Kakva je budućnost brodogradnje u Puli i Rijeci?

04.09.2018.

19:16

Autor: Mladen Sirovica/P.F./HRT

default error photo
Prihvaćanje programa restrukturiranja posljednja je šansa za ta brodogradilišta. Međutim, kriza koja je zahvatila oba brodogradilišta dodatno je zakomplicirala proces.
Otkazuju se narudžbe, nema sirovine za proizvodnju, stotine milijuna kuna kredita čekaju na otplatu. U ovakvoj situaciji - tko će kredite Uljanik grupe vraćati? Može li i koliko od toga pasti na teret države, odnosno poreznih obveznika?

Sve ovisi o tome hoće li norveška grupacija, koja je raskinula ugovor, aktivirati jamstva i kada. Četiri otkazana broda vrijedna su 198 milijuna eura, državna jamstva za njih iznosila su 158 milijuna eura, no s obzirom na to da su bila u različitoj fazi izgradnje, a dva od ta četiri nisu se ni počela graditi, mogući trošak države iznosio bi oko 35 milijuna eura, na što bi se još zaračunale i kamate. Dio tog novca mogao bi se vratiti ako bi se brodovi ipak izgradili i prodali nekom drugom, no to je ipak vrlo neizvjesno. Činjenica je da bi aktivacija jamstava u većoj mjeri pala na leđa poreznih obveznika, jer država jamči za 80% vrijednosti, ali s obzirom na krizu likvidnosti u Uljaniku, ni pulskom škveru ne bi dobro sjelo da im 20% tog iznosa dođe na naplatu, rekao je u središnjem Dnevniku gospodarski komentator HRT-a Mladen Sirovica.

Program restrukturiranja Uljanik grupe i dalje čeka zeleno svjetlo iz Bruxellesa. Kakva je budućnost brodogradnje u Puli i Rijeci ako taj program prođe? Ako ne, što onda slijedi? 

Prihvaćanje programa restrukturiranja posljednja je šansa za ta brodogradilišta. Njime se predviđa da se broj zaposlenika smanji za 600, a država bi za restrukturiranje trebala izdvojiti 350 milijuna eura, naravno i stotine milijuna eura jamstva za brodove koji bi se u budućnosti ugovorili. Međutim, kriza koja je zahvatila oba brodogradilišta dodatno je zakomplicirala proces. S obzirom na to da je država uskočila za isplatu plaća za srpanj i kolovoz, to znači da će se morati mijenjati i ulazni iznosi u programu restrukturiranja, jer je u međuvremenu razina državne potpore porasla. Preduvjet eventualnog uspjeha brodogradnje je financijska konsolidacija, kvalitetan strateški partner i gradnja brodova koja neće unaprijed donositi gubitak. Ako se to ne ispuni, tada i stečaj postaje izgledna opcija. A onda je pitanje što bi uopće ostalo od brodogradnje u Puli i Rijeci.

-
Horvat: Obveze Uljanik Grupe za četiri otkazana broda oko 30 milijuna eura 
- Jurčić: "Sve je krenulo s uništenjem Brodarskog instituta" 
- Miletić: Nećemo mijenjati prostorni plan za Uljanik
- Radnici Uljanika dobili plaće i obustavili štrajk 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!