07:00 / 12.11.2021.

Autor: Dobro jutro, Hrvatska/HRT/D.D.

Financijska pismenost - sigurnost bankovnih računa

Sigurnost bankovnih računa

Sigurnost bankovnih računa

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Račun za plaćanje osnovni je bankovni proizvod, a glavni stručni suradnik u HNB-u, Josip Pintarić, objasnio je kako po njemu možemo vršiti uplate i isplate, kao i prijenose, a uz njega se izdaje i kartica koja nam omogućava da vršimo plaćanje u fizičkim ili online trgovinama.

- Što se tiče nekakvih podjela i vrsta računa postoje tekući račun i žiro račun, koji mogu biti viševalutni i jednovalutni. Važno je napomenuti da se svaki račun generira u formi IBAN-a – to je 21 znamenka, a sastoji se od slova koja označavaju državu, kontrolnog broja odnosno broja banke, i broja našeg računa, kaže.

Pintarić ističe kako bi prije otvaranja računa bilo dobro istražiti tržište i vidjeti koji su računi u ponudi, te koliko koštaju kod određenog pružatelja usluge

- Postoji alat kojim se potrošači u tom koraku otvaranja računa za plaćanje mogu koristiti, a to je aplikacija Hrvatske narodne banke – mHNB – ona je besplatna i njezin smisao je informiranje. Drugi korak je potpisivanje okvirnog ugovora s bankom, kojim se dogovaraju prava i obveze vezano za taj račun, i upoznajemo se s općim uvjetima i tarifom naknade, objašnjava i dodaje kako posebnu pozornost treba obratiti na koji ćemo način ugovoriti obavještavanje o stanju po našem računu, kao i na odabir onih usluga koje ćemo zaista koristiti.

Česti problemi s kojima se korisnici susreću su zahtjevi banke za ažuriranjem podataka, gdje bi u suprotnom banka blokirala sredstva i zatvorila račun. Pintarić objašnjava kako je razlog tome dio regulative koji se tiče sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma.

- Da bi banke mogle ispuniti svoje obveze koje iz toga proizlaze moraju imati ažurne podatke o klijentima, tako da oni šalju dopis da dođete u banku i da se ti podaci ažuriraju. Kao krajnja mjera je blokada računa, jer ako nastavimo raspolagati svojim sredstvima, a nismo ažurirali podatke, onda banka nije ispunila tu svoju obavezu, kaže.

Drugi problem je podizanje postojećih naknada i uvođenje novih od strane banke, a Pintarić ističe kako postoji dio naknada koji je uređen zakonom – kao što su naknade za prijevremeno zatvaranje kredita – ali da veći dio nije reguliran zakonom, te spada u poslovne odluke banke.

- No, svakako o toj naknadi morate biti obavješteni prije nego što ona stupi na snagu, kaže.

Kad je riječ o sigurnosti računa, Pintarić ističe kako moramo biti oprezni i poduzeti neke mjere kako bi zaštitili svoja sredstva. Kao jedan od jednostavnijih primjera ističe pokrivanje rukom tipkovnice kod unosa pina na bankomatu, a kad se radi o korištenju kartice kod online kupovine kaže da tu postoje nešto kompliciranije metode.

- Što se tiče bilo kakvih transakcija pokušava se nametnuti dvostruka autentifikacija, što znači da se na dva načina provjerava da ste to zaista vi. Tako primjerice kroz m-token aplikaciju upisujete brojeve koje vam banka pošalje, a da biste njoj pristupili morate znati pin te aplikacije, objašnjava Pintarić.

Prema statistikama u Hrvatskoj postoji više od 7 milijuna i 700 tisuća otvorenih računa, 95 posto stanovnika ima otvoren barem jedan račun za plaćanje, 29.9 posto stanovnika koristi internetsko bankarstvo, a njih 39.29 posto mobilno bankarstvo.

- To je jedan nastavak digitalizacije koji je prisutan u svim sferama, pa tako i u bankarstvu, zaključuje Pintarić.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!