12:37 / 14.03.2020.

Autor: Sanja Smiljanić Grubišić/Potrošački kod/IMS/HRT

Doznajte koja su vaša prava u slučaju otkazivanja putovanja

Foto: Slavko Midzor/PIXSELL

Foto: Slavko Midzor/PIXSELL

Foto: - / PIXSELL

Otkako je svijetom zavladala panika zbog širenja koronavirusa, velik dio putnika, posebno oni koji tek trebaju putovati zbunjeni su načinom na koji pojedine turističke tvrtke otkazuju putovanja.
Otkako je svijetom zavladala panika zbog širenja koronavirusa, velik dio putnika, posebno oni koji tek trebaju putovati zbunjeni su načinom na koji pojedine turističke tvrtke otkazuju putovanja. Mnogi su zabrinuti hoće li moći ostvariti uplaćeno putovanje, trebaju li ga možda otkazati, a onda ako to učine hoće li moći dobiti povrat uplaćenog novca i imaju li na to zakonsko pravo.

Dugogodišnji turistički djelatnik Tomislav Fain ne pamti kada se toliko otkazivalo letova i putovanja. Zbog širenja koronavirusa mnogi su odlučili ostati kod kuće te se pitaju imaju li pravo na povrat novca. Zbog otkazanog sajma u Berlinu, bez dijela uplaćenog iznosa ostao je i naš sugovornik.   

- Sajam turizma koji se trebao održavati u Berlinu je otkazan. Imao sam rezerviranu avio kartu, imao sam rezerviran hotel, dobio sam natrag takse, onaj minimalni dio koje nisam iskoristio, rekao je Tomislav Fain.

Povrat novca ili promjenu letova i turističkih aranžmana mogu za sada dobiti svi oni koji su uplatili putovanja u Italiju s obzirom na to da je ondje proglašena karantena.

Naš avioprijevoznik Croatia Airlines do kraja ožujka obustavio je letove prema Italiji, a putnici imaju pravo na povrat novca ili promjenu karte. Što ako od žele odustati od leta za druge destinacije?

- Zbog novonastale situacije Croatia Airlines primjenjuje prilagođena pravila i procedure i za sve međunarodne putnike, koji su dosad kupili karte za letove te putnike koji će karte kupiti do kraja ožujka, a za putovanja planirana do 31. svibnja 2020. Putnicima se odobrava promjena datuma leta na istoj liniji i to bez naplate naknade, uz uvjet da se putovanje obavi do 31. prosinca 2020. U slučaju da prigodom promjene datuma leta nije dostupan prijevoz u istom tarifnom razredu kao što je na originalnoj karti, naplatit će se samo razlika u cijeni do prvog raspoloživog tarifnog razreda, poručila je Croatia Airlines.

Iz Europskog potrošačkog centra poručuju građanima da zahtjeve za otkazivanje ili promjenu datuma leta aviokompanijama šalju isključivo pisanim putem kako bi imali dokaz.

-Potrošači najčešće kupuju karte bez povratka sredstava ali imamo informacije da ove velike kompanije ako im se potrošači obrate za otkazom nude bez naknade troškova promjene termina, rekla je voditeljica Europskog potrošačkog centra Danijela Marković Krstić.

Kad je riječ o putovanjima dogovorenim preko agencija, putnici će imati pravo na povrat novca ili promjenu datuma ako je u pitanju bio put u Italiju.

- Ako dolazi do otkazivanja skupova u drugim zemljama, a to je ono što mi imamo, tada se daje alternativni termin - dakle novac se ne vraća.Što se tiče putovanja, ako su zabrane, apsolutno se vraća sve, rekla je Vesna Borisavljević, vlasnica turističke agencije.

- Ako postoji preporuka da se ne putuje u te zemlje to onda ovisi o samom potrošaču, ako sami otkažu putovanje tada, na žalost, neće dobiti povrat sredstava objasnila je Marković Krstić.

Kada se otkazuje putovanje u destinaciju u kojoj nije proglašeno izvanredno stanje, putnik nema pravo na povrat cjelokupno uplaćenog iznosa nego na dio, ovisno o ugovoru o putovanju u paket-aranžmanu koji je potpisao s agencijom. Svatko treba provjeriti opće uvjete koje je potpisao s agencijom i u skladu s tim se i ponašati.

Iz agencija poručuju da su zbog nastale situacije i oni na gubitku jer moraju platiti rezervacije baš kao i putnici.

Ako sami organiziramo putovanje, opća pravila kažu da u tom slučaju nema automatskog povrata novca za smještaj, već to ovisi o uvjetima na koje pristajemo u postupku rezervacije. Ako je odabran smještaj bez mogućnosti povrata novca, onda se novac neće moći dobiti ni za rezervaciju u Italiji.

Za one kojima je let bio vezan uz smještaj, situacija je puno bolja jer se putnik ovdje može pozvati na Zakon o pružanju usluga u turizmu. Avioprijevoznik je u tom slučaju dužan putnika u najbržem roku dopremiti do njegove destinacije ili mu osigurati povrat novca.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!