07:26 / 29.11.2018.

Autor: I.H./HRT

Crni petak u Hrvatskoj: Najviše se kupovala tehnika, čekalo se i od 4 ujutro

Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Foto: - / PIXSELL

'Smiješno je uspoređivati nas i najveću ekonomiju svijeta gdje su smišljene trgovina i marketinške metode koje se danas koriste u cijelom svijetu', kazao je Carić.
Posljednjih godina Crni petak i Cyber ponedjeljak prisutni su i na hrvatskom tržištu. Jesmo li potrošili tih dana više nego lani i jesu li trgovci bili transparentni i pošteni pri snižavanju cijena? O tome su za ''Dobro jutro, Hrvatska'' govorili Dora Đurđević, marketinška stručnjakinja u trgovačkom centru, Lucijan Carić, stručnjak za zaštitu informatičkih sustava, i Ana Knežević iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača.

- Crni petak - popusti do 90 posto; Hrvati će potrošiti 500 mil. kn
- Spremni za Crni petak? Pazite, 13% Hrvata uhvaćeno u zamku!
- Potrošačka groznica Crnog petka zahvatila i Hrvatsku

Đurđević
kaže da je u trgovačkim centrima zabilježen porast posjetitelja, a  porastom potražnje rasla je i prodaja. Mnogi su se žalili da su čekali od 4 ujutro jer su htjeli kupiti elektroničke uređaje, no već u 8 ih više nije bilo. ''Riječ je najčešće o tome koliko određeni trgovački centar poštuju fair play, kakve informacije šalju u javnost i što daju u svojoj ponudi'', komentira Đurđević.

Carić je rekao da on kupuje kad mu nešto treba, a ne kada se nudi. ''Crni petak i Cyber ponedjeljak marketinške su izmišljotine, dodao je. 'Smiješno je uspoređivati nas i najveću ekonomiju svijeta gdje su smišljene trgovina i marketinške metode koje se danas koriste u cijelom svijetu'', kazao je. U Americi je normalno da ako netko kaže da jamči najnižu cijenu, to stvarno i jest tako. Prijevara ima svugdje, ali kod nas ne postoji etični biznis. Mi smo zemlja za neetično i nepošteno poslovanje, ne za pošteno. I takav sustav gradimo'', dodao je.

Knežević je usporedila Black Friday u SAD-u i kod nas kazavši da se naši ljudi žale da je premalo robe, da sniženja nisu velika i da je roba loša, smatra da smo mi daleko od toga da velikim sniženjima privlačimo kupce na taj dan. Dodala je kako je, unatoč tomu, potrošnja porasla 20% u odnosu na 2017. - ljudi kupuju sve više.

Govoreći o prijevarama putem interneta, Carić kaže da treba izbjegavati ponude gdje netko traži novac pa tek onda nudi uslugu. Dodao je da u pravilu postoje načini kako se možete zaštititi - paypal je poprilično siguran, on štiti do određenog iznosa. Osobno radije kupuje putem interneta nego u trgovačkim centrima. Rekao je da ga kao kupca zanima da po povoljnoj cijeni nešto nabavi - ne istražuje je li stranica sigurna ili nije.

Đurđević je rekla da su u njihovu trgovačkom centru cijene bile snižene do 50% i bio je povećan broj posjetitelja - najviše se kupovala tehnika. ''Kupovale su se i dekoracije za blagdane'', dodala je.

Na pitanje kako određuju što će sniziti, rekla je da je stvar ponude i potražnje. ''Sezonski se zna kada se što snižava i to se prati'', dodala je.

Istraživanja pokazuju da više kupujemo u trgovačkim centrima nego putem interneta. Knežević je rekla da je najviše pritužbi bilo na postotak sniženja i da nije snižena sva roba kako je najavljeno. Upozorila je kupce da se prvo upoznaju sa svojim pravima.

Prilikom on-line trgovine zna pasti sustav i Carić kaže da su to realni problemi. ''Ljudi misle da je kupovanje preko interneta vaš kompjutor. No nije - to su obično cijele mreže kompjutora koje stoje iza tog trgovca i ti sustavi koštaju i treba ih znati održavati. To ništa nije besplatno i nije trgovina preko interneta tako jeftina kao što ljudi misle. To su stvarni problemi, ali to je problem tog trgovca koji nije dimenzionirao sustave za to opterećenje, to je normalna stvar u informatici'', objasnio je.

U prosincu kupujemo 30% više nego inače, a Đurđević kaže da i predblagdansko razdoblje donosi određene popuste.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!