Fuchs o cjelodnevnoj školi: "Ljudi u načelu zaziru od nečeg novog"
04.09.2023.
Zadnja izmjena 23:21
Autor: Ima li što novo?/B. A./HRT
PODIJELI
Ima li što novo?
Foto: Ima li što novo? / HRT
Na početku i ove školske godine HTV je emitirao posebnu emisiju o školstvu "Ima li što novo?". Koliko su škole koje su se prijavile za projekt cjelodnevne škole spremne za početak školske godine, je li projekt državne mature nakon mnogih propusta spreman za popravni ispit, kako uskladiti obrazovanje i tržište rada i kako to rade države kojima je prioritet obrazovanje bile su neke od tema emisije.
Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs očekivao je da će u eksperimentalnu provedbu cjelodnevne škole ući 80-ak škola, ali je zadovoljan s onih 62 koje idu u program, s obzirom na to da se, kako je rekao, radi o nečemu što još nije bilo primjenjivano u Hrvatskoj.
- Ljudi u načelu zaziru od nečeg novog. To se očito i sada pokazalo, rekao je Fuchs u emisiji "Ima li što novo?".
Naveo je kako su jednu školu maknuli s popisa jer dokumentacija nije bila kompletna, a otpala je i jedna manjinska škola, na njihov zahtjev.
Komentirao je i otpor prema cjelodnevnoj školi koji se pojavio kod dijela roditelja i školskih djelatnika.
- Teško je bilo razumjeti zašto toliki otpor ako nudite besplatne udžbenike i pomoćne materijale, dodatne pogodnosti, veće plaće učiteljima, rekao je ministar.
Dodao je da je "krenula poprilična haranga, dijelom zbog i zaposlenika u školama koji su mislili da će valjda od jutra do navečer sjediti u školama".
S druge strane, istaknuo je da u Osijeku postoji priliv djece u cjelodnevnu školu.
Galerija
Samo jedna škola iz Zagreba i dvije iz Osijeka
Marijana Cerovec, ravnateljica OŠ Podturen, koja je od ove nastavne godine u cjelodnevnoj školi, rekla je da trenutno nigdje ne vidi problem te da bi im entuzijazam eventualno mogle zasjeniti neopravdane kritike. U projektu cjelodnevne škole od ove je godine i OŠ Blato, čija je ravnateljica Katarina Kovačić poručila da su motivirani i spremni.
Boris Jokić, ravnatelj Instituta za društvena istraživanja, pohvalio je pothvat, ali i rekao da uzorak škola koje su ušle u projekt ne omogućuje znanstvenu validaciju.
- Te 62 škole dolaze dominantno iz manjih sredina, to su male, dobre škole, odlične škole. Međutim, one sa svojim specifičnostima ne mogu dati odgovor za ono što je potrebno kako biste znanstveno validirali neke spoznaje, a to je da što dobijete u tim školama vrijedi u drugim dijelovima Hrvatske, rekao je Jokić, ističući da su u 62 škole samo jedna iz Zagreba i dvije iz Osijeka, a niti jedna iz Splita, Rijeke, Zadra, Šibenika, Dubrovnika, Karlovca, Siska...
Profesor njemačkog jezika u zagrebačkoj OŠ dr. Vinka Žganca Josip Matković ustvrdio je kako postoji sve veća heterogenost razreda - prosječni učenici, učenici s teškoćama, kojih je sve više, daroviti učenici, učenici iz Ukrajine...
Svaka od tih grupa ima svoje želje i potrebe, a sve samo na jednog učitelja, rekao je Matković.
- Učitelji se često osjećaju bez podrške, da se od njih toliko toga očekuje, a nemaju podršku, dodao je.
Pomoćnici u nastavi
Predsjednik Udruge pomoćnika u nastavi Ivan Milatić pitao je kad će konačno biti reguliran status pomoćnika.
- Reguliranje na razini onoga što se pojavljivalo kao ideja, da oni postanu zaposlenici škole, u ovom trenutku i po postojećim zakonima nije ostvarivo jer pomoćnici u nastavi angažiraju se za vrijeme trajanja nastave i od slučaja do slučaja, odnosno kad postoji potreba da neko dijete ima takvog pomoćnika u nastavi, odgovorio je Fuchs.
Nedostatak nastavničkog kadra "jako veliki problem"
Suzana Hitrec, predsjednica Udruge ravnatelja srednjih škola, rekla je da je nedostatak nastavničkog kadra jako veliki problem, a kao rješenje istaknula je privlačniji položaj nastavnika kroz plaće, subvencije stanovanja i druge mogućnosti koje privlače mlade ljude da ostanu u toj struci.
- U velikoj smo potražnji na početku svake godine, a osobito je teško dobiti nekoga na zamjenu, rekla je Hitrec.
Što se tiče pritiska roditelja na škole, Jokić je rekao da ga se treba otklanjati, i to kvalitetnim radom, transparentnošću i odgovornošću sustava.
- Ja sam roditelj dvoje djece. Ne pada mi na pamet da, kada mi dijete dobije neku ocjenu - bio ja predsjednik, premijer ili ne znam tko - dođem i molim ili vršim pritisak da ta ocjena bude drugačija, rekao je Jokić.
Matković se osvrnuo na društveni status profesora.
- Ja sam sam doživio da mi se kaže - "Čekaj, ti radiš u školi? Nisi mogao nešto bolje u životu? U školi rade luzeri koji nisu mogli završiti ništa drugo i samo se žale na plaće, a koliko malo rade i to im je previše", rekao je profesor.
O greškama u državnoj maturi
U emisiji je otvorena i tema grešaka u državnoj maturi. Ministar Fuchs rekao je da se greške ne bi smjele događati, ali da se, nažalost dogode.
- U nekoliko tisuća pitanja koja se generiraju svake godine za državnu maturu potkradu se greške, rekao je Fuchs, ali i dodao da maturanti zbog toga nisu bili zakinuti.
Jokić je rekao da, ako tražimo odgovornost od mladih ljudi, i država ima odgovornost da se ispriča za grešku, na što je Fuchs odgovorio da se i ispričavao kad su se greške potkrale.