09:45 / 08.05.2020.

Autor: Zajedno za zdravlje/IMS/HRT

Ljudski faktor kriv za 80% udesa u zrakoplovstvu

Foto: Marko Dimic/PIXSELL

Foto: Marko Dimic/PIXSELL

Foto: - / PIXSELL

Instruktori su uvježbani da reagiraju, da spriječe nekakve incidentne situacije i prije nego što se dogode. S plet okolnosti i niz faktora može utjecati da se ne stigne dovoljno brzo reagirati, rekao je Ivanjek.
Nakon nesreće, teško je raditi pretpostavke što se dogodilo, za to je potrebna istraga, ali znamo u kojoj fazi leta je došlo do nesreće - izvodio se rad u pilotažnoj zoni, a tu se rade razni manevri sa avionom, ovisno o fazi obuku u kojoj se provodi, rekao je vojni analitičar Jan Ivanjek u emisiji Zajedno za zdravlje.

Riječ je o manjem avionu koji služi za temeljnu obuku, pojasnio je dodavši kako je to avion koji ima dugu tradiciju letenja. Bilo ih je 5, došli su 2007. i relativno su novi, pa se ne može govoriti o starim letjelicama.

- Piloti poginuli u padu zrakoplova, Krstičević podnio ostavku
- Vidović: Odgovorornost Krstičevića je funkcioniranje sustava, ostavka je razumljiva
- Krstičević danas o ostavci s Plenkovićem

Ivanjek je govorio o obuci, ovo je bila inicijalna faza obuke koja slijedi nakon selekcijskog letenja, a prije samog upisa na fakultet ili prije početka letačke obuke.

- Iako mali postotak zadovoljava kriterije za vojnog pilota, to samo po sebi ne znači da on i je za pilota - može biti savršeno zdrav, ali tehnički to nije za njega, dodao je.

Pojasnio je kako selekcijsko letenje služi da se utvrdi ima li netko afinitet da bude pilot i leti se 10-ak sati. Ova nesreća se dogodila u prvoj fazi obuke kadeta koji su skupili 15-ak sati letenja.

Ivanjek je rekao kako se u različitim fazama manevriranja koriste razne snage motora. Istraga će sve točno utvrditi. Spominje se kako je vjetar bio jako jak, Ivanjek kaže da udari vjetra nikada nisu ugodni i piloti se pripremaju i za procedure polijetanja i slijetanja po vjetru. Objasnio je kako na maloj visini prilikom manevriranja udar vjetra može dovesti u neugodnu situaciju.

Smatra da su naše vojne letjelice bez problema ili grešaka, no statistički gledano, više od 80% udesa u zrakoplovstvu na globalnoj razini je zbog ljudskog faktora.

Ovo je druga nesreća u posljednja tri mjeseca  - u prvoj su u helikopteru Kiowa poginula dvojica hrvatskih pilota, Ivanjek kaže da su oni letjeli u izuzetno zahtjevnim uvjetima i let je bio zahtjevan. Istraga još traje, one mogu trajati i po godinu dana, ovisno o tome što i gdje se dogodilo.

- Dovoljan je trenutak dekoncentracije da dođe do kobnog rezultata, dodao je pojasnivši kako se te dvije situacije ne mogu uspoređivati jer u jednoj nesreći su stradali iskusni piloti, u drugoj polaznici pilotske obuke.

Kaže da je instruktor vrlo iskusan pilot Krila oluje koji je jako dobro upoznat s akrobatskim letenjem. Komande su duple i instruktor u bilo kojem trenutku može preuzeti kontrolu, ali postoje situacije u kojima je vrlo teško nešto izvući, pogotovo ako nemate visinu.

- Instruktori su uvježbani da reagiraju, da spriječe nekakve incidentne situacije i prije nego što se dogode, ali nažalost, cijeli splet okolnosti i niz faktora može utjecati na to da se ne stigne dovoljno brzo reagirati, pojasnio je.

Osvrnuo se na najavu ostavke ministra obrane Damira Krstičevića, smatra da je to više političko pitanje. Dodaje kako je Krstičević emotivan čovjek koji je i tijekom rata gubio ljude i jako ga pogađa da u miru i pod njegovim zapovjedništvom ljudi gube živote.

- Razumljivo je da ga je to pogodilo, dodao je.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!