11:01 / 16.11.2018.

Autor: HRT

Marušić: Jeftin taksi vrijedi više nego sve ostale mjere zajedno

Foto: Marko Lukunic/PIXSELL

Foto: Marko Lukunic/PIXSELL

Foto: - / PIXSELL

U Studiju 4 gostovali su Željko Marušić s Fakulteta prometnih znanosti i Miron Huljak iz MUP-ove Službe za sigurnost cestovnog prometa.
Učestala upozorenja, visoke novčane kazne, ali i potresne snimke teških prometnih nesreća očito u Hrvatskoj ne mogu osvijestiti vozače. Prema policijskim statistikama, u posljednjih deset godina više od 170 tisuća osoba ozlijeđeno je u prometnim nesrećama. Život je izgubilo gotovo 4200 ljudi, što znači da ne prođe ni dan, a da netko na cestama ne ostavi život.

U Studiju 4 gostovali su Željko Marušić s Fakulteta prometnih znanosti i Miron Huljak iz MUP-ove Službe za sigurnost cestovnog prometa.

Ovih se dana obilježava dan sjećanja na žrtve cestovnih prometnih nesreća i svi se pitaju može li se i kako smanjiti broj nesreća s tragičnim posljedicama. Huljak je rekao da iskustva naprednih zemalja pokazuju da se to može. "No mora postojati sprega represije, a i edukacija, tj. preventivno djelovanje. Represije treba biti što manje, a prevencije što više. Mi smo sad u fazi izrade izmjene dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama gdje bi se išlo na to da se onim vozačima koji grubo krše prometne prekršaje povećaju te kazne. S druge strane se pokušava preko Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa, kroz razne preventivne aktivnosti utjecati na populaciju od najranije životne dobi kako bismo nakon 10-ak, 15 godina zapravo dobili ljude koji afirmativno gledaju na sigurnost cestovnog prometa, odnosno koji će se vezati u vozilima ne zato da ne plate kaznu, nego zato što je to dobro. I koji će nositi zaštitne kacige kad voze motocikle i mopede", istaknuo je.

Na pitanje dopiru li poruke do vozača, Marušić je rekao da ne još dovoljno dobro. "Poznata je činjenica da su naši vozači u prometu uvjetno rečeno nekulturni. No čim dođu u Sloveniju, Italiju, Švicarsku već postanu kulturniji. Problem je u tome što nadzor prometa nije dovoljno usklađen s tehnološkim mogućnostima. Već dugo apeliram da se naše prometnice premreže kamerama jer jedna kamera, nažalost ili nasreću, vrijedi više nego stotinu apela i upozorenja. Mi moramo povećati kulturu s nizom mjera. Problem je i u pravosuđu jer je ono u prošlosti poslalo niz loših poruka - da onaj koji napravi najteži prekršaj, može proći bez kazni, i također možemo zaključiti da se stanje može riješiti sustavom mjera. Primjerice, jeftin taksi vrijedi više nego sve ostale mjere zajedno. Da naša mladež koristi vikendom jeftin taksi, a ne da se utrkuje. Treba znati da kod mladih radi adrenalin, a da je automobil sredstvo za dokazivanje. To je štetno, to treba kroz školski sustav od malih nogu pokazivati da je vozilo prijevozno sredstvo i ogledalo kulture vozača", istaknuo je.

"Naš Fakultet redovito i u suradnji s MUP-om organizira skupove, radimo apele, ali i sudjeluje u nizu korisnih projekata. Jer promet je siguran ako imamo i sigurne prometnice. Dakle, trebamo ceste uskladiti sa sustavom EuroRAP - da ceste opraštaju pogreške. Da nemamo opasne, krute predmete u zonama izlijetanja", dodao je.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!