07:36 / 07.02.2021.

Autor: Potrošački kod/HRT

Putnici gube strpljenje - umjesto vaučera, traže povrat novca

Putnici sve nestrpljiviji, traže povrat novca

Putnici sve nestrpljiviji, traže povrat novca

Foto: Borna Filic / PIXSELL

Zbog koronavirusa promijenile su nam se putne navike. Mnogi su posljednjih šest mjeseci odustali od već uplaćenih aviokarti i smještaja. Prema propisima EU-a, putnici imaju pravo izabrati između vaučera i povrata novca za otkazani put. No često je ponuđen samo drugi termin ili drugo odredište. Mnogi to ne žele dok god uvjeti putovanja ne budu sigurni.

Zatvoreni hoteli, prazne zračne luke, puste plaže i skijališta. I tako već deset mjeseci. Zbog koronavirusa putovanja su stala. Onima koji su uplatili aranžmane izdani su vaučeri, kao jamstvo da će moći putovati u drugom terminu, kada to bude moguće. A to moguće i dalje je nemoguće. Putnici više nemaju strpljenja pa, umjesto vaučera, traže povrat novca. To im je pravo osigurala i Europska komisija.

- Koliko znam, pandemija još traje i ne mogu biti potrošači ti koji će kreditirati agencije. Vlada nije ništa učinila, dobila je dvije opomene, ali mi nismo dobili odgovor da se išta učinilo, kaže Ana Knežević, potpredsjednica UPH-a za HTV-ovu emisiju Potrošački kod.

Na početku pandemije Vlada je prihvatila članak 38 Zakona o pružanju usluga u turizmu, prema kojem je agencijama propisana mogućnost izdavanja vaučera umjesto raskida ugovora za nerealizirana putovanja u paket-aranžmanu poslije 1. ožujka 2020. Europska komisija u međuvremenu je osigurala sredstva za povrat novca. Hrvatska nije povukla sredstva iz europskog fonda pa je dobila opomenu EK. Zbog toga je u tijeku e-savjetovanje o ukidanju spornog članka, odnosno ukidaju se vaučeri, a potrošači će imati pravo na povrat novca u roku od 14 dana od otkazivanja aranžmana.

- Još u travnju 2020. je donesena odluka da se za paket aranžmane izdaju vaučeri, sada smo krenuli u izmjene zakona u turizmu kako bi se zaustavilo daljnje izdavanje vaučera odnosno omogućilo povrat novca putnicima. Važno je da ti vaučeri moraju biti osigurani policom osiguranja, kako bi u slučaju nesolventnosti putničke agencije kupac mogao dobiti natrag svoja sredstva, objašnjava pomoćnica ministrice turizma Monika Udovičić.

Nedavno je i Udruga turističkih agencija tražila od Vlade osnivanje posebnog fonda iz kojeg bi se financirao povrat novca potrošačima. Preporuka Komisije sugerira davanje povoljnih zajmova turističkim agencijama, stvaranje državnog fonda iz kojeg bi se pomagalo agencijama u povratu novca. No putnici će za povrat morati pričekati da izmijenjeni Zakon o pružanju usluga u turizmu bude izglasan u Saboru, najvjerojatnije u travnju.

- Nakon izglasavanja, a to je u 4. mjesecu, agencije će morati vratiti novac putnicima kojima do sada nije vraćen novac, kaže Tomislav Fain, predsjednik Udruge turističkih agencija.

U međuvremenu građani koji su primili vaučere negoduju i smatraju da su već odavno trebali dobiti svoj novac. Najčešće su, kažu, nailazili na "gluhe telefone", odnosno iz agencija im se nitko nije javljao na upite. Gotovo svi turistički djelatnici zbrajaju gubitke, ali to ne smije pasti na teret putnika, čija su prava regulirana uredbom EU-a koja turističke djelatnike obvezuje da putnicima osiguraju povrat novca. E-savjetovanje o izmjeni Zakona o pružanju usluga u turizmu traje do 7. veljače.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!