13:04 / 18.05.2021.

Autor: Sanja Smiljanić Grubišić/Potrošački kod/I.Z./HRT

Jesu li privatne ordinacije obvezne sklopiti ugovor s pacijentom prije liječničkog zahvata?

default error photo

Kad kupujete automobil ili stan, imate mogućnost potpisivanja predugovora ili kupac ima obvezu prodavatelju uplatiti takozvanu dostatninu koja, u slučaju da se kupac predomisli, ostaje u novčaniku pružatelja usluge. Kad su u pitanju zdravstvene usluge privatnih ordinacija, ugovori se većinom ne potpisuju, a pacijent najčešće plaća akontaciju.

 Iz Udruge pacijenata poručuju da je nužno uvođenje jedinstvenih obrazaca, ugovora i računa između pacijenta i privatnih ordinacija kako bi se točno znalo koja je strana poštovala ugovornu obvezu ako zahvat krene po zlu. Tamara Majnarić odlučila se na dentalni zahvat za koji treba mnogo posla, vremena i novca.

Nakon dogovora u privatnoj stomatološkoj ordinaciji, platila je, kaže, akontaciju, sjela u stomatološku stolicu i zahvat je mogao početi.

 - Nakon što je primila anesteziju, zbog naglog povišenja tlaka zatražila je pomoć i dobila odgovor da nemaju tlakomjer. Morala je otići u ljekarnu preko puta, a bila je u predinfarktnom stanju, ispričala je odvjetnica pacijentice Katarina Čosić.

Pacijentica je zbog nepovjerenja u usluge dentalne ordinacije odlučila uslugu potražiti na drugoj adresi te je zatražila povrat akontacije, odnosno kapare, no to joj je odbijeno. Prema navodima odvjetnice koja zastupa ordinaciju, pacijentica nije platila akontaciju, nego dostatninu koja se ne vraća.

- Dostanina je iznos koji predstavlja dio ugovora između dvije strane, koji se daje kao potvrda da je ugovor sklopljen. U slučaju da se ne ispuni ugovor, strana koja je dala dostaninu odustaje od dostatnine. U ovom slučaju dostanina nije dogovorena jer ugovor ne postoji. Dana je isključivo kapara pred sklapanje ugovora i to je potvrđeno računom, kazala je odvjetnica Čosić.

Pacijentica je zatim predložila mirenje u Hrvatskoj komori za dentalnu medicinu. Predsjednica povjerenstva kaže da u većini slučajeva strane postižu dogovor, pa i kad je riječ o znatno većim iznosima. No u ovom mirenju kompromisa nema.

- Nije sklopljen ugovor, ali to je avansni način plaćanja. To je kod naših doktora uobičajeno, to nije ugovor, nego obrazac koji se ispuni. Neki daju na rate, to je stvar doktora i pacijenta. Tako je i ovdje pacijentica pokazala uplatnicu od 12 tisuća kuna. Zamolila sam doktora i predložila da plati uslugu koja je napravljena. Međutim, odvjetnici se nisu složili, naglasila je predsjednica Povjerenstva za obavljanje vještačenja Hrvatske komore dentalne medicine Branka Slavica Petrović, dr. med. dent.

- Ovdje je dogovorena kapara koja se u slučaju neizvršenja ugovora vraća za slučaj da je ta kapara dogovorena kao dostatnina, ona se ne vraća, a nije dogovorena, ovdje nemamo nikakav ugovor o izvršenoj usluzi između dvije strane, dodala je Čosić.

Iz Dental Centra Edent nisu željeli komentirati slučaj, samo su po odvjetnici poručili:

- Dental centar Edent nije zainteresiran ni za kakvo medijsko eksponiranje. Ako postoji problem na način kako ga vidi gospođa Tamara Majnarić, za rješavanje istog bi se trebala obratiti nadležnom sudu, a ne televizijskoj kući. Za slučaj da gospođa Tamara Majnarić nastavi sa svojim klevetničkim tvrdnjama i uvredama, ovaj put tako da kroz Vašu televizijsku emisiju one postanu dostupne većem broju osoba, Dental centar Edent bit će primoran potražiti pravnu zaštitu sukladno odredbama Kaznenog zakona i Zakona o medijima.

U Hrvatskoj komori za dentalnu medicinu smatraju da je stomatološka ordinacija bila dužna barem u postupku pred komorom iznijeti činjenice o događaju u ordinaciji, kao i o načinu plaćanja stomatološke usluge.

- Prvi put da je pacijent platio akontaciju, a da je nije dobio natrag. Ja sam odmah predložila da se pacijentici naplati usluga, a ostalo vrati. To je po svim pravilima pošteno, rekla je Slavica Petrović.

U Udruzi pacijenata ističu da već deset godina upozoravaju na slične probleme u praksi, posebno kad je riječ o privatnim ordinacijama.

- Oboljeli nam pričaju ovako - uđemo u ordinaciju nasmijana lica, sjednemo u stolicu, mi ne možemo pratiti njihovo izlaganje i odmah pristajemo na usluge, rekao je Marijo Drlje iz Udruge pacijenata Hrvatske.

Od mjerodavnih traže da se hitno regulira vrsta ugovora, vrsta računa i vrsta usluga koje privatne ordinacije potpisuju s pacijentima. Zbog liječničkih usluga pacijenti se najčešće zadužuju jer je riječ o visokim iznosima, a na kraju se dogodi da dobiju uslugu kojom nisu zadovoljni. U udruzi pacijenata predlažu model koji se primjenjuje u Njemačkoj.

- Mi smo preko politike, Ministarstva zdravstva, tražili da se uvede neka vrsta informativnog pristanka u kojem bi oboljeli dobio sve napisano, od ulaska u ordinaciju do pojedine faze plaćanja, materijalima, i da mu se da dva dana da razmisli. I onda kreću radovi, istaknuo je Drlje.

O ovom i sličnim problemima na naš upit nije stigao odgovor iz Ministarstva zdravstva. Pacijenti su stoga u ovakvim situacijama prepušteni sami sebi. Naša sugovornica samo želi kvalitetnu uslugu koju je, kaže, spremna i platiti. No prije toga morat će podmiriti iznenadne odvjetničke troškove jer namjerava pravdu potražiti na sudu.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!