Veliki globalni računalni kvar nije značajnije utjecao na rad kompjuterskih sustava te pružanje usluge banaka u Hrvatskoj, izvijestila je danas Hrvatska udruga banaka (HUB). Ranije danas Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje objavio je kako jutros između 8.15 i 11.30 sustav CEZIH nije radio. Ističu kako je sustav oporavljen, te da problemi nisu bili vezani uz Microsoft.
"Globalni kvar" nije značajnije utjecao na rad banaka u Hrvatskoj"
Prema trenutno dostupnim informacijama poteškoće na svjetskoj razini nisu značajnije utjecale na rad kompjuterskih sustava te pružanje usluge banaka u Republici Hrvatskoj.
- O mogućim zastojima u redovitom pružanju određenih usluga HUB i banke će pravovremeno te ažurno informirati svoje korisnike i čitavu javnost, odgovor je HUB-a na upit Hine.
Od većih hrvatskih banaka, određene tehničke poteškoće detektirale su Erste banka i Addiko banka.
Erste banka i Erste Card Club zasad nisu zabilježili veće tehničke poteškoće u radu digitalnih usluga, a koje bi bile povezane s globalnim poteškoćama. Digitalno bankarstvo, uključujući i aplikacije George i KEKS Pay, kao i transakcijsko i kartično poslovanje uredno funkcioniraju. Zbog poteškoća koje ima jedan od naših dobavljača, određene tehničke smetnje prisutne su jedino u segmentu slanja SMS poruka prema korisnicima što posljedično podrazumijeva i sporadične poteškoće u korištenju nekih manjih usluga, poput digitalnog zahtjeva za izradu kreditne kartice putem ECC mobilne aplikacije ili digitalnog otvaranja Georgea.
O tehničkim problemima su izvijestili i iz Addiko banke.
- Kao i velik broj organizacija diljem svijeta, suočeni smo s tehničkim problemom (The Global CrowdStrike Glitch) zbog kojeg su tijekom jutra bile nedostupne neke od usluga Addiko banke. Bankomati i kartično poslovanje funkcionirali su neometano. Naši timovi su predano i intenzivno radili na pronalaženju alternativnih načina za uspostavu nedostupnih usluga te su mobilno i internetsko bankarstvo Addiko banke sada ponovno u funkciji, a u tijeku je i uspostava svih usluga u potpunosti, stoji u odgovoru Addiko banke, iz koje su se ispričali klijentima zbog neugodnosti koje su mogli osjetiti tijekom prijepodneva.
Ostale veće banke se nisu suočile s globalnim problemom, dok Zagrebačka banka (Zaba) nije odgovorila na Hinin upit.
Hrvatska poštanska banka (HPB), nakon provjere svih svojih aplikacija i servisa, potvrđuje kako nije zahvaćena ovim globalnim problemom. HPB pomno prati situaciju te će obavijestiti javnost u slučaju promjena, odgovorili su Hini iz najveće hrvatske banke u državnom vlasništvu.
Iz OTP banke su također izvijestili da se nisu suočili s problemom i da im svi sustavi funkcioniraju.
- Ali nastavljamo detaljno pratiti razvoj cijele situacije i kontinuirano kontroliramo i radimo na prevenciji ovakvih događanja. Stalno unapređenju tehnologije i znanja svih naših stručnjaka usmjereno je na sprječavanje mogućnost događanja ovakvih situacija, napisali su iz OTP banke.
- RBA digitalno poslovanje odvija se normalno, sve usluge su dostupne klijentima te svi digitalni kanali funkcioniraju uobičajeno, odgovor je Raiffeisen banke.
- PBZ nema nikakvih problema u radu, sve usluge rade normalno, napisali su iz Privredne banke Zagreb (PBZ).
Problemi u zračnoj luci
Problema je bilo u zračnoj luci, ali oni nisu utjecali na red letenja.
- U Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe svi operativni sustavi su sve vrijeme bili u funkciji i neometano smo pružali sve vrste usluga u zračnoj plovidbi, a u međuvremenu su otklonjene i poteškoće u funkcioniranju administrativnih računalnih sustava koje su jutros bile uzrokovane globalnim problemom s antivirusnim softverom, rekli su Hrvatske kontrole zračne plovidbe.
Resorni ministar umiruje javnost.
- Operativno sve radi, ali u tom administrativnom programu koji koriste je došlo do kvara. To nije kibernetički napad, nego je kvar u tom programu, to je šira priča i vidjet ćemo kada će se riješiti, ali operativno je sve u redu, istaknuo je ministar mora, prometa i infrastrukture
Davor Butković.
Na HRT-u stotinjak računala bilo izvan funkcije
U informatičkom sustavu HRT-a jutros nije bilo sve u redu. Stotinjak računala bilo je izvan funkcije, a da bi se sve vratilo u normalu mora se pregledati doslovno svako računalo.
- Znači, lokalno se naši tehničari moraju ulogirati na svako računalo. Obrisati određene datoteke, koje su nam radile problem i nakon toga ponovno pokrenuti računalo i stvar radi, poručio je
Damir Kljaić, HRT informatika.
Državne službe nisu imale problema
Državne službe, poput APIS-a, FINA-e i vojske, nisu imale problema.
- Mi smo u stalnoj komunikaciji s našim informatičkim sustavima, voditeljima sustava i u ovom trenutku problema nemamo i nadam se da ih nećemo niti imati, naglasio je ministar obrane
Ivan Anušić.
CEZIH nije pao zbog IT kvara
Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje objavio je kako jutros između 8.15 i 11.30 sustav CEZIH nije radio. Ističu kako je sustav oporavljen, te da problemi nisu bili vezani uz Microsoft.
"Sustav je u potpunosti oporavljen. Funkcionalnost eRecepta i eUputnica je ponovo dostupna. Problemi nisu vezani uz Microsoft, obzirom da ovaj dio sustava nije na Microsoft tehnologiji", rekli su iz HZZO-a.
"Ovim putem najavljujemo radove zbog migracije na sustavu CEZIH od petka, 26.7.2024 od 12 do ponedjeljka, 29.7.2024 do 12. Radove ćemo maksimalno optimizirati kako bismo ih što ranije završili, tako je moguće da isti završe u ponedjeljak i prije 12 sati, najavili su iz HZZO.
Problema je bilo u ljekarnama. Irko Jović danas je na zagrebačkoj Savici trebao podići lijek. No vratio se neobavljena posla.
- Pao je sustav i meni lijek ističe. Kaže ne brinite, posudit ćemo vam lijek. Ne brine mene to, nego me brine, ovo što se to događa. Je l' vidite što se ponavlja zadnjih dana. To može bit i diverzija. Ja se nadam da nije, kazao je Irko Jović.
Doktorica kaže da pad zdravstvenog informatičkog sustava CEZIH-a za njih nije nikakvo iznenađenje jer im se to ponavlja skoro svakog petka pa se osjeća kao da se vratila u prošlo stoljeće.
- Naši dragi pacijenti danas koji su išli u bolnice na pretrage možda ih nisu obavili, jer uputnica nije vidljiva u bolničkom sustavu, tako da mi imamo problem i u laboratorijima i u bolnicama i kod nas, gužve su ogromne jer je vrijeme godišnjih odmora, istaknula je specijalistica obiteljske medicine Mirela Marković, dr. med.
- Za neke hitne stvari, mi sve recepte i uputnice printamo. Znači, vraćamo se u prošlo stoljeće i sve printamo i trošimo puno više vremena, a za neke stvari pričekat ćemo do kraja vremena, pa ćemo ažurirati, dodala je.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!