19:17 / 06.03.2020.

Autor: Zoran Kukilo/More/Žana Morović-Rudić/Regionalni Dnevnik/D.M./HRT

Imate brodicu ili jahtu, evo što morate znati

Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Foto: - / PIXSELL

Zbog novog Pravilnika i obveze nove registracije mnogi će vlasnici brodova morati dodatno uložiti u opremu broda.
Novi pravilnik o brodicama, čamcima i jahtama primjenjuje se od 1. veljače. Među novostima koje donosi, u javnosti je najviše odjeknula informacija da se ukida trajna registracija plovila. Ne za sve, jer vlasnici manjih brodova - do sedam metara i slabijeg motora do dvadeset konjskih snaga nemaju obvezu tehničkog pregleda i nove registracije.

Vlasnici pasara neće morati na tehnički pregled, ali vlasnici brodova s druge strane gata, čija je duljina trupa veća od 7 metara ili snaga motora veća od 20 konjskih snaga, vjerojatno hoće. Obveza nove registracije svakih 5 godina propisana je samo za luksuznije brodove. Smisao svega je veća sigurnost plovidbe i ekološka zaštita mora što svi pozdravljaju, no istovremeno novi pravilnik pokazao je i niz nejasnoća koje zbunjuju vlasnike brodova.''

- Obvezi tehničkog pregleda podliježu plovila koja imaju ugrađeni sanitarni sustav. Ako imaju ugrađen motor odnosno spremnik za gorivo. Imaju ugrađeno plinsko trošilo i namijenjeno je za višednevni boravak na moru, kaže Alen Rukavina, lučki kapetan u Zadru.

- Pravilnik sam pročitao i u nekim segmentima se slažem s tim po pitanju zaštite okoliša, objašnjava Đino Matešić, tajnik ŠRD-a "Bregdeti - Arbanasi", Zadar. Zaštita morskog okoliša važan je razlog zbog kojeg je donesen novi pravilnik o brodicama. Ne manje važan razlog i povećanje je sigurnosti pomorskog prometa.

Šjor Dean Bajlo profesionalni je ribar. Novi pravilnik za njega i nije neka novost s obzirom na to da je brod prijavio za gospodarsku djelatnost pa svake dvije godine obavlja tehnički. "Sve pregledaju od rakete, plovaka kaljužnih, svjetala, sidara, sve", kaže Bajlo.

- Stranka će doći u Lučku kapetaniju. Podnijeti zahtjev za obavljanje tehničkog pregleda i po tom će djelatnik Lučke kapetanije će izaći na mjesto gdje se nalazi brodica, kaže Alen Rukavina, lučki kapetan u Zadru.

- Da, morat ću na novu registraciju. A zamjerke su da se unutar sedam metara moraju poštovati toliki standardi tipa spremnika za fekalne vode, odvajanje ulja, objašnjava Đino Matešić, tajnik ŠRD-a "Bregdeti - Arbanasi", Zadar.



88- godišnji Dragomir Perlain brod za osobne potrebe ima gotovo cijeloga života. Njegovoj brodici ostaje trajna registracija. Podupire sve mjere koje uvode više reda na moru. Svega se, kaže, nagledao tijekom desetljeća za kormilom.

Njegov prvi susjed na vezu u Jadranovoj lučici Nikola Deković također ima brodicu kraću od sedam metara, no zbog snage motora i još nekih stvari morat će na tehnički pregled. "Oni samo žele dignut pare", smatra.

- 'Nisam upoznat sa svime, ali komentiram. Do sad smo imali trajnu registraciju, brod je registriran službeno, motor unutra, ako bi ga mijenjao onda bih promjenu unio u knjižicu. Ne razumijem zašto ovi uvode to za motor od 28 konja. On nije nešto snažan, kaže Nikola.

Vlasnici brodica plaćat će najviše 400 kuna, kaže nam splitski Lučki kapetan Željko Kuštera. Za većinu brodica stvari se ne mijenjaju, bez trajne registracije ostaje manji dio. U upisniku je, dodaje Kuštera - oko 128 tisuća brodica, a novim pravilnikom je obuhvaćeno njih oko 16 tisuća.

Duljina brodice i snaga motora nisu jedina mjerila za ukidanje trajne registracije. Ima ih još nekoliko nabraja Kuštera. Uključene su samo brodice koje imaju plinsku instalaciju, kuhalo na plin, sanitarni čvor te brodice za višednevno provođenje na moru, tj. one koje imaju kabine, unutarnje motore ili benzinske spremnike goriva.

Odlična je svaka promjena koja je u interesu sigurnosti i ekologije , kaže sudski vještak za pomorski promet Damir Višić, no pravilnik ima mnoštvo detalja koji se mogu precizirati i usavršiti. Primjerice odustalo se od prijedloga da se većini brodica ukine trajna registracija. U novom pravilniku niz je tehničkih detalja koji mogu vlasnicima brodica bez prave osnove zakomplicirati produženje registracije.

- Tehnički problem s ugradnjom crnog tanka na brodove starije od 2006. godine. Postoje modeli brodova koji su vrlo popularni, koji su odlični i udovoljavaju svemu. Međutim ne mogu ugraditi te tankove, praktično nema prostora u postojećim gabaritima kakvi jesu, kaže Višić.

Vlasnici brodica imat će dovoljno vremena za upoznavanje s novim pravilima, prvi tehnički pregledi za brodove starije od 10 godina tek su krajem iduće godine. Savršenstvo je nedostižno, ali mu se treba težiti. Pravilnik je podzakonski akt koji je podložan stalnim promjenama, a praksa na moru svakako će pokazati što valja unaprijediti.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!