Provode se istrage nesreće u Malom Lošinju; sindikati traže ostavke

13.08.2024.

Zadnja izmjena 20:01

Autor: Jelena Tomac/Mirela Hunček/A.D./N.J./Dnevnik/HRT/Hina

Dva su dana prošla od strašne nesreće u Malom Lošinju - pogibije trojice članova posade Jadrolinije na koje je pala rampa trajekta "Lastovo". I dalje se provode dvije odvojene istrage - policijski izvidi u suradnji s DORH-om i istraga Agencije za istraživanje nesreća. Dok se čekaju prve službene informacije - sindikati jasni i glasni - znalo se za probleme u Jadroliniji, na što se upozoravalo.

Trajekt "Lastovo" jutros je otplovio s mjesta strašne nesreće. Do daljnjega ostaje u obližnjem brodogradilištu, a na pristaništu - podsjetnik na nezapamćenu tragediju koja je potresla otočane, ali i cijelu Hrvatsku.

- To se dogodilo baš na jedan nemoguć, ružan, težak način. Ljudi su bili ono što bi se reklo leggiero, spremali su se za odmor, brod je trebao sat vremena mirovati, trebali su otići popiti piće a završilo je kako je završilo. Tuga velika, svi smo u šoku, mi smo tu blizu susjedi, poznavali ih sve smo ih znali, ispričao je Ivan Krstaš, Mali Lošinj.

Dva člana posade i dalje su u riječkom KBC-u. Stanje im je stabilno, klinički tijek dobar, no, prema procjeni specijalista, i dalje postoji potreba za bolničkim liječenjem.

U međuvremenu, na "Lastovo" se ukrcala nova posada.

"Na brodu 'Lastovo' je osigurana zamjenska posada koja mora biti na brodu, makar brod ne plovio. Također, na brodu se još uvijek odvijaju propisane procedure te nemamo informaciju kada će biti uključen u liniju, o čemu ćemo pravovremeno obavijestiti javnost", stoji u priopćenju Jadrolinije.

Do tada je osiguran zamjenski trajekt "Vladimir Nazor". Putnici su danas u 16 sati prvi put od tragedije stigli u Mali Lošinj te je ta linija ponovno uspostavljena u cijelosti.

Javnost i dalje očekuje odgovore


No javnost i dalje očekuje odgovore - kako se nesreća dogodila. Policija u suradnji s Državnim odvjetništvom provodi izvide. Istodobno, istragu provodi i Agencija za istraživanje nesreća u prometu, očevid bi trebao biti završen do kraja dana. 

- Bit će ispitani svi uključeni svjedoci, nakon toga će se istražiti hoće li se ići u dodatne svjedoke i da će nacrt završnog izvješća izaći do kraja ove godine, rekla je Alana Vukić, ravnateljica Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu.

Sindikat pomoraca: Zbog tragedije bi trebale pasti ostavke


U Sindikatu pomoraca uvjereni su da je riječ o tehničkoj neispravnosti broda te da bi svaljivanje krivnje na pomorce bilo nekorektno i sramotno. Smatraju da bi zbog ove tragedije trebale slijediti ostavke - i u Jadroliniji i u resornom ministarstvu.

- Jer svi su oni znali što se događa, svi su oni znali da u Jadroliniji postoje problemi, upozoravani su i od strane nadzornog odbora, od strane sindikata, javnosti, međutim to se sve ignorira. Imali smo slučaj broda Oliver koji je šest sati plutao, nitko se nije referirao na tu činjenicu, nitko nije smatrao da se dogodilo nešto posebno, a da je zapuhala bura, nevera, moglo je doći do velike tragedije, napomenuo je Neven Melvan, glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske

Slično stajalište ima i Strukovni sindikat pomoraca Jadrolinije koji je prije nekoliko dana dopisom tražio sastanak kod resornog ministra zbog stanja u tvrtki.

- Sama činjenica da je predsjednik uprave na dan tragedije izjavio da nismo imali problema s tim brodom, da bi ga sutradan demantirao zapovjednik koji je s tim brodom otišao u mirovinu, je kontroverzna. Bez obzira o kakvom se kvaru radilo brod je imao poteškoća s tom pramčanom rampom prije toga tako da je jasno kao dan da je kontroverzno, da je kontradiktorno. Očekujem da će ga ministar smijeniti do kraja dana, kazao je Ivan Srzentić, predsjednik Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije.

Iz Jadrolinije, pak, poručuju da se na svim njihovim brodovima u operativnoj upotrebi obavljaju redoviti godišnji remonti. 

- Krajem prošle godine, sukladno godišnjem planu tehničkog održavanja broda 'Lastovo', također je obavljen redovni godišnji remont dotičnog broda u brodogradilištu Mali Lošinj. Brod posjeduje sve valjane svjedodžbe i odobrenja koje izdaju priznata organizacija, odnosno Hrvatski registar brodova te državna administracija, stoji u priopćenju Jadrolinije.

Također navode da se trajektna linija Zadar-Ist-Olib-Silba-Premuda-Mali Lošinj unatrag dvije godine, kad god su to vremenski uvjeti dopuštali, održavala redovito, prema redu plovidbe, bez prekida. 

Očevidom utvrđeno da je do nesreće došlo uslijed pada rampe


Iz Županijskog državnog odvjetništva u Rijeci u ponedjeljak su izvijestili su da je očevidom utvrđeno da je do nesreće došlo uslijed pada rampe broda, navodeći da će izdati potrebne naloge kako bi se provođenjem daljnjih izvida i dokaznih radnji utvrdile sve okolnosti nesreće i s istim ciljem zatražiti izvješća drugih nadležnih državnih tijela i službi.


Iz do sada prikupljenih podataka proizlazi kako je do nesreće na trajektu Lastovo došlo uslijed pada rampe koja služi za ulazak vozila na trajekt, a ispod koje su se u tom trenutku nalazila dvojica kormilara i vođa stroja te prvi časnik palube koji su obavljali pregled rampe. U medijima se prenose neslužbene informacije o uzrocima nesreće prema kojima rampa, kada je pala na članove posade, nije bila osigurana zaštitnim klinom.


Na svim brodovima Jadrolinije su, nakon teške nesreće u kojoj su u nedjelju poginula tri pomorca, zastave spuštene na pola koplja, na upravnoj zgradi u Rijeci izvješena je crna zastava žalosti, a u Gradu Malom Lošinju proglašeni su Dani žalosti 12., 13. i 14. kolovoza.

Očevid završen, istrage u tijeku


Naša reporterka 
Mirela Hunček izvijestila je u podnevnom Dnevniku HTV-a kako je očevid završio, ali istrage su još uvijek u tijeku.


- Nadamo se da ćemo što prije dobiti odgovore na pitanja koja zanimaju cijelu Hrvatsku - je li ulazno-prekrcajna rampa koja je preklopila trojicu mornara i četvrtog ozlijedila bila osigurana sigurnosnim klinovima? Ako nije, zašto je tako naglo pala i što su uopće pomorci radili ispod rampe? 


Iz Agencije za istraživanje nesreća rekli su nam da će do kraja dana ispitati sve svjedoke, rekla je naša reporterka.


- Trajekt Lastovo je premješten u blizinu brodogradilišta, kako bi se ponovno mogla uspostaviti redovna linija Zadar-Mali Lošinj. 


Jučer zamjenski trajekt nije uplovio u Mali Lošinj, već samo do Premude.


Iz riječkog KBC-a dobili smo informaciju da je četvrti nastradali pomorac i dalje stabilno. On je tijekom jučerašnjeg dana s jedinice intenzivnog liječenja prebačen na bolnički odjel, izvijestila je Hunček.

Ravnateljica Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu Alana Vukić izjavila je u utorak da su istražitelji na terenu te da se provode "očevidne radnje" i ispituju svjedoci pomorske nesreće u Malom Lošinju.


Osmero svjedoka iskaze će dati do kraja dana, a jedan, zbog zdravstvenog stanja, naknadno. 


- Očevid će biti završen do kraja današnjeg radnog dana, bit će ispitani svjedoci, nakon toga će se istražiti hoće li se ispitati dodatni svjedoci, a nacrt završnog izvješća bit će izrađen do kraja godine, kazala je te je iskazala sućut obiteljima poginulih pomoraca.


Vukić je naglasila da Agencija ne utvrđuje krivnju i odgovornost pojedinca u svrhu kaznenog progona nego zbog sprječavanje nesreća u budućnosti, s izdavanjem sigurnosnih preporuka.


- Izdajemo nacrt završnog izvješća koje upućujemo zainteresiranim stranama, primjerice obiteljima stradalih, kompaniji, svim sudionicima. Oni nam mogu uputiti prigovor i primjedbe s relevantnim dokazima, koje Agencija usvaja ili ne. Nakon toga objavljuje se završno izvješće, koje je dostupno javnosti, kazala je.    


Rok za izradu nacrta završnog izvješća je godina dana, no, nada se da će biti gotov do kraja godine. Na pitanja novinara, odgovorila je da o detaljima istrage ne može govoriti, nakon očevidnih radnji prikupljat će se svi relevantni dokazi, nastavlja se proces istraživanja i pisanja nacrta završnog izvješća.


- Prateći medije i sve izjave koje dobivamo iz Jadrolinije, događa se upravo ono što smo predvidjeli da će se dogoditi, a to je bacanje krivnje na pomorce. To je apsolutno nekorektno. Od početka govorimo da je ovdje više nego jasno da je riječ o tehničkoj neispravnosti broda, da je više nego jasno da rampa ne može padati onako kako je pala i prebacivanje krivice na pomorce u ovom trenutku je apsolutno nemoralno i sramotno od strane Jadrolinije, kazao je Neven Melvan, glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!