19:25 / 25.03.2021.

Autor: M.M./Dnevnik/IMS/HTV/HRT

Buljan Flander za Dnevnik HTV-a: Pandemija i potresi ostavili su značajan trag na djeci

Gordana Buljan Flander i Gordana Kuterovac Jagodić

Gordana Buljan Flander i Gordana Kuterovac Jagodić

Foto: Dnevnik / HTV

Epidemija je proteklih godinu dana preko noći promijenila i živote naših školaraca. Nastava od kuće, druženje na distanci, nošenje maski, sve to odrazilo se, osim na školovanje, i na njihovo psihofizičko stanje. 


Gordana Buljan Flander, ravnateljica Poliklinike za zaštitu djece i mladih grada Zagreba u središnjem Dnevniku HTV-a rekla je da je neupitno da su pandemija i potresi ostavili značajan trag na djeci, te da istraživanje koje je provedeno na više od 22.000 djece i mladih pokazuje da se ne nose najbolje sa situacijom koja ih je zatekla.

- Devet posto djece ima povišenu razinu anksioznosti, razine depresivnosti ili jedno i drugo, a 14 posto ima simptome PTSP-a. Više od polovice ponekad ima teškoće koncentracije, nametajuće slike stresnih događaja, a oko polovice djece ponekad pokazuje osjećaj praznine, tuge, zabrinutost za članove obitelji..., a preko 50 posto djece pokazuje strah da ostanu sami kod kuće, rekla je. 

Istaknula je i da je nepravedno stavljati djeci na leđa osjećaj odgovornosti i krivnje za potencijalnu zarazu članova obitelji. 

Gordana Kuterovac Jagodić, Odsjek za psihologiju Filozofski fakultet Zagreb rekla je da je izolacija najteža djeci koja su u prijelaznom razdoblju - prvašići, petaši, osmaši i brucoši, jer se njima na uobičajenu razvojnu krizu, kad se moraju prilagoditi na nove razvojne zadatke, nadovezuju pandemija i potres.

- Još moramo istražiti koliko će sve ovo utjecati na stjecanje znanja djece, ali pokazuje se da djeci nije svejedno idu li u školu ili su online. Pedeset posto osnovnoškolaca kaže da im je teže online, dok to u srednjoj školi tvrdi njih 30 posto. Također, odličnim učenicima manje smeta online nastava, dok je onima koji su slabijeg školskog uspjeha online nastava teža, rekla je.

Na pitanje kako pomoći djeci Buljan Flander je rekla da svakodnevno pitamo djecu kako su, a ne što su dobili u školi.

- Budimo spremni da nam dijete kaže tužna sam, nesretna sam, bojim se, bojim se da ću oboljeti, da će mama ili tata oboljeti..., nemojmo biti orijentirani samo na postignuće. Pandemija je djelovala na teškoće koncentracije zato podučimo djecu kako će se nositi s neugodnim i teškim emocijama. Pohvalimo ih ako se pridržavaju mjera i razgovarajmo o svim neugodnim emocijama. Bitno je da vidimo i čujemo djecu i da im priznamo i njihove gubitke, rekla je.

Kuterovac Jagodić dodala je da moramo biti fer prema djeci, da im ne namećemo krivnju, da im gradivo reduciramo na najvažnije kompetencije koje su im potrebne za više razine obrazovanja, a maknemo sve suvišne stvari i da ih uključimo u odluke i u sve što se s njima radi.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!