Direktiva o autorskom pravu na jedinstvenom tržištu je dio opće reforme autorskoga prava vezano uz digitalno tržište Europske unije.
Može li internet postati poštenije mjesto na kojem bi se plaćali svi autorski radovi, no da i dalje bude dostupan svima? Tim se pitanjem bavi Direktiva o autorskom pravu na jedinstvenom europskom digitalnom tržištu koju su, nakon višemjesečnih rasprava, uspjele dogovoriti europske institucije prošli tjedan.
Hoće li novi zakoni uništiti internet kakav danas poznajemo - analizirali su "U mreži Prvog" profesorica Romana Matanovac Vučković sa zagrebačkog Pravnog fakulteta, predsjednik Udruge novinskih izdavača Boris Trupčević i stručnjak za računalnu sigurnost Lucijan Carić.
Direktiva o autorskom pravu na jedinstvenom tržištu je dio opće reforme autorskoga prava vezano uz digitalno tržište Europske unije i ona bi trebala donijeti balans u događanja u zadnjih 20 godina na internetu.
- Google News je razvio poslovni model do sada u zadnjih 20-ak godina gdje je uzimao bez odgovornosti, bez pitanja i plaćanja, sadržaje novinskih izdavača i novinara, formirao određenu ponudu na svojoj stranici, stavljao reklame i od toga zarađivao, odnosno zarađuje još dan danas. A sami kreatori toga sadržaja, novinski izdavači, novinari, od toga nemaju ništa. S druge strane i platforme za dijeljenje sadržaja poput YouTubea, su razvile poslovni model gdje su također bez odgovornosti, plaćanja ikakve naknade, razvili optimiziranu ponudu krajnjim korisnicima, stavljali i stavljaju reklame, a od toga stvaratelji toga sadržaja nemaju ništa. I direktiva ide za tim da se promijeni paradigma njihove odgovornosti, da oni postanu odgovorni, da moraju sjesti za stol s nositeljima prava i ugovoriti uvjete licenciranja - objasnila je Matanovac Vučković.
- Na stranu priča oko Googlea, Facebooka, YouTubea, ono što je nas godinama zabrinjavalo je zapravo potpuna nezaštićenost izdavača, odnosno izdavačkih prava u Republici Hrvatskoj, za što smo imali niz negativnih primjera. Dakle, prije direktive prava koja su u gotovo sto posto prenesena na izdavače, ta prava je nemoguće zaštititi. To još uvijek traje i ovom direktivom se taj veliki problem za izdavače mijenja - izjavio je Trupčević.
Objasnio je da izdavači u Hrvatskoj ne sanjaju da će putem direktive ostvariti velike zarade jer taj prihod, kaže, koliko god se u milijardama dolara činio golem, kad ga se raspodijeli na jako, jako velik broj autora ili izdavača ili općenito nositelja prava, svakome bi na kraju ostale mrvice. Međutim, ono što nama direktiva donosi je kontrola da možemo izabrati gdje želimo da se naša prava koriste odnosno nastala djela, i kada pričamo o platformama, daju nam nekakvu pregovaračku poziciju, naglasio je.
Trupčević tvrdi da problem ne stvaraju samo velike platforme. Ispričao je slučaj koji, kako je rekao zvuči nevjerojatno, ali se dogodio u Hrvatskoj prije nekoliko godina.
- Republika Hrvatska je svaki dan skenirala sve novine, sve časopise i magazine koji izlaze u zemlji, stavljala ih na posebno, za to posebno napravljen server, i te novine su se listale na otprilike 11 tisuća računala u Ministarstvu unutarnjih poslova, pravosuđa, u Vladi, Saboru... Svaki dan smo mi živjeli sa situacijom da ministarstvo koje bi trebalo provoditi neke zakone i zaštitu, je piratiziralo novinska izdanja i novinski izdavači su bili potpuno bespomoćni. Srećom danas to više nije slučaj, mislim da su shvatili da takav tip piraterije nije primjeren. Međutim kada smo došli na korak do suda, mi smo se našli u poziciji da nismo mogli obraniti svoja prava jer izdavačka prava kao takva de facto ne postoje i bismo trebali za svako pojedinačno autorsko djelo u tom čitavom nizu godina dokazivati da mi na njega imamo pravo!
Na pitanje hoće li se za korisnike interneta stvari ipak promijeniti Lucijan Carić je odgovorio da će korisnici zapravo i najviše osjetiti razliku.
- Oni će izgubiti mogućnost izbora i smanjit će im se broj sadržaja koji vide. I tko mi ne vjeruje, može sada, ako je pred kompjutorom, u Google upisati 'Car and Driver' i dobit će poruku - rekao je.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!