Splitski javni prijevoznik "Promet" reducira linije zbog nedostatka vozača. Nove ne mogu brzo zaposliti jer zanimanje domaćih radnika, iako imaju prednost, nije veliko. Očekuje se da će, poput zagrebačkih i riječkih, i splitske gradske autobuse uskoro voziti Nepalci i Filipinci.
Prije tri desetljeća, kada je Mirko prvi put sjeo za upravljač Prometova autobusa, za taj se posao tražila "veza".
- Sada je obrnuta stvar. Sada imamo nova vozila, novi sistem naplate, ali je nedostatak vozača, kaže Mirko Božidar, vozač Prometa Split.
Autobusi kasne, sve manje popodnevnih linija
Trideset je vozača na bolovanju, pa se popodnevne linije svakodnevno ukidaju, a autobusi kasne.
- Pogotovo iz Klisa, iz Zagore, ne možete za dva sata stići, kaže jedna gospođa.
- Nije ugodno, zima je, čekaju, nadaju se da dolazi bus, govori vozač Mirko.
Da bi se smanjio kaos, traže se novi radnici, ponudit će im se i polaganje D-kategorije. No interes nije velik.
Slab interes za vozače u Prometu, moguće zapošljavanje stranih radnika
- Trenutačno imamo deset radnika koji su u postupku testiranja i nadamo se, ako zadovolje sve testove koje mi obavljamo, da ćemo u roku deset, dvadeset dana imati novih 10 radnika, rekao je Stanko Sapunar, direktor Prometa Split d.o.o.
Na pitanje jesu li to hrvatski građani, odgovara kako se zasada niti jedan strani radnika nije javio na natječaj.
Ali će ih biti, pogotovo Nepalaca i Filipinaca, ako u sljedećih pola godine ne zaposle još četrdeset domaćih vozača zbog uvođenja novih linija.
Učit će, kaže direktor, iz tuđih iskustava.
- Pratimo događanja u Rijeci i Zagrebu, gdje ti strani radnici startaju vozit, pa ćemo prvo vidjeti kako će se snaći, jer to je ipak jedan poseban posao, kaže direktor "Prometa".
Za svaki posao - princip je isti - je li rješenje veća plaća?
- Neka zaposle nove, neka daju malo veće plaće, ljudi će radit onda, savjetuje prolaznica dok čeka autobus.
- Jedna od zasigurno dobrih i provjerenih metoda je da podignemo materijalna prava. Ono što mogu kazat je da su pregovori o materijalnim pravima s upravom u tijeku, rekao je Hrvoje Mlikota, Služba sigurnosti Prometa Split d.o.o.
- Plaća je mala. Uvijek se može bolje, poručuje vozač Mirko Božidar s početka priče.
Jedan slučajni sugovornik za volan nikada ne bi sjeo, i da je plaća stoput veća.
- Ma kakvi! Ni mrtav!
- A što mislite o tome da to rade stranci?
- Neka rade, ja sam sasvim za, ne bi ja radio to, tu treba deset zaštitara! Nagledao sam se ja svašta. Bože sačuvaj.
Misli da je to opasan posao
- Da, to udaraju, lome stakla, kaže.
Posao je to za hrabre i usredotočene, pa tko se prepoznaje, neka se javi!