09:40 / 19.10.2021.

Autor: Studio 4/IMS/HRTJ.L.

Žabo: U sklopu razvojne strategije i obnova flote CA

Slaven Žabo, direktor komercijalnih poslova Croatia Airlinesa

Slaven Žabo, direktor komercijalnih poslova Croatia Airlinesa

Foto: Studio 4 / HRT

Uvjeti koji su ponuđeni Ryanairu daleko su bolji nego za Croatia Airlines za isti obim posla i isti broj putnika i da smo te uvjete preslikali na poslovnu 2019. godinu, imali bismo u toj godini dobit. Riječ je nefavoriziranim uvjetima za nacionalnog prijevoznika, no riječ je i o ostalim prijevoznicima koji obavljaju promet na istim rutama kao Ryanair, kazao je Slaven Žabo, direktor komercijalnih poslova Croatia Airlinesa u Studiju 4 .  

- Ovoga je ljeta CA osjetila oporavak, od lipnja do rujna Hrvatska je bila povezana s 18 međunarodnih destinacija, obavljeno je 8000 letova i prevezeno gotovo 400.000 putnika u tom periodu, kazao je Slaven Žabo.

Na pitanje koliko je točno da kompanija ne bi imala minus od 80 milijuna kuna i ne bi trebala subvencije države da su usluge zračnoj luci plaćali kao irski avioprijevoznik, Žabo je rekao da su podaci točni.

Tonči Peović, predsjednik Udruženja zračnog prometa Hrvatske, ističe da su ove turističke sezone zračne luke različito poslovale, a osobito dobar iskorak imaju one koji posluju s niskobudžetnim zračnim prijevoznicima, poput zračnih luka Zadar i Split.

- Ostale su luke na razini oko 35% prometa u odnosu na 2019. Svjetski zračni promet je u oporavku, domaći promet se u velikim državama vratio, ali interkontinentalni koji je donosio profit aviokompanijama još se nije oporavio. Oko 2,5 milijuna radnih mjesta u zračnom prometu je ove godine izgubljeno, generiranih 10 puta više radnih mjesta je izgubljeno, dodaje. 

Govoreći o privilegiranim uvjeta za pojedine prijevoznike, Peović je rekao da je to "fina poslovna čipka".

- Cijene zračnih luka moraju biti adekvatne troškovnoj strani, nediskriminirajuće i transparentne. EK je dala preporuke članicama da zračne luke diversificiraju svoju ponudu i nastoje biti jeftinije za neke kompanije, a skuplje za druge. U praksi imate agenciju za državno natjecanje koja to kontrolira, ali pojavljuju se slučajevi kao u Zagrebu, na bliske aerodrome na kojima je letjela Croatia Airlines pojavila se konkurencija i za te je aerodrome dobila bolje cijene, kazao je.

U Studiju 4 gostoavo je i Predrag Todorović, izvršni direktor Air Montenegra, nove kompanije nastale nakon propasti Montenegro Airlinesa. Naglasio je da je strateški bitno da država ima svog avioprijevoznika. Imaju dva zrakoplova koji su u vlasništvu države, a lete za Sarajevo, Beograd, Ljubljanu, Istanbul i Frankfurt. Zaposlenih je 110. Od 1. lipnja odrađeno je preko 1000 letova, prevezeno preko 75.000 putnika.

Na pitanje što je sa subvencijama i prijeti li CA propast zbog nelojalne konkurencije propast, Žabo je rekao da se CA od početka krize držala smjernica Vlade RH za državna poduzeća u smislu očuvanja likvidnosti i zaposlenosti.

- Država se odlučila stati iza CA i u skladu s posebnom EU regulativom koja je omogućila privremeni "framework" za krizu, financijski je potpomogla kompaniju. Te su subvencije u skladu s pozitivnom europskom regulativom, rekao je. 

Naglašava da se CA nije suočila s tolikom razinom problema poput All Italije ili Montenegro Airlinesa. Uspjeli su postaviti razvojnu strategiju, u sklopu čega je i obnova flote.

Ističe da su najvredniji su znanje i zaposlenici.

- Izvoz smo izvrsnosti kroz usluge prijevoza, školovanja posada, usluge održavanja zrakoplova. Održavamo zrakoplove za CA, Lufthanse, Condora i ostalih kompanija. Član smo udruge Star Alliance, kazao je. 

Ključ je sigurnost zračnih luka

Peović smatra da je sigurnost zračnih luka na visokom europskom, ali i svjetskom nivou. Prema statistici, vrlo mali broj nesreća sa smrtnim posljedicama dešava se na zračnim lukama. Statistika ukazuje koju su segmenti koji se na zračnim lukama moraju poboljšavati.

- Ono što nas čeka u sljedećim godinama nije samo problem COVID-a, cijena nafte raste. Dugoročno, cjelokupnom zračnom prometu slijedi veliko pospremanje, s obzirom na to da je potpisan Bostonski protokol o dekarbonizaciji zračnog prometa do 2050. To znači - kompletna zamjena flote aviokompanija, ali i veliki iskoraci u smislu novih tehnologija u zračnim lukama, objašnjava.

Todorović kaže da je Bostonski sporazum jedna od stvari o kojoj moraju voditi računa. Trenutačno trebaju posložiti uspješnu kompaniju. Kaže da s niskobudžetnim prijevoznicima moraju poslovati, u interesu države. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!