Učenici u razredu
Foto: Ilustracija / Shutterstock
GONG je danas pozvao Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih da u zamjenu za ukinuti predmet Politika i gospodarstvo omogući učenicima i učenicama trogodišnjih programa strukovnih škola novi oblik građanskog obrazovanja u vidu obvezne međupredmetne teme.
Planiranom reformom strukovnih škola, navode iz GONG-a, Politika i gospodarstvo ostaje obvezni predmet samo za učenike četverogodišnjih programa strukovnih škola.
Nakon provedenog javnog savjetovanja, zaključeno je da će se tim učenicima zadržati predmet, no samo jedan umjesto dva sata tjedno.
- Za razliku od njih, za učenike trogodišnjih strukovnih škola, koji čine 35 posto hrvatskih srednjoškolaca, ovaj sadržaj neće biti obvezan i tako ih se lišava važnog znanja o demokraciji i sudjelovanju u političkom i društvenom životu, poručuju iz GONG-a.
Znanja iz politike i gospodarstva posebice su važna, naglašavaju, u vrijeme kad se demokratska društva suočavaju s brojnim društvenim, gospodarskim i političkim izazovima koji dovode u pitanje neke od temeljnih vrijednosti liberalne demokracije.
U GONG-u drže da obrazovne institucije, posebice sada kad trogodišnji programi ostaju bez Politike i gospodarstva i moraju se oslanjati na provedbu građanskog obrazovanja isključivo kroz međupredmetni model, moraju osigurati da taj sadržaj zaista dođe do učenika i učenica.
GONG je Ministarstvu dostavio preporuke za unapređenje građanskog obrazovanja u srednjim strukovnim školama na temelju komparativne analize europskih praksi Građansko obrazovanje u strukovnim školama, autora s Fakulteta političkih znanosti iz Zagreba Berta Šalaja.
GONG navodi komparativnu analizu koja donosi pregled različitih modela i mogućnosti provedbe građanskog obrazovanja u strukovnim školama na primjerima Austrije, Engleske, Italije, Rumunjske, Njemačke, Norveške.
Analiza se bavi i stanjem strukovnog obrazovanja u Hrvatskoj te donosi preporuke za unapređenje postojećih i uvođenje novih modela građanskog obrazovanja u strukovnim školama.
Primjer dobre prakse koji GONG izdvaja iz analize je Italija, u kojoj se Građansko obrazovanje provodi najmanje 33 sata godišnje, a podučava se kroz druge nastavne predmete čime ne dolazi do povećanja opterećenja za učenike i učenice.
- Međupredmetni model je u Hrvatskoj uveden 2019., no u praksi se rijetko provodi, kažu iz GONG-a.
Drže da je sustavna evaluacija provedbe međupredmetnih tema, uz stručno usavršavanje nastavnika i nastavnica, nužno za kvalitetno provođenje teme Građanskog odgoja i obrazovanja.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!