Zašto cijene maslinovog ulja u Hrvatskoj rastu, a u Europi padaju?

27.06.2025.

08:54

Autor: T.V./HRT/PIXSELL

Ilustracija
Ilustracija
Foto: Izvor: / Shutterstock

Cijena maslinovog ulja u Hrvatskoj nastavlja rasti i značajno odskače od trenda u ostalim državama Europske unije.

Za razliku od Hrvatske, većina mediteranskih zemalja bilježi pad cijena.

U Italiji je zabilježen pad od 8 posto, na Cipru 26 posto, dok su cijene u Grčkoj pale za 41 posto, u Portugalu za 43, a u Španjolskoj čak za 55 posto.

Na razini Europske unije prosječni pad iznosi 44 posto.

Jedini izuzetak među susjednim zemljama je Slovenija, gdje su cijene blago porasle, za 4 posto.

Promjena cijena maslinovog ulja u državama Europske unije u posljednjih godinu dana:

Nastavak rasta cijena maslinovog ulja u Hrvatskoj

Prema podacima Tržišnog informacijskog sustava u poljoprivredi (TISUP), u svibnju 2025. prosječna cijena maslinovog ulja u Hrvatskoj iznosila je 1.168 eura za 100 kilograma, što je 93,4 posto više od prosjeka EU-a od 604 eura za istu količinu.

Stručnjaci upozoravaju da bi dugoročno visoke cijene mogle smanjiti konkurentnost hrvatskih proizvođača na europskom tržištu, unatoč vrhunskoj kvaliteti proizvoda.

Zašto cijene u Hrvatskoj rastu?


Stručnjaci objašnjavaju da je rast cijena u Hrvatskoj rezultat kombinacije više faktora.

Prvo, troškovi proizvodnje su znatno viši nego u velikim proizvođačkim zemljama. Hrvatska maslinova ulja dolaze uglavnom s malih obiteljskih gospodarstava, gdje je proizvodnja ručna i zahtjevna. Cijene energenata, ambalaže i gnojiva dodatno opterećuju proizvođače.

Drugo, hrvatsko tržište karakterizira nedostatak udruživanja i tržišne organizacije. Dok primjerice Španjolska i Italija imaju razvijene zadruge i otkupne centre koji pomažu u smanjenju troškova, u Hrvatskoj svaki proizvođač nastupa individualno.

Treći važan razlog je smanjena domaća proizvodnja. Hrvatska godišnje proizvede oko 4.000 tona maslinovog ulja, dok potrebe tržišta premašuju 8.000 tona, što povećava ovisnost o uvozu, ali i pritisak na cijene.

Na cijene utječe i velika potražnja, osobito u turističkim regijama. Maslinovo ulje postalo je popularan suvenir, a butelje s dizajnerskom etiketom postižu visoke cijene.

I na kraju, značajan faktor su i klimatske promjene. Suše i ekstremne vremenske prilike smanjile su prinose na mnogim maslinicima, što je dodatno poguralo cijene prema gore.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!