07:21 / 11.10.2018.

Autor: I.H./HRT

'Dizalo je danas kao svaki drugi transporter'

Foto: ilustracija

Foto: ilustracija

Foto: - / -

Manenica kaže da bi na dnevnoj bazi to jako puno značilo mnogim ljudima, on kada ide van iz stana planira što sve mora obaviti da kasnije ne mora opet izlaziti. Dizalo je danas kao svaki drugi transporter, dodao je.
Hrvatska ima više od 16.000 stubišta bez dizala, a to otežavama život mnogim ne samo starijim osobama. Postoji li mogućnost sufinanciranja ugradnje dizala od strane EU-a? O tome su u Dobro jutro, Hrvatska govorili Želimir Manenica, predsjednik udruge umirovljenika HP-a i HT-a, Silvano Hrelja, iz Hrvatske stranke umirovljenika i Zlatan Fröhlich, predsjednik HGK Komora Zagreb.

Fröhlich
je rekao da će raditi anketu i čekaju odgovor zainteresiranih stanara kako bi imali jači argument da se taj projekt pokrene. U posljednje vrijeme imamo pozitivne vijesti iz nadležnog ministarstva da će se preraspodjelom sredstava osigurati sredstva da projekt krene 2019., dodao je. Rekao je da postoji zainteresiranost ne samo starijih stanara, već svih onih koji žive na višim katovima, posebice obitelji s djecom, a kada se dizalo ugradi i vrijednost stana skače.

Hrelja je rekao da ta obećanja iz resornog ministarstva predugo traju, a nema još ničeg konkretnog i bio je neugodno iznenađen kada je ministrica rekla da baš ne postoji interes za ugradnju dizala. To ga je ponukalo da politički djeluju u svim gradovima i pokrenu stranačku mašineriju kako bi im dali zadatak da kontaktiraju predstavnike stanara. Žele stvarno dokazati da postoji interes, smatra da građani trebaju biti aktivni i da trebaju jasno artikulirati svoj interes. Anketa bi trebala biti gotova do kraja godine i s tim argumentom će vršiti pritisak da se taj projekt objavi polovicom iduće godine, dodao je Fröhlich.

Manenica je rekao kako je bez lifta teško živjeti i mlađima i starijima i bolesnima i invalidima. Danas u modernim uvjetima, ugradnja dizala iznosi 350.000 kn za zgradu koja ima prizemlje i 4 kata, a kada se to podijeli na stanove, to nisu veliki novci, a danas je to potrebno kao i pokretne stepenice u robnim kućama i svugdje drugdje. Ako imate dijete i kolica, teško je popeti se na drugi, treći kat, dodao je.

Oni koji žive u prizemlju i na prvom katu se često žale i ne žele plaćati dizalo jer kažu da je to nepotreban trošak. Fröhlich je rekao da postoji mogućnost da oni budu izuzeti od plaćanja, po proipisima bi trebala biti 100%-tna suglasnost svih stanara, no ukoliko netko iz prizemlja ili s prvog ili drugog kata ne želi sudjelovati u tome, on se ne uključuje u broj kojije bitan za donošenje odluke, ali onda je potrebna suglasnost svih drugih stanara. Važno je reći da 350.000 kn koliko košta jedno dizalo, 85% će se financirati iz EU fondova, po stubištu bi oko 40.000 kn trebali participirati stanari, a kada se to podijeli, to je svota koja se može financirati kroz pričuvu na dulji niz godina, dodao je.

Smatra da je to pomak koji potiče gospodarstvo u širem aspektu - mnogo bi značilo za industriju dizala, za građevinare, servisere. Više nema ni potrebe za izdavanjem građevinske dozvole i procedura je jednostavnija - pripremljeni su normativni akti i sada je sve na tome da se projekt formira i objavi kako bi se ljudi mogli na njega javiti, dodao je. Naglasio je da se i kroz projekt energetske obnove ugraditi dizalo, ukoliko će opet biti sredstava za taj projekt iako dio stanara zainteresiran prvenstveno za dizala jer im to povećava kvalitetu stanovanja.

Hrelja se osvrnuo na druge EU zemlje, rekao je da su zgrade bez dizala karakteristika istočnog bloka i trebamo biti pametni jer sada, kada smo dobili potvrdu da možemo napraviti relokaciju sredstava kako bi preusmjerili u ugradnju dizala, mi bi sada trebali uzeti značajan dio kolača, u ovom financijskom razdoblju do 2020., jer će kasnije biti velika gužva - na ove projekte će konkurirati cijeli istočni blok. Moramo se držati one stare - "'ko prvi, njegova djevojka", ali i zaslužili smo to jer nitko još nije probio kao mi, mi samo imamo sreću u nesreći da loše povlačimo sredstva i da imamo neke rezerve da možemo pregrupirati naše zahtjeve, rekao je.

EK kaže da je cilj da starije osobe ostanu u okolini u kojoj žive, a ne da žive u domovima, Manenica je rekao da je 2012. EU prestala sufinancirati izgradnju raznih domova i sve nastoji riješiti udomljavanjem i od tada se ne daje niti jedan cent za tu svrhu. Dodao je da je tu i bio motiv da pokrenu elaborat, s obzirom na nemobilnost raznih kategorija ljudi, napravili su i program prema kojem postoji oko 16.500 objekta koji nemaju dizala, a 13.500 bi se moglo ugraditi.

Fröhlich je rekao da postoji u RH dovoljno zainteresiranih tvrtki, to je dugoročan projekt, ne očekuju da će se u prvoj godini sve riješiti. Manenica kaže da bi na dnevnoj bazi to jako puno značilo mnogim ljudima, on kada ide van iz stana planira što sve mora obaviti da kasnije ne mora opet izlaziti. Dizalo je danas kao svaki drugi transporter, dodao je.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!