Nesreća na Viru u kojoj je poginula mlada majka, trogodišnji dječak se bori za život dok su otac i ostalo dvoje djece, srećom stabilno - šokirala je cijelu zemlju.
20.08.2024.
11:36
Autor: N.J./Studio 4/HRT
Nesreća na Viru u kojoj je poginula mlada majka, trogodišnji dječak se bori za život dok su otac i ostalo dvoje djece, srećom stabilno - šokirala je cijelu zemlju.
O tome kakva nam je prometna infrastruktura te koliko su sigurne naše prometnice u emisiji Studio 4 govorio je prof. dr. sc. Marko Šoštarić, dekan Fakulteta prometnih znanosti.
Hrvatska ima kvalitetne autoceste, ali u naseljenim mjestima nemamo dovoljno dobru infrastrukturu. Na Viru nije bilo pločnika, u Dugom selu je na djevojčicu naletio kamion i usmrtio je. Djeca nemaju siguran put od škole do kuće.
- U posljednjih 30 godina smo prometni sustav RH razvijali tako da on bude primarno u funkciji cestovnog prometa i cestovnih vozila. I zanemarili smo i druge prometne grane, posljedično smo zanemarili i pješake i bicikliste. I zato nam se događa da u Hrvatskoj sad imamo dobar sustav autocesta, imamo solidan sustav državnih cesta, ali problem nam je u gradovima, kazao je dekan Fakulteta prometnih znanosti.
- Na puno mjesta nam nedostaje nogostupa, biciklističke staze, a to je kritično za pješake i bicikliste jer oni su ranjiva skupina u prometu, nemaju nikakvu zaštitu, na njih može naletjeti automobil, može ih s vrlo malom brzinom već teško ozlijediti, dodao je.
Treba se na lokalnoj razini dogovoriti kako raspodijeliti prostor.
- Svi mi želimo sigurnost prometa, ali kad treba dati dio svoje parcele da bi se napravio nogostup, onda počnemo smatrati da se prometne nesreće događaju negdje drugdje i da na tom području nije baš potrebno, nego da on može biti negdje drugdje. Tu će trebati svi malo više razumijevanja. Jasno, jedinice lokalne samouprave, gradovi i općine koji imaju najviše cesta po kojima se kreću pješaci, gdje treba nogostup, moraju na tome puno raditi, moraju tražiti sredstva za investicije u izgradnju tih nogostupa, moraju tražiti europske fondove, bilo koje načine da bi se ta infrastruktura izgradila, a paralelno s tim onda rješavati te imovinsko-pravne odnose koji često nisu jednostavni, ali treba na tome ustrajati, naglasio je Šoštarić.
Stručnjak za promet ističe da sigurnost pješaka u prometu "nije najbolja" jer često u nesrećama stradaju pješaci.
- Oni su ranjiva skupina u prometu, na njih trebamo posebno paziti. Za njih je bitna infrastruktura, ali opet tu bi naglasio, jako je bitna edukacija, kazao je.
Pješaci samostalno kreću u promet sa 7, 8 godina u prvom razredu osnovne škole i treba puno raditi na edukaciji, da se djecu naučim kako sigurno, savjesno, odgovorno sudjelovati u prometu, kako vidjeti u prometu, ali k kako biti viđeni, napomenuo je.
- Moraju točno znati koje su opasnosti, gdje se mogu sigurno kretati. To treba kontinuirano provoditi u višim razredima (osnovne škole), u srednjim školama i tako kroz nekoliko godina možemo promijeniti stanje sigurnosti u prometu. Ako sad puno više energije uložimo u edukaciju djece u prvom razredu osnovne škole o sigurnosti prometa, za 10 godina ćemo sigurno imati savjesnije i odgovornije vozače na cestama, rekao je Šoštarić.
Svake tri godine radi se evaluacija Nacionalnog plana sigurnosti u cestovnom prometu, gleda se što se napravilo i što se još mora napraviti. Fakultet prometnih znanosti u suradnji s MUP-om i ostalim dionicima radi na njegovoj evaluaciji i u jesen će izaći neke nove mjere.
Jedna od mjera je poboljšanje edukacije u osnovnim školama.
- Fakultet prometnih znanosti s Agencijom za odgoj i obrazovanje i u suradnji s MUP-om, radi na programu unaprjeđenja postojeće nastave i sigurnosti cestovnog prometa. Znači, da se ono što je u postojećim programima djeci prezentira na moderniji način po uzoru na europske zemlje koje to dobro rade, rekao je.
Za sljedeću školsku godinu priprema se tzv. kurikulum međupredmetnih tema gdje će se iz raznih predmeta učiti o sigurnosti prometa.
- Nešto i iz matematike o brzinama kretanja u prometu, nešto iz prirode, ovo što se sad uči, zatim i u tehničkom, u fizici puno toga o prometu. Tako da ćemo kroz svih osam godina pokušati kontinuirano razvijati svijest o sigurnosti prometa sukladno dobi osnovnoškolskih učenika i tako vjerujem da ćemo onda kroz nekoliko godina imati savjesnije i odgovornije sudionike u prometu. I ono što je bitno, pokušat ćemo preko tih učenika doći do roditelja, otkrio je Marko Šoštarić, dekan Fakulteta prometnih znanosti.
Cijeli razgovor pogledajte u nastavku:
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora