Investicijske prijevare na internetu sve su češća pojava, a prevaranti se služe svim i svačim kako bi građane namamili na online ulaganja. Na društvenim mrežama sve je više lažnih oglasa u kojima se nudi laka zarada. Posljednji u nizu bio je lažni poziv na kupnju dionica JANAF-a koja bi ulagačima donijela sedam puta veću zaradu. Najčešće žrtve kibernetičkih lopova su umirovljenici.
Prevaranti građanima nude priliku koja se ne propušta. S ulaganjem u dionicu JANAF-a od 250 eura u roku od 10 dana obećavaju zaradu od 1760 eura. Iz JANAF-a pozivaju na oprez, poručuju da se njihovim dionicama može trgovati samo putem zagrebačke burze.
- Ono što smo mi kao kompanija poduzeli u smislu zaštite građana i nas kao kompanije je da smo automatski podnijeli prijave nadležnim institucijama kao što su MUP, njihovom cyber odjelu u policiji, podnijeli smo kaznene prijave protiv nepoznatih počinitelja, automatski smo objavili objavu i na našoj web stranici i na društvenoj mreži da se radi o lažnoj obavijesti, lažnoj ponudi, rekla je Mihaela Julijana Vranješ, voditeljica ureda korporativnih komunikacija u JANAF-u.
Lažni oglasi za kupnju dionica JANAF-a, INA-e, PPD-a
JANAF je posljednja meta. Prevaranti su nedavno nudili kupnju dionica INA-e i PPD-a. Iz Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga objašnjavaju da ubrzo nakon klika na oglas slijede pozivi lažnih posrednika.
- Vrlo često im pokazuju lijepe slike, grafikone pa evo vaših 300 eura je poraslo na 500, 600, 700 i tako dalje i ljudi ne pitaju za isplatu. U onom trenutku kad krenu pitati za isplatu, onda shvate da se vrlo vjerojatno radi o prevari, rekao je
Ante Žigman, predsjednik Upravnog vijeća Hanfe.
- Tu se nađu pojedinci koji vam se telefonski javljaju i koji govore neku varijantu jezika koju mi razumijemo, dakle bio to hrvatski, srpski, bosanski, nešto što mi razumijemo. Radi se o društvima koji su uglavnom s Cipra, Malte ili takvih nekakvih sličnih destinacija, dodao je.
Prijave na društvenim mrežama rijetko dovode do uklanjanja oglasa.
- Društvene mreže i relativno jeftino oglašavanje stvaraju velike mogućnosti prevarantima dok s druge strane društvene mreže ne čine ništa protiv takvih prevarantskih oglasa. Oni dobivaju novac od tog oglašavanja i taj novac ih zanima više nego sigurnost njihovih korisnika, rekao je Lucijan Carić, informatički stručnjak.
Sindikalist Krešimir Sever uvjeren je da su ovakve prijevare dobile zamah jer se i na državnim vrijednosnim papirima pokazalo da građani imaju ušteđevinu koju mogu uložiti.
- Jedno je ulagati u državne papire, državne vrijednosnice, gdje čovjek i osobno dođe i radi na neki drugi način elektroničkim putem. Međutim, u ovim uvjetima u kojima netko ne da navlači udicu nego baca cijeli parangal na koji očekuje da se netko uhvati, treba biti krajnje oprezan, treba sve provjeravati jer su se kriminalci doista izvještili. Tu je već logo, dosta toga identično, toliko slično onome što stvarno negdje na drugoj strani i postoji, upozorio je Sever.
JANAF-u se javilo nekoliko desetaka građana, a manji broj poziva imala je i HANFA. No nije problem u tome da je malo prijevara, nego je mnogo onih koji se srame priznati da su bili lakovjerni.