Bubnić: Prijevoznici prisiljeni ilegalno odlagati zemlju, kazne do 1000 eura

20.06.2025.

10:38

Autor: T.V./Studio 4/HRT

Prijevoznici u Hrvatskoj suočavaju se s nizom ozbiljnih problema, a jedan od najvećih je zbrinjavanje zemlje iz iskopa i građevinskog otpada za koji, kako tvrde, jednostavno ne postoji rješenje. Zemlja se smatra otpadom i ulazi pod pravilnik o gospodarenju građevinskim otpadom. Nemamo gdje s njom, poručio je Zdravko Bubnić, predsjednik zagrebačkog udruženja prijevoznika, u razgovoru za emisiju Studio 4.

– Grad Zagreb ima rješenje za građevinski otpad iz potresa, ali za zemlju iz iskopa – ne možemo je nigdje odlagati i to postaje veliki problem, rekao je Bubnić.

Ističe da su nadležna ministarstva propisala proceduru, ali lokalne zajednice uglavnom nemaju određene lokacije.

– Sve pada na naša leđa. Taj sav otpad moramo odlagati negdje ilegalno i onda smo podložni kaznama. Kazna je po 1.000 eura i više po vozilu, a u Zagrebu se dnevno proizvede oko 1.000 tona takvog materijala, upozorava.

"Zakon nije reguliran kako bi trebao"


– Zemlja koja ostaje na gradilištu nije otpad. Koja će se koristiti za okoliš – nije otpad. A onaj višak zemlje jest otpad. Smatram da tu zakon nije reguliran kako bi trebao, rekao je Bubnić.

Predložio je da se zemlja koristi za popunjavanje depresija, izradu nasipa ili „umjetna brda“, koja bi mogla postati i parkovi.

– U nekim zemljama EU takva su brda zazelenjena i imaju svoju svrhu, rekao je.

Nedostatak ljudi, stara vozila


– Imamo najstariji vozni park u Hrvatskoj. Prosjek je od 14 do 19 godina, ovisno o kategoriji vozila, rekao je Bubnić i dodao da su mladi vozači teško zainteresirani za vožnju takvih vozila, pa često odlaze u inozemstvo.

– Kod nas se radna dozvola za strane radnike čeka dva do tri mjeseca, a u Sloveniji je riješe u dva tjedna, upozorio je i istaknuo kako ni po tom pitanju ne postoje poticaji za zapošljavanje domaće radne snage.

– Nemamo ništa niti obećano niti potpisano, kazao je.

Zelena tranzicija bez uvjeta i bez odgovora


Električni kamioni, smatra Bubnić, za prijevoznike su zasad nerealna opcija.

– Ne znamo tko će sanirati baterije kad dotraju. Nemamo mrežu, nemamo punionice, nemamo dovoljno energije. Jedno punjenje traje deset sati, dok se dizelski kamion napuni za tri minute, rekao je. Govore da će uvjeti za električne kamione biti stvoreni za 10 do 15 godina, a od nas se očekuje da to riješimo za tri do pet. To je nemoguće, poručio je Bubnić.

Smatra nepravednim što prijevoznici nemaju pravo na poticaje za Euro 6 vozila, unatoč manjoj emisiji CO₂, i upozorava da bez ozbiljnih mjera vozni park postaje sve stariji.

– S električnim vozilom mi ne možemo putovati po Hrvatskoj još godinama. Bit ćemo sve nekonkurentniji ili ćemo nestati, rekao je i dodao da "nema podrške ni od jednog ministarstva“, ni od Fonda za zaštitu okoliša.

Za kraj, podsjetio je na ulogu prijevoznika u pandemiji.

– Funkcionirali smo i kad su bile zabrane i izolacije. Da prijevoznici nisu radili, Hrvatska bi bila gladna. I sad, kad tražimo rješenja, nitko nas ne čuje. A ako se problemi nastave gurati pod tepih, samo će rasti, zaključio je Bubnić.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!