Peović o padu Cessne: Tri su moguća uzroka, ali u 75 posto nesreća razlog je pogreška pilota

10:54 / 05.06.2022.

Autor: Studio 4/HRT/IMS/V.G.

Cessna

Cessna

Foto: Kristina Stedul Fabac / PIXSELL

Ponovno raste udio zrakoplovnog prometa, gotovo uništenog zbog pandemije. Stanje u tom sektoru, u programu HTV-a komentirao je Tonči Peović, stručnjak za zrakoplovni promet.


- Dogodila se jedna prijelazna faza  u smislu povećanja traženja privatnih letova, tzv. aviotaksija. On se uglavnom obavlja privatnom mlažnjacima, ali i propelernim avionima. Te kompanije koje iznajmljuju svoje zrakoplove su tijekom COVID krize imale ekstremni rast, preko 400 posto iz razloga što putnici bogatijeg džepa nisu mogli letjeti s tradicionalnim prijevoznicima i taj segment prometa je doživio neočekivani rast. Danas gotovo da ne možete kupiti jedan zrakoplov koji bi mogao služiti kao i aviotaksi, rekao je Tonči Peović, stručnjak za zračni promet i pilot.

Zračni promet u svijet imao je pad od gotovo 70 posto, u nekim segmentima više, u nekim manje.

- Jedini broj koji je ostao isti kao i prije pandemije su domaći promet u Rusiji, Kini i SAD-u gdje su zbog veličine teritorija bili nemogući alternativni načini prijevoza. Očekuje se da bi se promet iz 2019. trebao vratiti negdje do 2024. Trebat će nam još dvije godine za povrat prometa. Velike će se štete pojaviti,osobito kod avioprijevoznika koji dvije godine nisu letjeli, a imaju fiksne troškove. Te troškove netko treba nadoknaditi ili se oni moraju reprogramirati.

- Vidimo da su ovih dana ogromni redovi u europskim zračnim lukama kao posljedica privatnih pružatelja zemaljskih usluga ili zaštitnog pregleda koji su za vrijeme COVID-a morali reducirati radnu snagu da bi preživjeli krizu i sad ne mogu dati kvalitetu servisa tako da velike zračne luke u Europi imaju ogroman broj otkazanih letova zbog nemogućnosti pružanja usluga zemaljskog opsluživanja zrakoplova ili zbog nemogućnosti zaštitnog pregleda putnika što će polučiti dodatne probleme. Prijevoznici su željeli u ovoj godini vratiti veći dio prometa, ali to očito neće biti moguće zbog nedostatka kadra. Vraćanje kadra na tržište traži neko vrijeme, rekao bih najmanje šest mjeseci do dvije godine. Osjećat ćemo posljedice COVID-a, kako to predviđa Svjetska zrakoplovna organizacija, do 2024.

Uzrok pada Cessne?

Uzrok pada Cessne koja se srušila prošlog vikenda u okolici Rakovice, pri čemu su poginuli pilot i troje putnika, još se utvrđuje. Olupina je poslana na daljnje čuvanje za potrebe istrage. Uzeti su svi dokazi i dijelovi za vještačenje koji tek slijede.

- Nažalost, generalna avijacija nije tako sigurna kao drugi segmenti zračnog prometa. Prema statistici Agencije za istraživanje nesreća SAD-a NTSB, od ukupnog broja nesreća u zračnom prometu, 78 posto čine zrakoplovi generalne avijacije, znači manji sportski zrakoplovi. Kad se selektiraju i zrakoplovi koji se bave raznim komercijalnim poslovima, a nisu za prijevoz putnika, dođemo do statistike da se samo 2,5 posto nesreće događa u zračnom prometu, a sve ostalo su nesreće manjih zrakoplova ili onih koji rade druge komercijalne operacije.

Peović je naglasio kako treba razlikovati ozbiljan zrakoplov i logistiku od sportsko-rekreativnih letova u kojima sudjeluju uglavnom piloti s nedovoljno iskustva i zrakoplovima koji nisu prilagođeni za instrumentalno-meteorološke uvjete.

- Tri su moguća uzroka u ovoj nesreći. Prvo je ulazak u instrumentalne uvjete gdje pilot gubi kontakt s terenom ili okolišom, što je svakako zabranjeno po postojećim propisima u zračnom prometu. Pilot zbog gubitka orijentacije često dovodi zrakoplov u nepravilan položaj što može prouzročiti padom zrakoplova. Drugi mogući uzrok je ulazak u oblak s posljedicama zamrzavanja manevarskih površina i krila gdje se onda gubi uzgon. Treći je mogući tehnički kvar. Istraga će pokazati koji je od ova tri razloga bio dominantan kod ove nesreće. Kad gledamo statistiku nesreća, vidimo da je kod preko 75 posto nesreća uzrok ljudski faktor, pogreška pilota, rekao je Peović.

Više doznajte u videu:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!