Kovačević: Dronovi su postali ključna tehnologija u obrani

03.07.2025.

20:02

Autor: M.M./Dnevnik/HRT

Vojni dron
Vojni dron
Foto: Ilustracija / Shutterstock

Dronovi su postali važno oružje u rusko-ukrajinskom ratu. Njihova primjena u vojne svrhe sve je raširenija. Na tom polju velikim koracima ide osječka tvrtka Orqa. Osnivač i direktor Srđan Kovačević bio je gost središnjeg Dnevnika HTV-a.

Orqa već više od osam godina razvija dron-tehnologije, a dodatni zamah dobila je akvizicijom švicarske tvrtke koja na istim tehnologijama radi više od petnaest godina.

- Početkom rata u Ukrajini, mi smo već više od pet godina radili na toj tehnologiji. Imali smo tehnologiju za koju se povećao interes iz obrane tehnologije. Od tog trenutka mi stalno radimo na privođenju te tehnologije svrsi koje će obrambeni korisnici koristiti, rekao je Kovačević, istaknuvši kako su dronovi postali ključna tehnologija u modernoj obrani.

Proizvodni kapaciteti


Osječka tvrtka Orqa trenutno ima proizvodne kapacitete koji bi u slučaju potrebe mogli doseći 280.000 dronova godišnje.

- Tijekom prošle godine proizveli smo više od 100.000 raznoraznih proizvoda, ne samo dronova. Naš trenutačni kapacitet omogućuje godišnju proizvodnju između 250.000 i 280.000 dronova, a taj broj možemo udvostručiti u roku od tri do šest mjeseci, bilo kroz mrežu partnera ili samostalno, rekao je Kovačević.

Dodao je kako surađuju s desetak tvrtki diljem Europe, a pokreću i novo partnerstvo u SAD-u.

Dronovi s europskim komponentama i hrvatskim softverom


U svoje proizvode gotovo isključivo ugrađuju europske i američke komponente, dok je softver u potpunosti domaći – hrvatski, rekao je Srđan Kovačević.

- Ako domaće materijale definiramo kao europske – čipove, tiskane pločice i slično – tada su naši proizvodi gotovo u cijelosti sastavljeni od takvih komponenti. Ima nešto i američkih dijelova. Proces odvajanja od kineskog lanca opskrbe bio je dug i bolan, ali započeli smo ga još tijekom pandemije COVID-a-19, rekao je.

Kada je riječ o prodoru na međunarodna tržišta, Kovačević priznaje da je konkurencija izrazito jaka, posebno nakon izbijanja rata u Ukrajini. No, ključ uspjeha, smatra, nije samo u kvaliteti proizvoda, već u bliskom odnosu s korisnicima.

- Morate slušati korisnika, razumjeti njegove potrebe i nalaziti rješenja za njegove probleme, osobito u sektorima poput obrane, gdje se uvjeti i zahtjevi mogu naglo mijenjati, poručio je.

Fokus na NATO tržište


Upitan o prisutnosti na ukrajinskom tržištu, Kovačević je objasnio da su pokušavali, no da su potrebe ukrajinske vojske više usmjerene na jeftinije dronove.

- Usmjerili smo se na potrebe korisnika iz NATO saveza. Interes postoji od Sjeverne Amerike, zapadne Europe, a bilježimo i interes iz Azije. Ukratko – interes dolazi iz cijelog slobodnog svijeta, zaključio je Kovačević.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!