18:45 / 11.10.2019.

Autor: V.Ružojčić/K.Fumić/HRT/Hina

Gradnja mosta preko Save kod Stare Gradiške

Foto: Ivica Galovic/PIXSELL

Foto: Ivica Galovic/PIXSELL

Foto: - / PIXSELL

Novi most trebao bi biti izgrađen u roku od 30 mjeseci i osigurat će povezivanje postojeće mreže autocesta u Hrvatskoj i BiH te značajno ubrzati promet na graničnom prijelazu
Kod Gradiške je na bosanskohercegovačkoj obali Save označen početak radova na gradnji novog mosta preko te rijeke koji će povezati Hrvatsku i BiH, a svečanosti je nazočila i europska povjerenica za mobilnost i promet Violeta Bulc. Novi most trebao bi biti izgrađen u roku od 30 mjeseci i osigurat će povezivanje postojeće mreže autocesta u Hrvatskoj i BiH te značajno ubrzati promet na graničnom prijelazu, koji prestavlja najkraću cestovnu vezu od Zagreba prema Banjoj Luci i Sarajevu.

Hrvatski ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković kazao je na svečanosti kod Gradiške kako je bolje prometno povezivanje potreba obje države i ljudi koji u njima žive. Dodao je kako provedba projekta u prvoj fazi znači gradnju mosta preko Save, koji će istodobno omogućiti spoj na koridor oznake E661, koji povezuje središnju Europu i Jadran. Zahvalio je Europskoj komisiji na pomoći dodajući kako su ulaganja Hrvatske u promet do sada dosegnula iznos od tri milijarde eura, pri čemu je najviše investirano u ceste i željeznice.

Izgradnja mosta - zajednički projekt dviju država

Most kod Gradiške će graditi konzorcij kojega čine "Integral inženjering" iz Laktaša u BiH te "Đuro Đaković - montaža" iz Slavonskog Broda i "Zagreb - montaža". Most će biti dug 430 metara sa po dva prometna traka u svakom smjeru. Sam ugovor za izgradnju mosta vrijedan je 23,5 milijuna eura. Dvije države gradnju mosta će financirati u podjednakim omjerima. Izgradnja mosta kod Gradiške predstavlja zajednički projekt dviju država a realizira se temeljem Sporazuma između Vlade RH i Vijeća ministara BiH.

Projekt u prvoj fazi podrazumijeva izgradnju mosta kao dijela koridora E661, koji povezuje područje srednje Europe i Jadranskog mora, a proteže se od Balatona u Mađarskoj do Splita u Hrvatskoj. Europska unija sufinancira ovaj projekt sa 6,8 milijuna eura bespovratnih sredstava, uz zajam Europske investicijske banke i sredstava koja su osigurala Hrvatska i Bosna i Hercegovina. Most je dio velike infrastrukturne investicije EU u ukupnom iznosu od 38,4 milijuna eura, koja uključuje i izgradnju graničnog prijelaza s Hrvatskom na dionici autoceste Banja Luka- Gradiška, kao i dionicu te autoceste.

Bulc: Europska perspektiva za BiH

Europska povjerenica za mobilnost i promet Violeta Bulc, koja je zbog početka gradnje mosta također stigla u BiH, kazala je kako je projekt rezultat ulaganja velikog truda, istaknuvši njegovo posebno značenje. Šef Delegacije EU u BiH Johan Sattler kazao je kako je sufinanciranje gradnje mosta najbolji dokaz spremnosti Unije da pomogne regiji i doprinese povezivanju ljudi. Podsjetio je kako je do sada kroz bespovratna sredstva za prometne projekte osigurano 800 milijuna eura, a cilj je da taj iznos prijeđe milijardu eura.

Član Predsjedništva BiH Milorad Dodik potužio se kako se na početak gradnje čekalo dugih 10 godina kazavši kako je o tome neuspješno pregovarao s Ivom Sanaderom, Ivom Josipovićem i Zoranom Milanovićem. Sugovornike je na kraju,  rekao je, ipak našao u sadašnjoj hrvatskoj vladi kojoj je zahvalio na razumijevanju. Dodao je kako je najvažnije da će most ipak biti izgrađen i to vjerojatno prije roka a prigodu je iskoristio kako bi poslao poruku da ostaje zainteresiran za približavanje EU, no ne i NATO-u.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!