07:00 / 08.05.2022.

Autor: Sanja Smiljanić Grubišić/Potrošački kod/HRT/V.G.

Koji su novi načini kupovanja u prodavaonicama? 

Robot u trgovini

Robot u trgovini

Foto: Robert Anic / PIXSELL

Posljednje dvije godine mijenjaju se načini kupovanja. Istraživanja o potrošačkim navikama pokazuju kako kupci očekuju da im trgovci nude nove mogućnosti plaćanja. Trgovci to upravo i čine. Neki u prodavonice uvode robote ili vam omogućuju kupnju bez kontakta s prodavačem. Drugi se vraćaju tradiciji i uvode spore blagajne s prodavačem jer kupci traže da imaju dovoljno vremena na blagajni kako bi pospremili kupljeno i razmijenili riječ, dvije.


Bla bla blagajne sve su popularnije u Francuskoj. Najviše su im se razveselili umirovljenici koji pri kupnji mogu polako i smireno porazgovarati s blagajnicom i bez žurbe platiti račun.

- Čovjek se na ovoj blagajni ne osjeća kao broj, možemo malo razgovarati s blagajnicom, lijepo je, kaže jedna gospođa.

- Proveli smo malo vremena na blagajni jer s vremenom se prepoznajemo i mislim da i one nas prepoznaju, dodaje druga gospođa.

- Istina je da postoje blagajnice koje ne vole previše pričati, ali Samia to jako voli, a to me veseli, kaže jedna Francuskinja.

Cilj je ponovno humanizirati supermarket. Nekim kupcima ovo je katkad jedini izlazak u danu. "Checkout blabla" koncept je koji dolazi iz Nizozemske i testira se u nekoliko trgovina.

- Ljudi trebaju ovu interakciju. Postoje trenuci kada dođu samo po jedan kruh, naprimjer, i odvoje si vremena, odvoje 20 minuta za razgovor. A ja, ako nemam klijenta, tu sam za razgovor, kaže prodavačica.

Kupci u Francuskoj odobravaju ovaj usporeni model plaćanja u trgovinama, no mnogi su skloniji beskontaktnim, brzim samonaplatnim blagajnama. Zbog nedostatka radne snage, ali i novih digitalnih trendova, tvrtke ulažu u inovacije.

- Već 2013. implementirali smo jedan novi sustav u manjem broju prodavaonica, to je sustav samoskeniranja ili self scana pri čemu kupci sami skeniraju proizvode i nakon toga nisu dužni ići na blagajnu već samo predaju uređaj kojim su skenirali, naplati im se proizvod i odlaze kući, kaže Tomislav Kramarić, član Uprave Konzuma za maloprodaju i razvoj prodajnih formata.

Istraživanja o navikama potrošača pokazuju kako oni očekuju da im trgovci nude nove načine plaćanja. Trendovi u svijetu pokazuju praktična rješenja za kupnju poput tzv. self check outa.

- Najveća novost u Hrvatskoj je ono što se zovu tamni dućani, kompanije Glovo i Wolt rade dućane koji nisu pristupačni za javnost nego samo za dostavljače, preko interneta naručujete robu, a dućan ne postoji nego dostavljač dostavlja. Sve plaćate preko Smartphonea, ne morate ni biti kod kuće, može netko drugi zaprimiti. Trgovina budućnosti bit će automatizirana, ne samo trgovina već i cijeli distribucijski tijek, kaže Dragan Munjiza, izvršni direktor Lonije.

Trenutačno se diljem svijeta u trgovinama testira M-sken usluga, koja zamjenjuje tradicionalne samoposlužne blagajne i omogućuje kupovanje putem mobitela. M-sken i slična rješenja ubrzavaju proces kupnje, jeftiniji su za izvedbu od često sporih i nespretnih samoposlužnih blagajni. No mnogi zaziru od novih tehnoloških rješenja u trgovinama.

- Hrvatska će vjerojatno kasniti kao i s većinom stvari. Postoje ljudi koji vrlo rano prihvaćaju tehnologije, no njih je malo. Sve te stvari dok ne uđu u široku upotrebu, njima treba dugo vremena. Naravno da će za nekoliko godina većina nas početi plaćati putem mobitela, shvatit ćemo da je to jednostavno i sigurno, ali ljudima je potrebno dugo vremena da se uvjere u nešto, govori Krunoslav Ćosić, urednik Smartlifea.

Amazon je otvorio nekoliko trgovina u Americi, u kojima sustav senzora i kamera prepoznaje kupljene proizvode. Tako kupac, uz veću uštedu vremena, jednostavno izađe iz trgovine bez potrebe za skeniranjem proizvoda ili čekanjem na blagajni.

- Svaki od tih sustava ima određene sustave kontrole. Konkretno samonaplatne blagajne koje imaju sustav vaga koje detektiraju jesi li skenirao i platio proizvod. Sustav samoskeniranja putem umjetne inteligencije i nekim sustavom statistike s vremena na vrijeme nekog kupca kontrolira, je li naplatio svaki od četiri, pet kontrolnih artikala. Ako se ustanovi u dvije, tri kontrole da nije sve skenirao, takvim kupcima se zahvalimo i kažemo da koriste klasične blagajne, rekao je Tomislav Kramarić, član Uprave Konzuma za maloprodaju i razvoj prodajnih formata.

Kupnja u virtualnom svijetu već je  prisutna, no za sada je prihvaća samo nekolicina kupaca.

- I onda će u tom virtualnom svijetu doći do različitih mogućnosti istraživanja jednostavnijeg načina kupovanja i možda će kad uđu u taj svijet lakše prihvatiti moderne tehnologije. Mnoge kompanije ulažu u taj metaverzum, zasigurno će se u sljedećim godinama dogoditi veliki preokret, a i sama pandemija pokazala je koliko moramo prijeći u hibridni način poslovanja i razmišljanja, mislim da će se izgubiti granica između stvarne i online kupnje, rekao Krunoslav Ćosić, urednik Smartlifea.

U trgovinama bi uskoro uz ljude mogli šetati upravo roboti koji će imati informacije o cijenama, stanju zaliha i artikala na policama.

Učestalo beskontaktno plaćanje smanjilo je potrebu za kontaktom, dok je uporaba inovacija u trgovini pokazatelj nužnosti digitalne transformacije, koja neće zaobići ni hrvatsko tržište. 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!