Brod s azbestom Moby Drea napustio Split

02.09.2025.

Zadnja izmjena 18:00

Autor: M.M./Dnevnik/HRT/Hina

Talijanski brod Moby Drea u utorak oko 18.30 sati, napustio je brodogradilište Brodosplit, sukladno rješenju od 18. kolovoza, priopćili su večeras iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Tegljač Protug 75 odveo je brod nakon što je njegov vlasnik, Med Fuel S.r.l. proveo pripremne radnje za organizaciju tegljenja broda te nakon što su brodu izdane potrebne svjedožbe.

- Napominjemo i kako se radovi na uklanjanju panela s azbestom nisu provodili te su bili pod nadzorom Lučke kapetanije Split', stoji u priopćenju resornog ministarstva.

Ekološki aktivisti nazdravili su u čast odlaska broda protiv kojeg su više od mjesec dana neumorno prosvjedovali.

- Sa svim ovim što se događalo u Splitu probudili smo institucije, ako već nisu sami neke stvari napravili, a morali su napraviti, mislim da zaista moraju odraditi posao i vidjeti ima li Brodosplit uopće mogućnost odraditi takav posao, kaže Luči Lončar, Zdravi Split.

- Ovo je nevjerojatan uspjeh male grupe ljudi koja se skupila onoga dana kada je najavljeno da brod dolazi. Svi su nas uvjeravali da nećemo uspjeti, ali jesmo. Danas nam ljudi čestitaju, kažu da smo napravili nešto veličanstveno za Split, rekao je osnivač inicijative Zdravi Split Ante Tešija.

Najavio je nastavak aktivizma, trenutno rade plan za azbest u Vranjicu. Tražit ćemo da se tamo sve sanira i svakodnevno prozivati odgovorne za to stanje, poručio je Tešija.

- Da toga nemamo, takvu djelatnost registriranu, mi ne bi dobili odobrenje za obavljanje ovog posla. Uložili smo trud, vrijeme energiju .. razočarani smo, ostaje gorak okus i žalba za propuštenom prilikom, ali tražit ćemo novu, rekao je Josip Jurišić, glasnogovornik Brodosplita.

Remonti su profitabilni, kažu te poručuju da će nastaviti ugovarati takve poslove kao što to rade i druga hrvatska brodogradilišta.


Građane je u zahtjevu za odlaskom spornog broda iz grada pod Marjanom podržao gradonačelnik Tomislav Šuta koji je kazao kako je odlazak broda pobjeda građana i grada.

Šuta podsjeća da je često govorio o problemu škvera i ponavlja da treba preispitati koncesiju, koja je vlasniku Tomislavu Debeljaku već trebala biti ukinuta. Smatra da Grad Split treba dobiti dio prostora Brodosplita na upravljanje, dok bi drugi dio ostao za modernu brodogradnju.

Upitan što će napraviti u slučaju nekog budućeg dolaska sličnih brodova u škver odgovorio je kako je to neprihvatljivo.

- Opasni otpad ne može tek tako dolaziti u Hrvatsku. Prvo se moramo riješiti domaćeg opasnog otpada, ne treba nam i strani, ustvrdio je Šuta.

U srijedu će vijećnici na tematskoj sjednici Gradskog vijeća raspravljati o budućnosti brodogradnje i Brodosplita, a izvjesno je da će se tražiti oduzimanje koncesija zbog Debeljakova neplaćanja obveza.

Po podacima iz predstečajnog postupka, dug Brodosplita prema Ministarstvu mora za neplaćenu koncesijsku naknadu iznosi dva milijuna eura, a Gradu Splitu su dužni 1,8 milijuna eura za komunalnu i vodnu naknadu.

Ivošević i Puljak: HDZ spinovima skreće pozornost s ključnih pitanja oko Brodosplita


Uoči tematske sjednice splitskoga Gradskog vijeća o brodu Moby Drea i budućnosti Brodosplita, Bojan Ivošević iz stranke Centar i saborska zastupnica Marijana Puljak upozorili su u utorak na pokušaje HDZ-a da političkim spinovima skrene pozornost s ključnih pitanja od javnog interesa.

HDZ će napraviti sve da podigne dimnu zavjesu oko tema koje bi nas sve trebale zanimati - kako je brod s azbestom stigao u Split, može li se to ponoviti i kakva je budućnost škvera, izjavio je Ivošević na konferenciji za novinare.

Ustvrdio je kako su odgovori koje je HDZ uputio medijima paušalni i dvosmisleni, zbog čega se čak i riječ pogodovanje dovodi u vezu s bivšom gradskom vlasti i Brodosplitom.

Gomilanje dugova Brodosplita još u mandatu Krstulovića Opare


Ivošević podsjeća kako je gomilanje dugova Brodosplita prema Gradu Splitu i Hrvatskoj počelo još u mandatu gradonačelnika Andre Krstulovića Opare, a tada nisu poduzimane nikakve pravne radnje kojima bi se spriječio rast dugova.


Opara nije pokrenuo niti jednu ovrhu, ne samo protiv Brodosplita nego općenito, zbog čega su milijuni javnog novca otišli u zastaru, rekao je Ivošević.


Ističe kako je gradska uprava u vrijeme kada je bio zamjenik gradonačelnika pokrenula ovrhe radi sprječavanja daljnje zastare pa danas postoji pravomoćna ovršna isprava, iako naplata nije bila moguća zbog blokiranog računa Brodosplita.


Radilo se isključivo u javnom interesu. Sve drugo bi značilo ostaviti ljude bez posla i Grad bez naplate. Štoviše, razmatrali smo i alternativne modele naplate, uključujući korištenje poslovnih prostora u škveru kao oblik kompenzacije, dodao je.


Saborska zastupnica Centra Marijana Puljak naglasila je važnost rasvjetljavanja okolnosti pod kojima je brod Moby Drea s azbestnim panelima pristao u Split.


Degutantno je i žalosno gledati spinove kojima HDZ pokušava maknuti fokus s ključnog pitanja - kako je brod s azbestom došao u Split i što o tome kažu hrvatski zakoni. Je li svrha brodogradilišta sanacija opasnog otpada ili razvoj moderne brodogradnje, pitala je Puljak.


"Debeljak posudio novac HDZ-u"


Ustvrdila je kako je sada jasno da vlasnik škvera Tomislav Debeljak nije ispunio početna obećanja o modernom i tehnološki naprednom brodogradilištu podsjetila na bliske odnose HDZ-a i Debeljaka.


Debeljak je posudio novac HDZ-u u trenutku kada je stranka bila pravomoćno osuđena za pljačku države, što najbolje govori o njihovim stvarnim odnosima i motivima, kaže Puljak.


Centar će na sutrašnjoj sjednici Gradskog vijeća predložiti konkretne zaključke o Brodosplitu i budućem upravljanju pomorskim dobrom u interesu građana Splita.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!