Nakon što je cijena barela nafte prešla 90 dolara, Vlada je opet zamrznula cijene nafte i naftnih derivata. O tome je li novi moratorij održiv za gospodarstvo ili je riječ o slamki spasa za građane koji doživljavaju šok za šokom, u "Studiju 4" Petar Vlahov razgovarao je s Ivanom Brodićem, energetskim stručnjakom koji se javio iz Nizozemske.
- U svakom slučaju, cijena goriva značajno sudjeluje u cijeni ostalih proizvoda, tako da svaka vlada na nju gleda s pažnjom. Međutim, postavlja se legitimno pitanje što će se s takvom odlukom postići, rekao je Ivan Brodić komentirajući odluku Vlade o zamrzavanju cijena naftnih derivata kako bi ublažila udar na standard građana i gospodarstvo.
Takvom se odlukom, rekao je, postižu u mnogome kontraproduktivne stvari, zato što je u cijeni goriva zadano nekoliko faktora.
- To su cijena samoga goriva, prerade, trošarine, porezi i dolazimo do marži, odnosno zarade kompanije koja u Hrvatskoj u toj cijeni sudjeluje s 1 kunom. Ako sva goriva limitirate s određenom fiksiranom cijenom, dovodite u opasnost kompanije da rade bez marže, odnosno s vrlo smanjenom maržom, pa ih možete čak dovesti u situaciju da rade gubitke zbog takve socijalne mjere vlade.
To, je, rekao je, protivno bilo kakvoj ekonomskoj logici.
- Protivno je čak i svim pozitivnim zakonima u EU-u. Ne smijete raditi štetu kompaniji, a burzovna kompanija, kakve su neke od opskrbljivača u Hrvatskoj, ne smiju raditi štetu vlastitim dioničarima, kazao je Brodić.
Podsjetio je da su zbog toga i u prošlom navratu fiksiranja cijena neke kompanije najavile da će prestati opskrbljivati tržište nekim vrstama goriva.
- To je također udar na građane, između ostaloga i na uslužni prijevozni sektor, kojem je Vlada zakonski odredila da ne smije imati stara vozila. Sva se nova vozila pogone na goriva višeg cjenovnog razreda i ako nemate opskrbu tim gorivima, a opasnost je da će se to dogoditi i sada, imate udar na građane, odnosno na njihovu imovinu - automobile koji se češće kvare, ustvrdio je.
Marže trgovaca nisu problem - pitanje je u trošarinama
- Marže trgovaca normalna su pojava, jer trgovac, odnosno distributer mora od nečega živjeti. Problem jesu trošarine. Naravno, ne sve, zbog toga što Hrvatska vjerojatno ne bi imala autoceste po ovim cijenama da nema dijela tih trošarina. Međutim postoji dio trošarina koji ide na pokrivanje "besmislenih gubitaša", kazao je Brodić upitan je li dobro da imamo ovakvu intervenciju države i jesu li problem marže.
Dodao je kako opet dolazimo do, kako je rekao, klasičnog hrvatskog problema, da o tome razgovaramo kada dođe do cjenovne krize.
- Ono što je tada potrebno napraviti da bi stvar bila dugoročnija jest donijeti nekakvu odluku o "plivajućim trošarinama", odnosno "plivajućim porezima", rekao je i objasnio kako bi trebalo donijeti odluku o tome da se trošarine smanjuju u slučaju cjenovne krize.
- To bi bilo puno održivije i za sustav opskrbe, i za kompanije koje u krajnjoj liniji pune državni proračun porezima, a i zapošljavaju određeni broj ljudi, a u ovom slučaju vrlo velik. Na ovom tržištu imamo jednog od najvećih poslodavaca u Hrvatskoj, rekao je Dodao je kako bi se smanjenjem cijene onda pomoglo i građanima, a i industriji vezano uz cijenu energenta koja sudjeluje u cijeni proizvoda cijeni proizvoda.
Cijene nafte još će neko vrijeme rasti
Na pitanje zašto se cijene nafte na svjetskom tržištu ne mogu stabilizirati i jesu li COVID i tranzicija na zelenu energiju samo alibi za stvaranje globalnog inflacijskog balona, Brodić ističe kako tu postoji više problema.
- Ova nova situacija dogodila se 2020. kada je eskalirala COVID kriza. Paralelno, došlo je do poremećaja i u potražnji i ponudi. Cijena nafte je, čini mi se u ožujku 2020., u jednom trenutku pala ispod 0 dolara za barel za buduće isporuke. To se dogodilo zbog velikog zastoja u opskrbi, a kada je tako niska cijena, proizvođači nafte, koji dogovaraju proizvodnju na način da manipuliraju tržištem tako da cijena njima bude odgovarajuća, tada su konzervirali veliki broj bušotina i istraživačkih polja. Vrlo je teško poslije obnoviti istraživačka polja, tako da kroz cijelu 2021. godinu imamo situaciju nedostatne proizvodnje, a istodobno, na tržištu nedostaje oko 1,5 milijuna barela nafte dnevno, rekao je.
Dodao je kako se zbog toga očekuje da će cijena nafte još neko vrijeme rasti.
- Naravno, nafta nije potpuno neograničen resurs u smislu da jednoga dana nećemo doći u situaciju da od vrhnca po krivulji krećemo prema dolje. U tom će trenutku nafta postati skuplja, ali pitanje je što će se dogoditi s nekim novim oblicima energije. Nafta će vjerojatno tada služiti za neke druge proizvode koji su čovječanstvu potrebni, smatra Ivan Brodić, no ističe, kako je pitanje što je moguće u nekom kratkom roku.
- Kao što svjetski analitičari predviđaju, vjerojatno će cijena barela premašiti 100 USD, a što će se događati poslije toga teško mi je prognozirati. U jednom trenutku vrlo vjerojatno doći će do stabilizacije cijena, rekao je.
Istaknuo je kako velika količina novca koji je s obje strane Atlantika upumpan u gospodarstva na temelju planova oporavka daje do znanja da u sljedećem razdoblju dolazi do nekog vida inflacije.
- U toj situaciji vrlo vjerojatno vrijednost cijene nafte od 100 i nešto više dolara nije istovjetna vrijednosti kada tog novca nije bilo, zaključio je.
Situacija u Nizozemskoj
Na pitanje kakve su cijene goriva u Nizozemskoj, gdje djelomično živi i jesu li Nizozemci, koji imaju znatno viši životni standard od Hrvata, iznenađeni cjenovnim skokovima kazao je da je udio koji Nizozemci troše na osnovne potrepštine i kućanstvo značajno manji, ali u iznosu se može govoriti o hrvatskim cijenma, iako su neke i niže.
- Cijene naftnih derivata u Nizozemskoj pod stalnim su pritiskom još od vremena grčke dužničke krize, kada su trošarine povećane na 20 centi na ime spasa država koje su tada bile u problemu. U Nizozemskoj se stalno razgovaralo o cijeni naftnih derivata, a one su vrlo visoke - oko 2 eura je Super, a dizelska goriva nešto manje - tako da je to i za prilike u Nizozemskoj velika cijena, rekao je.
Istaknuo je da država ne uskače na taj način da fiksira cijene goriva, jer oni imaju drugačiju ekonomsku paradigmu.
- Povećan je broj ljudi koji imaju pravo na podršku države vezano uz energetske vaučere. raspravljalo se i o tome da se smanji dio poreza na goriva i na taj će način oni vjerojatno usmjeravati tržište, zaključio je Brodić.
Što je rekao o situaciji s pandemijom COVID-a u Nizozemskoj, ide li se prema popuštanju mjera u očekivanju turističke sezone i o tome kako ukrajinska kriza utječe na opće stanje u zemlji, pogledajte u snimci.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!