodane vrijednosti
I ministar i direktor HTZ-a optimistični su za ovu posezonu, ali i iduću 2026. za koju se sektor već aktivno priprema, pri čemu je ministar poručio da će sve najviše ovisiti o cjenovnoj konkurentnosti koju moramo povećati ako želimo ponoviti rezultate iz 2025. To ne znači da misli, dodao je, da treba snižavati cijene, nego stvarati proizvode i ponudu dodane vrijednosti, za što u Hrvatskoj ima dosta prostora, posebice u segmentu premium turizma i viših kategorija objekata.
Upozorio je da treba dobro paziti da kvaliteta prati cijene zbog promjene potražnje na stranim tržištima, od kojih su neka, poput Njemačke u strukturnoj krizi, a i zbog jačih aktivnosti konkurencije.
Iz kojih država je manji interes za dolazak u Hrvatsku?
O Njemačkoj, čiji turisti u Hrvatskoj ostvaruju oko četvrtinu svih noćenja, Staničić je rekao da je u grupi zemalja s kojih su ove godine u Hrvatskoj zabilježeni blagi minusi. U toj su grupi još i Mađarska, Češka, Francuska i Nizozemska, i to zbog ekonomske situacije u tim zemljama i jer njihovi građani manje putuju po Europi, a više po vlastitoj i u susjedne zemlje, pri čemu više paze na cijene.
I Hrvatska je osjetila taj trend, jer su joj i ove godine domaći turisti na drugom mjestu među svim nacijama po noćenjima, i više su putovali po zemlji nego ikada, a i više je stiglo turista iz Slovenije, BiH i Srbije.
Izdvojio je i pozitivne rezultate s tržišta SAD-a, s kojeg se iduće godine očekuje po najavama više turista jer se pregovara i o više izravnih letova prema Hrvatskoj, kao i dobre rezultate iz Ujedinjenog Kraljevstva i Poljske.
Naglasio je i da su većina turističkih regija na Jadranu u prvih osam mjeseci ili u plusu ili s rezultatima sličnim lanjskima, što će se bolje vidjeti u službenim rezultatima idućeg tjedna. Najavio je i intenzivnu promociju i kampanje za posezoni i do kraja ove godine za motiviranje dolazaka turista u Hrvatsku na svim tržištima, te i jače na onima s kojih su rezultati ove godine do sada bili nešto slabiji nego lani.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!